کد خبر : 41953
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 شهریور 1398- 22: 12

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت مطرح شد؛

فرهنگسرا در رشت احداث شود/ سقوط ساختمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت

فرهنگسرا در رشت احداث شود/ سقوط ساختمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت به احداث فرهنگسرا در رشت به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر تأکید شد.

به گزارش گیلانستان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت امشب در هشتاد و ششمین جلسه این کمیسیون در ساختمان جلسات شورا با آرزوی قبولی عزاداری‌های شهروندان در ایام محرم، ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار کرد: شور و اشتیاق جوانان در برپایی هر چه باشکوه‌تر عزای حسینی ستودنی است.

فاطمه شیرزاد با تقدیر از تلاش‌های محمدحسن عاقل منش رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی شورای رشت افزود: امیدوارم با همدلی و همراهی تمامی اعضای کمیسیون بتوانم پاسخگوی اعتماد همکاران شورایی در پذیرش این مسؤولیت باشم.

وی با تأکید به بازنگری سیاست‌های کمیسیون فرهنگی شورای رشت بیان کرد: این مهم موردتوجه بوده و یقیناً با برنامه‌های پیش رو شاهد تحولات خوبی در سازمان‌های مربوطه خواهیم بود.

شیرزاد با تأکید به بهره‌مندی از ظرفیت و نظرات متخصصین حوزه فرهنگ و هنر و افراد دغدغه مند در این بخش گفت: استفاده بهینه از ظرفیت جوانان در مباحث فرهنگی ازجمله برنامه‌های کمیسیون فرهنگی شورا در سومین سال از فعالیت آن بوده و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های اصولی شاهد  توسعه و ارتقای همه‌جانبه مباحث فرهنگی و اجتماعی باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با اشاره به تشکیل کارگروه عفاف و حجاب افزود: بررسی و اجرای این مهم به‌طور ویژه در دستور کار است.

شیرزاد با انتقاد از عدم وجود فرهنگسرا در رشت تصریح کرد: احداث فرهنگسرا و ایجاد پلاتوهای جدید می‌تواند در گسترش مباحث فرهنگی بالأخص ماندگاری تئاتر دائمی رشت نقش مؤثری ایفا کرده و یقیناً با استفاده از این ظرفیت و زبان هنر می‌توانیم گام‌هایی مؤثر در رفع دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی برداریم.

وی دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و  اهالی فرهنگ و هنر را از دیگر برنامه‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت عنوان کرد و گفت: متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر دچار روزمرگی شده و معتقدم باید با نگاهی دلسوزانه و باتدبیر دغدغه‌های  این بخش را برطرف کنیم.

تهاجم فرهنگی مشکل اصلی جامعه 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز تهاجم فرهنگی را یکی از مشکلات اصلی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان فرهنگی ورزشی، روابط عمومی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت برنامه‌های راهبردی فرهنگی خود را طی ۶ ماهه باقی‌مانده تا پایان سال به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه کرده و به‌طور یقین با اقدامات کارشناسی شده می‌توانیم در تمامی زمینه‌های عفاف و حجاب، ایثار و شهادت، مباحث اجتماعی و غیره برنامه‌های خوبی را برای شهروندان اجرا کنیم.

دستاوردهای شهر خلاق خوراک به اطلاع اعضای شورا رسانده نشد

شیرزاد با تأکید به پیگیری وضعیت بناهای تاریخی در رشت گفت: بناهای تاریخی میراث گران‌بهایی هستند که باید در راستای حفظ آن تلاش کرد.

وی با اشاره به نامه سازمان بازرسی پیرامون عنوان شهر خلاق خوراک رشت تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بارها پیرامون نحوه مدیریت و اقدامات انجام‌شده در حوزه شهر خلاق خوراک مباحث مختلفی از سوی اعضای شورا مطرح شد اما متأسفانه دستاوردهای سفرهای متعدد در قالب رشت شهر خلاق خوراک یونسکو هیچ‌گاه به اطلاع اعضای شورا به‌طور جامع و کامل رسانده نشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت به وضعیت آرامگاه شهدای گمنام در بوستان ملت، درمانگاه هموفیلی، مزار دکتر حشمت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ردیف بودجه‌های مشخص برای برخی از این پروژه‌ها در نظر گرفته‌شده است انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شاهد اجرا و بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

شیرزاد با انتقاد از اینکه متأسفانه درگذشته به کرار شاهد برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی بودیم که اعضای کمیسیون فرهنگی و همکاران شورایی نسبت به اجرای آن بی‌اطلاع بودند، افزود: انتظار داریم در کنار پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای پرسنل شهرداری رشت به برنامه‌های این‌چنینی نیز توجه بیشتری معطوف شود.

وی با اشاره به گسترش برنامه‌های فرهنگی در تمامی محلات ۵۵ گانه شهرداری رشت بیان کرد:  متأسفانه اجرای برنامه‌های فرهنگی در برخی از محلات چندان موردتوجه نیست و با توجه به اینکه مکانی به‌منظور ایجاد چنین برنامه‌هایی در محله آب آسیاب رشت ایجادشده اما تاکنون دراین‌باره اقدام مؤثری انجام‌نشده است.

تعیین تکلیف سوئیت‌های کمپینگ تالاب عینک رشت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی شورا هستند، تصریح کرد: وضعیت سوئیت‌های کمپینگ تالاب عینک نیز باید تعیین تکلیف شود و یقیناً سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت می‌تواند از این کمپینگ به‌عنوان یک محل درآمدزایی به‌منظور رفع مشکلات مالی بهره‌مند شود.

سقوط ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای رشت نیز در این جلسه با گرامی داشت روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: اعتلای این زبان آرزوی تمامی دوستداران فرهنگ‌ و هنر است.

محمدحسن عاقل منش با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر با همراهی اعضای کمیسیون و تمامی سازمان‌ها توانستیم اقدامات مؤثری در حوزه فرهنگ انجام دهیم، افزود: یقیناً نواقصی نیز طی دو سال گذشته وجود داشته که بخش اعظم آن به مشکلات مالی که شهرداری رشت با آن دست‌به‌گریبان است برمی‌گردد.

وی با تأکید به پرداخت مطالبات پرسنل شهرداری رشت بیان کرد: یقیناً هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید هزینه‌های فراوانی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و ازاین‌رو انتظار داریم نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری رشت توجه بیشتری صورت بگیرد.

عاقل منش فلسفه وجودی شهرداری‌ها را ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: برای ساخت تندیس آرسن میناسیان نیکوکار پرآوازه مبلغ پنجاه میلیون تومان اعتبار نیازمند بودیم که متأسفانه این مهم پس از مدت‌ها انتظار تاکنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای حضور ناصر حاج محمدی شهردار رشت لیستی مرتبط با برنامه‌های اولویت‌دار فرهنگی را با وی در میان گذاشتم، تصریح کرد: راه‌اندازی موزه بلدیه، ترمیم ساختمان ساعت، ترمیم ساختمان سازمان فرهنگی شهرداری رشت که با کمترین غفلت امکان سقوط دارد و غیره ازجمله دغدغه‌های کمیسیون فرهنگی شورا بوده که با شهردار در میان گذاشته شد و امیدوارم با همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی شورا شاهد تحقق آن باشیم.

عدم تحقق ایدئال‌ها در برنامه‌های فرهنگی

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه معتقدم جشنواره‌ها برای مدت‌زمان یک سال برگزار نشود، اظهار کرد: هنرمندان فراوانی از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت مطالباتی دارند اما متأسفانه با شرایط مالی حاکم بر شهرداری زمان پرداخت مطالبات آنان مشخص نیست.

محمدحسن علیپور با بیان اینکه از ظرفیت مساجد در اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده شود، افزود: در برنامه‌های فرهنگی هنوز ایدئال‌ها محقق نشده و معتقدم باید از موازی کاری‌ها پرهیز شود.

وی به ظرفیت شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد و گفت: باید دستاوردهای مربوط به این عنوان برای اعضای شورا و شهروندان مشخص شود و مدیران شهرداری رشت باید بدانند که اعضای شورا بر عملکرد آنان نظارت دارند.

علیپور با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع به اعضای شورا پیرامون برخی از اقدامات بیان کرد: سال گذشته نمایشگاهی در راستای مباحث فرهنگی با مشارکت و حضور شهرداری رشت برگزار شد اما بنده به‌طور اتفاقی از برگزاری آن مطلع شده و مابقی اعضای کمیسیون فرهنگی شورا نیز درباره برگزاری آن بی‌اطلاع بودند.

پیشبرد برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با دستان خالی

یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز در این جلسه با تقدیر از زحمات رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت اظهار کرد: هر از چند گاهی لازم است تغییراتی ایجادشده و یقیناً هر تغییری یک نوآوری به همراه دارد.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه نیاز به تغییر با توجه به ذات و فطرت انسان احساس می‌شود، افزود: این تغییرات باید به سمت بهبود امور باشد و پیشنهاد می‌کنم مباحث فرهنگی به‌طور شاخص در قالب کارگروه‌ها پیگیری شود.

وی با تأکید بر تشکیل کمیته تدوین برنامه‌های راهبردی فرهنگی در داخل کمیسیون فرهنگی شورا گفت: یکی از این کارگروه‌ها می‌تواند با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بالأخص در مناطق کم برخوردار تشکیل شود.

علوی با انتقاد از عدم راه‌اندازی موزه مشروطه در رشت تصریح کرد: بیش از یک سال است که راه‌اندازی این موزه به تصویب شورا رسیده و ردیف بودجه مشخصی نیز برای آن  در نظر گرفته‌شده اما متأسفانه شهرداری نسبت به عملیاتی کردن آن تاکنون اقدام مشخصی نکرده است.

وی با ابراز گلایه از وضعیت مالی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بیان کرد: این سازمان به لحاظ مالی با مشکلات فراوانی مواجه بوده اما همه از آن انتظار دارند تا با دستان خالی برنامه‌ها را از پیش ببرد.

علوی با اشاره به وضعیت آرامگاه دکتر حشمت در رشت تصریح کرد: این بنا به‌واسطه ایجاد آرامگاهی جدید تخریب و پس‌ازآن به حال خود رها شد و حالا می‌گویند باید میراث فرهنگی به این موضوع ورود کند که اگر هم این‌چنین است امیدواریم در اسرع وقت با دعوت از مدیرکل میراث فرهنگی به این مسئله با دقت و توجه فراوان بپردازیم.

سوئیت‌های کمپینگ عینک در اختیار بازیکنان تیم‌های فوتبال سپیدرود و داماش

علوی با اشاره به اینکه از ظرفیت کمپینگ عینک در راستای درآمدزایی استفاده شود، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از سوئیت‌های متعلق به این کمپینگ در اختیار بازیکنان تیم‌های فوتبال سپیدرود و داماش به‌طور رایگان قرار دارد و این در حالی است که طبق مصوب شورا، شهرداری رشت  تاکنون حدود چهار میلیارد تومان به سپیدرود  و حدود دو میلیارد تومان به داماش کمک کرده است.

وی با تأکید بر اینکه متولی امر ورزش سازمان دیگری به‌غیراز شورا و شهرداری است، گفت: اداره کل ورزش و جوانان دارای مجموعه‌های ورزشی و سالن‌های اقامتی فراوانی است و در شرایط فعلی با اسکان بازیکنان داماش و سپیدرود در کمپینگ عینک نمی‌توانیم از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت انتظار درآمدزایی از این مجموعه را داشته باشیم.

مشارکت بالغ‌بر دو هزار نفر در طرح سفیر سلامت 
عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در این جلسه با اشاره به اینکه امیدوارم روند رو به رشد در کمیسیون فرهنگی شورا همچنان ادامه داشته باشد، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت نیروهای تخصصی در کمیسیون فرهنگی شورای رشت استفاده شود.

بهراد ذاکری با تأکید بر اینکه یقیناً تعاملات خوبی در این دوره ما بین کمیسیون‌های فرهنگی و خدمات شهری شورا انجام می‌شود، افزود: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در فرهنگ‌سازی و تحقق  مباحث فرهنگی و بهداشتی غیرقابل‌انکار است و به‌زودی در قالب طرح سفیر سلامت با مشارکت بالغ‌بر دو هزار نفر قرار است در مدارس سطح رشت گام‌هایی مؤثر پیرامون موضوع تفکیک زباله از مبدأ بر‌داشته  شود.

وی با بیان اینکه عدم ریختن زباله در خیابان‌ها می‌تواند دستاوردهایی ازجمله کاهش حجم کاری پاکبانان و افزایش بهداشت محیط را به همراه داشته باشد، گفت: نباید بگوییم چون بودجه کافی در اختیار نداریم بنابراین نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

تشکیل دبیرخانه اجرایی روز رشت

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی، رویکرد سازمان ایجاد نشاط اجتماعی در سطح شهر است، اظهار کرد: ممکن است گلایه‌هایی پیرامون اینکه بیشتر برنامه‌های فرهنگی در پیاده راه اجرا می‌شود مطرح‌شده باشد اما ما تلاش خود را به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی در محلات مختلف رشت به کار گرفته و معتقدم با تمامی محدودیت‌ها و مشکلات مالی  سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت پرچم‌دار اجرای مباحث فرهنگی در سطح رشت است.

علیرضا حسنی به بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در مباحث فرهنگی، اجتماعی اشاره کرد و گفت: هیات های عزاداری نیز از حمایت سازمان فرهنگی برخوردار هستند و در محرم امسال نیز برنامه‌های خوبی به‌منظور حمایت از آنان انجام شد.

وی با ابراز گلایه از وضعیت ساختمان مورداستفاده سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بیان کرد: در حال حاضر گروه‌های مختلفی در کنار مجموعه همکاران سازمان از این ساختمان استفاده می‌کنند اما متأسفانه این ساختمان از استحکام لازم برخوردار نیست و این موضوع به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل‌شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با تأکید بر اینکه این سازمان برنامه محور است، افزود: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه‌های مربوط به هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی و روز رشت هستیم و معتقدم دبیرخانه اجرایی روز رشت باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

حسنی با اشاره به اینکه برخی از سوئیت‌های مربوط به کمپینگ عینک در اختیار تیم‌های فوتبال سپیدرود و داماش است، بیان کرد: ۱۲ سوئیت کمپینگ عینک در اختیار تیم‌های داماش و سپیدرود قرار دارد.

حسنی به هزینه‌های ماهیانه کمپینگ عینک اشاره کرد و گفت: بابت هزینه‌هایی ازجمله نیروهای خدماتی، آب، برق و غیره ماهیانه بالغ‌بر سی میلیون تومان هزینه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه تجهیزات و ادوات جنگی در پیاده راه فرهنگی رشت تصریح کرد: هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس این نمایشگاه در پیاده راه فرهنگی رشت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

اعزام خدمات لجستیکی شهرداری رشت به کربلا

مدیر روابط عمومی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اجرای برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: شهرداری رشت در برنامه‌های هفته دفاع مقدس مشارکت داشته و قصد داریم برنامه‌ها را به‌طور اصولی سامان ببخشیم.

علیرضا قانع درباره برنامه‌های مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید توسط شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: شهردار رشت پیرامون پاک‌سازی حاشیه و اطراف مدارس رشت تأکیدات فراوانی داشته و شهر رشت امسال هشت هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی دارد که با  پیشنهاد شهردار قصد داریم  یکسری لوح مشترک هم‌زمان با جشن شکوفه‌ها به کلاس اولی‌ها اهدا و مقدمات این کار با کمترین هزینه مهیا شده است.

وی به برپایی موکب خدام العتره شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: خدمت برای امام حسین توفیق بسیار بزرگی است که نصیب مجموعه شهرداری شده و در سال جاری نیز در تاریخ پنجم مهرماه خدمات لجستیکی شهرداری به کربلا اعزام می‌شود.

قانع با اشاره به نیروهای اعزامی شهرداری رشت به کربلا تصریح کرد: از هر منطقه شهرداری ۱۰ نیروی پاکبان و سه نفر پرسنل فضای سبز همراه موکب به کربلا در ایام اربعین اعزام می‌شوند و امیدوارم بتوانیم همچون سال گذشته عملکرد خوب و قابل قبولی ارائه کنیم.

امیر ترومیده مدیر امور ایثارگران شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی با حضور ایثارگران و با سخنرانی سردار حق‌بین برگزار می‌شود، اظهار کرد: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا جزو برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این ایام است.

آغاز عملیات میله‌گرد گذاری آرامگاه دکتر حشمت

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای یادمان آرامگاه دکتر حشمت عملیات میله‌گرد گذاری به‌زودی انجام می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های عملیاتی این پروژه آغازشده است.

سجاد محجوب به المان شهدای گمنام ملت اشاره کرد و گفت: فردی نیکوکار برای ساخت این المان ورود کرده و اعلام کرده که حاضر است تمامی هزینه‌های مربوط به این اِلمان را از صفرتا صد بپردازد.

وی با تأکید به تعریف نظام پرداخت مشخص درباره پروژه‌های مختلف افزود: متأسفانه به‌واسطه بدهی‌هایی که از گذشته پیرامون برخی از اقدامات بر جامانده است افراد و مؤسسات تمایل چندانی به همکاری با سازمان نداشته و حدود ۶ ماه است که از شهرداری رشت وصولی نداشته‌ایم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار