کد خبر : 45187
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 دی 1398- 19: 11

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان:

فقدان «فرصت‌ شغلی» جوانان گیلانی را فراری می‌دهد

فقدان «فرصت‌ شغلی» جوانان گیلانی را فراری می‌دهد

استان گیلان با وجود داشتن مواهب طبیعی به‌علت سوء تدبیرها دچار کمبود فرصت‌های شغلی است و سهم گسترده‌ای از جوانان جویای کار به امید اشتغال به خارج استان مهاجرت می‌کنند.

به گزارش گیلانستان مهاجرت گسترده جوانان بیکار و جویای کار و خروج آنان از استان و دیار محل زندگی خود از دیرباز تاکنون به ویژه در سال‌های اخیر موضوعی بسیار آشنا و معضلی قدیمی در گیلان محسوب می‌شود به طوری‌که سالانه تعداد بسیار گسترده‌ای از جوانان آن به امید اشتغال استان محل زندگی خود را ترک می‌کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأیید سالمند بودن جمعیت این استان عنوان کرد: یکی از عواملی که گیلان را به عنوان سالمندترین استان کشور مطرح کرده و در افزایش این آمار نقش بسیار زیادی برعهده دارد موضوع خروج جوانان جویای کار آن به دلیل نبود فرصت‌های شغلی است.

رحیم حیدری با بیان اینکه جوانان بعد از خروج از گیلان به علت آب و هوای خوب و مناسب در سن بازنشستگی مجدداً به استان باز می‌گردند تصریح کرد: به علت مهاجرت و سکونت در خارج از استان باروری و فرزندآوری این دسته از افراد در گیلان رقم نمی‌خورد بنابراین نرخ ولادت ثبت‌شده استان روز به روز کاهش می‌یابد.

وی ورود افراد غیربومی به داخل گیلان برای سپری کردن دوران بازنشستگی‌شان را یکی دیگر از عوامل مسن بودن جمعیت این استان تلقی کرد و ابراز داشت: تمام موارد و موضوعات یاد شده نشان می‌دهد برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به خارج گیلان در درجه نخست باید برای رفع معضل بیکاری آن اقدامی انجام شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان ارتقاء شاخص‌های سلامت، بهداشت و درمان را دیگر از مؤلفه‌های مهم برای افزایش جمعیت و میزان زادآوری دانست و تصریح کرد: بسیاری از موضوعات مربوط به جمعیت و حفظ آن با مسائل بهداشتی مرتبط است بنابراین در این زمینه باید مطابق برنامه‌های ابلاغی حرکت کنیم.

حیدری ابلاغ سیاست‌های ۱۴ گانه جمعیتی مقام معظم رهبری و لزوم طرح‌ریزی روش‌های تحقق آن‌ها در سطح سازمان‌‌ها و دستگاه‌‌های اجرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: توسعه خدمات بهداشتی و به حداقل رساندن سهم بیماران از هزینه‌های پزشکی از جمله اقداماتی است که برای تحقق آن‌‌‌ها در گیلان تلاش می‌شود.

وی پوشش بیمه‌ای کامل جامعه و ارائه آموزش‌های مربوط به خانواده را از دیگر مؤلفه‌های مهم در افزایش نرخ امید به زندگی در افراد تلقی کرد و اظهار داشت: تشکیل کارگروه‌های مختلف و دادن وام‌های ازدواج به جوانان یکی از اقداماتی است که می‌تواند در ارتقاء شاخصه‌های جمعیتی استان گیلان بسیار مؤثر واقع شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان توسعه روستایی و اشتغالزایی برای جوانان جویای کار را از اولویت‌های مهم استانداری گیلان خواند و عنوان کرد: برای تحقق این امر کارگروه‌هایی تخصصی در استان ایجاد شده است علاوه بر آن رایزنی با نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار