کد خبر : 43511
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آبان 1398- 42: 17

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی روحانی:

فقرزدایی فلسفه اصلی وقف در جامعه اسلامی

فقرزدایی فلسفه اصلی وقف در جامعه اسلامی

اگر ما به برکات وقف در جامعه اسلامی پی ببریم یقیناً همگی در این مسیر قوی‌تر گام خواهیم گذاشت که یکی از برکات وقف فقرزدایی و کمک به مستمندان است.

به گزارش گیلانستان مراسم همایش یاوران وقف امروز در مسجد موقوفه طالب‌زاده رودسر برگزار و از تعداد ۶۰ نفر از فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی که با اداره اوقاف و امور خیریه رودسر همکاری داشتند تجلیل شد.

فقرزدایی فلسفه اصلی وقف در جامعه اسلامی
امام جمعه رودسر در این مراسم با اشاره به اهمیت و عظمت وقف در دین مبین اسلام اظهار کرد: وقف صدقه جاریه است که فرد قسمتی یا بعضاً تمام مال خود را برای بهره‌مندی نسل‌های آینده در مسیر خیر وقف می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی روحانی با تاکید بر لزوم ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه افزود: فلسفه اصلی زکات، خمس و وقف در دین اسلام توجه به فقرا و مستمندان و فقرزدایی از جامعه است.

موقوفه طالب‌زاده بزرگ ترین موقوفه در گیلان
موقوفه مسجد طالب‌زاده یکی از موقوفاتی است که مردم شهرستان رودسر با آن به‌خوبی آشنا هستند و روزه‌داران در ایام ماه رمضان و عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر از نعمت حضور این مسجد در منطقه بهره‌مند شده و حتی مردم برای حاجات و گرفتن شفا به این مسجد بسیار معتقد هستند.

مرحوم حاج سید حسین طالب‌زاده بیش از یک قرن گذشته در رودسر زندگی می‌کرد که وی از تجار موفق و به نام رودسر بود که از طریق بنادر شمال با بازرگانان کشورهایی مانند روسیه، باکو، هند، ایتالیا و قفقاز تجارت می‌کرد.

طالب‌زاده در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی، زمینی به مساحت یک هزار و ۳۱۰ متر مربع برای ساخت مسجد وقف کرد که این بنا، در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار در مجاورت منزل طالب‌زاده که امروز در قلب بازار رودسر واقع‌شده بنا شد.

این مسجد در طول ایام و گذشت زمان چند بار موردبازسازی واقع‌شده و امروز بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این مکان برگزار می‌شود.

مرحوم طالب‌زاده فردی مومن و معتقد بود که برای ماندگاری نام خود، ثلث اموال خود را به نیت هزینه‌های جاری مسجد وقف کرد و پس از گذشت حدود یک قرن از مرگ مرحوم طالب‌زاده هنوز دستاوردها و خیرات وقفش به صورت همیشگی برایش باقی‌مانده است.

امروز موقوفه طالب‌زاده با بیش از ۵۷ هکتار زمین و املاک و دو هزار و ۱۰۰ مستاجر بزرگ ترین موقوفه در سطح استان گیلان است

وقف این ظرفیت را دارد که در خدمت بشریت و مردم باشد و با چتر حمایتی خود دغدغه‌ها و مشکلات مردم را رفع کند درحالی‌که از توان مالی دولت و نظام خارج است که بتواند مسایل و مشکلات جامعه را در حوزه‌های مختلف حل کند و این امر مستلزم ترویج فرهنگ وقف و حرکت به‌سوی وقف‌های جدید است.

جمع‌آوری ۳۸ میلیارد تومان کمک‌های مردمی از سطح بقاع گیلان
مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز با تاکید بر لزوم حرکت به‌سوی وقف‌های نوین مانند وقف مشارکتی، خانوادگی و صنفی اظهار کرد: امروز به دلیل مشکلات اقتصادی شاید نتوان به‌تنهایی کار بزرگی انجام داد اما می‌توان با مشارکت و همکاری افراد محل یا خانواده، مشکلات را بررسی و آتش به اختیار برای حل آن، مشارکت کرد.

حجت‌الاسلام ستار علیزاده از جمع ۳۸ میلیارد تومان کمک‌های مردمی از سطح بقاع متبرکه این استان طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: باید بتوانیم از توان مردمی در حل مشکلات استفاده کنیم و ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت بالفعل درآوریم.

به برکت وقف‌های گذشتگانمان ما امروز در حوزه‌های دینی و عزاداری‌های سرور و سالار شهیدان خوب عمل کرده ایم اما متاسفانه به دلیل نبودن وقف در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه خوب عمل نشده و این نیاز می‌طلبد تا متولیان امر بتوانند وقف‌های جدید را به‌سوی مسائل روز جامعه سوق و جهت‌دهی کنند تا اثرگذاری وقف برای حل مشکلات مردم بیشتر احساس شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار