کد خبر : 95730
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402- 58: 12

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان:

لایروبی ۵۳۰ هزار متر مکعب از آبراه‌های تالاب انزلی آغاز شد

لایروبی ۵۳۰ هزار متر مکعب از آبراه‌های تالاب انزلی آغاز شد

مدیر کل بنادر دریانوردی استان گیلان از آغاز عملیات لایروبی و تعمیق در ۵۳۰ هزار مترمکعب از آبراه‌های تالاب بین المللی انزلی با تامین اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال خبرداد.

به گزارش گیلانستان، حسین یونسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری دریایی طی سالهای اخیر در استان گیلان روند رو به رشدی داشته و تالاب انزلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری دریایی کشور هر ساله میزبان بخش عمده‌ای از گردشگران دریایی استان گیلان است چنانکه در نوروز ۱۴۰۲ تردد بیش از ۶۶ هزار گردشگر در آبراه‌های تالاب انزلی ثبت شده است.

 

وی با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری دریای خزر و تالاب انزلی، تصریح کرد: باوجود ظرفیت موجود عدم ایجاد تله‌های رسوب‌گیر در مناطق بالا دست، انجام نشدن لایروبی‌ ادواری و موثر در آبراه‌های تالابی و روند کاهشی شدید سطح تراز آب دریای خزر در سال‌های گذشته، تغییرات گسترده‌ای در بستر این تالاب بوجود آورده که بر اثر آن برخی از آبراه‌ها قابل تردد نیستند و هم اکنون مسدود و یا با محدودیت های شدیدی برای تردد ایمن قایق‌های تفریحی مواجه هستند.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: این عوامل موجب انباشت گل و لای در پهنه‌های تالابی شده و میزان ورود رسوب از تالاب به حوضچه‌های آرامش و کانال دسترسی بندرانزلی را به همراه دارد و هر ساله هزینه‌های هنگفتی صرف عملیات لایروبی و حفظ اعماق ایمن محدوده‌های آبی این بندر می‌شود.

 

یونسی با بیان اینکه از لحاظ قوانین جاری و وظایف سازمانی، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی در خصوص لایروبی و ایمن‌سازی آبراه‌های تالابی ندارد، گفت: در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء تعامل شهر و بندر و همچنین با هدف بهبود شرایط و تحقق خواسته‌های ذی‌نفعان تالاب، اجرای پروژه لای‌برداری تعدادی از آبراه‌های تالاب دارای اولویت با در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون عرض و عمق ایمن برای تردد و ترافیک شناورهای عبوری در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با اخذ اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال نسبت به تعیین پیمانکار واجد شرایط اقدام کرد تا با بهره‌گیری از تجهیزات لایروبی چون بیل‌های دوزیست و خشکی و همچنین لایروب کاتر ساکشن عملیات تعمیق آبراه‌های سوسر روگا، نهنگ روگا، راسته خاله، مسیرهای مواصلاتی نهنگ روگا و سوسرروگا به پیربازار روگا را با حجم لایروبی تقریبی ۵۳۰ هزار متر مکعب به انجام برساند.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: پروژه یاد شده از مرداد امسال با لایروبی مسیرآبی اتصال نهنگ روگا به پیربازار روگا آغاز شده و با صدور مجوزهای لازم از سوی اداره کل محیط زیست استان لایروبی سایر آبراه‌های مورد اشاره نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار