کد خبر : 33318
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 بهمن 1397- 08: 11

لزوم نظارت جدی آموزش‌وپرورش از ارزیابی نمرات دانش‌آموزان

لزوم نظارت جدی آموزش‌وپرورش از ارزیابی نمرات دانش‌آموزان

تأثیر معدل روی کنکور دانش‌آموزان مسئله ساده و قابل گذر نبوده و نظارت مستمر و مجدانه وزارت آموزش‌وپرورش از تمامی مدارس دولتی و غیردولتی را می‌طلبد.

به گزارش گیلانستان نظارت یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت آموزش‌وپرورش از مدارس دولتی و غیردولتی است و با توجه به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش تأثیر ۳۰ درصدی و قطعی معدل روی کنکور دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده، اهمیت دستگاه نظارتی آموزش‌وپرورش در مدارس و نحوه ارزیابی نمرات و تدریس معلمان را دوچندان کرده است.

ارزیابی سلیقه‌ای توسط معلمان

این روزها یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان ارزیابی نمره‌ها و تصحیح سلیقه‌ای اوراق توسط معلمین است که منجر به عدم رعایت عدالت در معدل دانش‌آموزان می‌شود برای مثال ممکن است دبیری یک نکته مفهومی را از دانش‌آموز بپذیرد اما دبیر دیگری آن مفهوم را نپذیرفته و دقیقاً عین متن کتاب را از دانش‌آموز بخواهد لذا این دو دانش‌آموز ناخودآگاه در ثبت نمره محکوم به ارزیابی سلیقه‌ای معلم می‌شوند‌.

از طرفی برخی دانش‌آموزان ادعا کرده که تعدادی از معلمان سؤالات مهم را مشخص و یا حتی سؤالات امتحانی را به آن‌ها گفته تا آن‌ها فقط با یادگیری نکات مهم، نمره کامل را بگیرند اگرچه این معلمین با این کار قصد خواندن و یادگیری همان مقدار محدود را هم برای دانش‌آموزانی که اصلاً نمی‌خوانند داشته اما نسبت به مدارس دیگر برای معلمینی که کل کتاب را معیار ارزیابی دانش‌آموزان می‌دانند نابرابری صورت می‌گیرد چراکه معدل و نمره دانش‌آموزان در ارزیابی و تأثیر روی کنکور و انتخاب صندلی دانشگاه تأثیر ۳۰ درصد و در آینده تأثیر قطعی خواهد داشت.

نابرابری در ارزیابی نمرات دانش‌آموزان

آیسان یکی از دانش‌آموزان شهرستان رشت با بیان اینکه دریکی از درس‌های مهم به دلیل عدم درس خواندن مجدانه دانش‌آموزان، معلم مجبور شده سؤالات را مشخص کند تا حداقل همان میزان را دانش‌آموزان یاد بگیرند اظهار کرد: در جلسه امتحان اکثر دانش‌آموزان با نمره خوب از سد آن درس مهم تخصصی در رشته پرطرفدار این روزهای جامعه گذر کردند.

وی با بیان اینکه سار دانش‌آموزان در دیگر مدارس از چنین موهبتی محروم بوده‌اند افزود: این موهبت باعث شده تا دانش‌آموزان برای خواندن این درس مهم تخصصی همه وقت خود را فقط برای آن سؤالات گذاشته و نمرات موفقیت‌آمیزی را کسب کنند.

این دانش‌آموز با اشاره به اینکه در این مدرسه به دلیل اینکه اگر دانش‌آموزان با سختگیری و قانونمندی معلمی ارتباط برقرار نکنند مدیر به‌جای تذکر به دانش‌آموزان، عذر معلم را می‌خواهد افزود: در مدارس غیردولتی دیده می‌شود که نظر دانش‌آموز اولویت بر نظر معلم دارد زیرا دانش‌آموز به دلیل پرداخت هزینه به مدرسه خود را مستحق هرگونه رفتار و حتی انتخاب معلم و روش تدریس او می‌دانند.

درخواست افزایش نمرات دانش‌آموزان به بهانه تشویق به درس خواندن

یکی از معلمان شاغل در مدرسه غیردولتی با ابراز تأسف از برخورد برخی از مدیران برای افزایش نمره دانش‌آموزان به بهانه تشویق دانش‌آموز به درس خواندن اظهار کرد: یکی از مسائلی که این روزها ذهن همه ما را مشغول کرده عدم نظارت آموزش‌وپرورش در امتحانات سال جاری شهرستان رشت بوده به‌طوری‌که خود مدیر نیز از عدم نظارت ناظرین آموزش‌وپرورش در نحوه برگزاری و ارزیابی معلمین تعجب کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نگرانی مدیران از بازرسی منجر به‌دقت عمل بیشتری در برگزاری امتحانات دانش‌آموزان می‌شد افزود: یکی از نگرانی‌های همکاران ما این است که عدم نظارت مستقیم اداره آموزش‌وپرورش در مدارس، منجر به کم‌دقتی بیشتر مدارس در ارائه قوانین آموزش‌وپرورش شود.

این معلم باسابقه با انتقاد از عملکرد برخی از مدارس مبنی بر آسان‌گیری در تدریس و امتحانات دانش‌آموزان بیان کرد: دانش‌آموزان در مقابل عملکرد ما بر طبق قوانین نظام آموزشی کشور اعتراض کرده و می‌گویند که برخی از مدارس و معلمین سؤالات امتحانی را برای آن‌ها مشخص کرده و به‌تبع آن نمرات دانش‌آموزان بالا می‌رود درصورتی‌که نمره این دانش‌آموزان که یکی بر مبنای عدالت و دیگری بر مبنای موهبت صورت گرفته در انتخاب صندلی دانشگاه و رشته موردنظر مؤثر واقع می‌شود.

معلم دوره دوم متوسطه با تأکید بر اینکه وجدان کاری این اجازه را به من نمی‌دهد که مانند برخی از مدارس و همکاران سؤالات را مشخص و به دانش‌آموزان ارائه دهم افزود: این‌جانب دانش‌آموزان خود را با دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور و همکارانی که بر طبق قوانین نظام آموزشی، تعلیم می‌دهند مقایسه کرده و سعی می‌کنم تا در کار خود بی‌عدالتی نداشته باشم.

وی با ابراز تأسف از عدم رعایت عدالت آموزشی در آموزش‌وپرورش و عدم نظارت مستقیم و متداوم این اداره گفت: متأسفانه کار به‌جایی رسیده معلمانی که خود را ملزم به رعایت قوانین نظام آموزشی می‌دانند، محکوم به سخت‌گیری و عدم درک دانش‌آموز شده و در مقابل معلمینی که بالاجبار و برخلاف قانون مصوب گام برمی‌دارند به‌عنوان معلمینی خوب و مهربان در ذهن دانش‌آموزان نقش می‌بندند.

مراقب باشیم دانش‌آموز سالاری منتج به زیر پا گذاشتن قانون نشود

وی با بیان اینکه اگر برخی از مدارس از نظارت متداوم اداره آموزش‌وپرورش خود را در امان بدانند به سبب دانش‌آموز سالاری قوانین را زیر پا می‌گذارند بیان کرد: به‌عنوان یک معلم با سابقه و دردمند و البته به‌عنوان کسی که سال‌ها با کمترین حقوق در ناعادلانه‌ترین شرایط تدریس کردم خواستار نظارت جدی و متداوم آموزش‌وپرورش از مدارس هستم تا مبادا مبحث دانش‌آموز سالاری، عدالت آموزشی کشور را تحت شعاع قرار دهد.

عدم ساختار مناسب آموزش‌وپرورش برای ارزیابی آزمون‌های سه‌ساله دوره متوسطه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اتمام فرصت پنج‌ساله اجرای قانون تأثیر قطعی معدل در کنکور اظهار کرد: با توجه به پایان مدت پنج‌ساله، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برای بررسی و چگونگی اثر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده و به مسائل مربوطه رسیدگی شد.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه قانون، اثر قطعی ۸۵ درصدی معدل را پیش‌بینی کرده است تصریح کرد: با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده، متولیان امر معتقد بودند که به دلیل ساختار نامناسب آموزش‌وپرورش، ارزیابی درستی در آزمون‌های سه‌ساله دوره متوسطه صورت نمی‌گیرد ازاین‌رو، اثر ۳۰ درصدی قطعی معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده را در دستور کار قرار دادند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد دانش‌آموزان بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند افزود: میزان درصدی که در رقابت سازمان سنجش شرکت و پذیرش می‌شوند حدود ۲۰ درصد از متقاضیان کنکور ۹۸ را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اذعان به اینکه در دنیا سوابق تحصیلی بیشتر اثر گزار است نه تست‌زنی شب آزمون بیان کرد: رقابت صرف برای کنکور از طرفی هم جیب خانواده‌ها را خالی کرده و باعث ایجاد فشار روی فضای اقتصادی آن‌ها می‌شود و از طرفی هم نمی‌تواند ارزیابی درستی از میزان توانایی دانش‌آموزان داشته باشد.

اصلاح اشکالات زیرساختی آموزش‌وپرورش در اولویت قرار گیرد

در این فرایند ارزیابی، متقاضیان نظام قدیم و جدید در این قطار رقابت جا می‌مانده و قربانی عدم ساختار درست آموزش‌وپرورش می‌شوند، ازاین‌رو، می‌طلبد برای تصمیمات مهم ازاین‌دست که سرنوشت یک انسان را رقم می‌زند، از تغییر در اشکالات زیرساختی دستگاه عریض و طویل آموزش‌وپرورش آغاز کنند چراکه شرط تحقق عدالت آموزش، ایجاد زیرساخت مناسب و برابر، برای همه داش آموزان است.

اگرچه به‌زعم سازمان سنجش، تأثیر معدل در کنکور به جهت اجرایی شدن قانون حذف کنکور است اما زیرساخت نادرست آموزشی و زیرساخت نابرابر آموزش‌وپرورش، عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد و آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را تحت شعاع قرار می‌دهد، امروز تأثیر ۳۰ درصدی معدل برای کنکوری‌های سال ۹۸ تبدیل به یک دغدغه مهم شده که امیدواریم مسؤولان مربوطه دراین‌باره چاره‌ای بیندیشند.

گفتنی است یکی از وظایف مهم وزارت آموزش‌وپرورش نظارت مستمر و مجدانه از تمامی مدارس دولتی و غیردولتی است، لذا تأثیر معدل روی کنکور دانش‌آموزان مسئله ساده و قابل گذر نبوده و تلاش و فعالیت مجدانه‌ای را می‌طلبد و این تلاش مجدانه زمانی نتیجه می‌دهد که خارج از فرایند روزمرگی اداری و با دغدغه‌ای جهادی صورت گیرد ازاین‌رو، دانش‌آموزان، اولیای آن‌ها و حتی فرهنگیان عزیز و دغدغه‌مند نیز خواستار نظارت جدی، قانونمند و اصولی هستند چراکه صندلی‌های آینده دانشگاه‌های بزرگ و رشته‌های خاص و البته پرطرفدار با ساختارهای آموزشی آموزش‌وپرورش پیوندی ناگسستنی دارد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار