کد خبر : 79483
تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401- 08: 11

لوازم خانگی و پوشاک عمده کالاهای قاچاق ورودی به گیلان/ پدیده‌ای که نفس تولید ملی را گرفته است

لوازم خانگی و پوشاک عمده کالاهای قاچاق ورودی به گیلان/ پدیده‌ای که نفس تولید ملی را گرفته است

طبق آمارها کالاهای قاچاق از مرز زمینی و جنوب وارد گیلان می‌شوند و لوازم خانگی و پوشاک عمده کالاهای قاچاق ورودی به استان هستند، پدیده‌ای که به نوعی نفس تولید ملی را گرفته و راهکارهای متعددی برای مقابله با آن اجرایی شده است.

به گزارش گیلانستان، کالای ایرانی، کالایی است که کلیه مواد اولیه، کارگر و منابع آن ایرانی باشد و فرآیند اصلی آن در داخل کشور صورت بگیرد، اما آنچه که مهم است این است که این کالا چقدر مورد حمایت قرار می‌گیرد و چقدر جلوی توزیع کالای قاچاق در کشور گرفته می‌شود.

 

دغدغه اصلی این روزهای سیاستگذاران و قانونگذاران کشور حمایت از تولید ملی است و باید در این راستا اجرای سیاست‌های اصولی و کارآمد برای توانمندی بخش تولید در کشور آنچنان که باید و شاید انجام گیرد.

 

ایران در زمینه تولید محصولات مختلف در دنیا حرف برای گفتن دارد و تولید کنندگان ایرانی نشان دادند که تولیداتشان در زمینه بسیاری از محصولات از کیفیت بالایی برخوردار است و همین عامل سبب شده که بتوانند صادرات خوبی به کشورهای مختلف دنیا داشته باشند.

 

اما بسیاری از تولیدکنندگان در زمینه تولید محصولات ایرانی مشکلاتی عدیده دارند و عمده مشکلات آنها قاچاق کالاست که نفس تولید را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد آنان به راحتی محصولات خود را به فروش برسانند.

 

واقعیت تجارت این است که هر چه تجارت محدود شود قابلیت فساد و قاچاق افزایش می‌یابد از طرفی پر واضح است که مرز محل کنترل قاچاق نیست و حتی در بسیاری کشورها مرزها کنترل نمی‌شوند بلکه شبکه توزیع مورد رشد و پایش قرار می‌گیرد.

 

برای رسیدن به هدف مقابله با قاچاق باید به تصمیمات اقتصادی از جمله تنظیم نظام تعرفه‌ای و نظام صنفی مناسب برگردیم و در محل عرضه کالا یعنی مکانی که خریدار کالا را خریداری می‌کند رفتاری پیشه کنیم که جلوی قاچاق ‌گرفته شود.

 

بحث تولید ملی و مبارزه با قاچاق کالا این روزها بحثی داغ است اما به همان نسبت باید حمایت از کالای ایرانی هم صورت بگیرد و مسئولان سیاستگذاری درستی از زمینه حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی داشته باشند.

 

* لوازم خانگی و پوشاک عمده کالاهای قاچاق ورودی به گیلان

«محمود باقری خطیبانی» در همین زمینه تمهیداتی که برای حمایت از کالای ایرانی اندیشیده شده است را برشمرد و افزود: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله با قاچاق کالا دستگاهای مختلفی در همین راستا مأموریت پیدا کرده و پای کار آمدند.

 

بدبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان گیلان رسانه ملی را از جمله این دستگا‌هها برای معرفی کالای ایرانی خواند و تصریح کرد: حمایت از کالای داخلی برای مصرف‌کنندگان جهت خرید آن کالاها موجب توسعه اقتصادی خواهد شد و افزایش اشتغال، ارزآوری و ثبات قیمت کالاها را به دنبال خواهد داشت.

 

وی نقش دستگاهای دولتی را در خرید و حمایت از کالای ایرانی و معرفی آن بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد:‌ ورودی کالاهای قاچاقی که به گیلان وارد می‌شوند یعنی محور زمینی کاملا برای ما مشخص است و دستگاهای امنیتی نسبت به رصد و برخورد با آن اقدام می‌کنند.

 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان گیلان افزود:‌ با توجه به استقرار نیروی انتظامی در گمرکات استان گیلان مسیر ورود کالای قاچاق از این طریق و منطقه آزاد انزلی مسدود شده است بنابراین کالای قاچاق عمدتا از مسیر زمینی جنوب گیلان وارد استان می‌شود.

 

خطیبانی عمده کالاهای قاچاقی که وارد گیلان می‌شود را لوازم خانگی و پوشاک اعلام کرد و یادآور شد: از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰ در حوزه قاچاق لوازم خانگی به استان گیلان افزایشی نداشتیم و با کنترلی که اعمال می‌شود حتی کاهش هم پیدا کرده است.

 

وی از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قاچاق لوازم یدکی خارجی به استان گیلان خبر دارد و تصریح کرد: قاچاق البسه و پوشاک به استان گیلان هم ۴۵ درصد کاهش یافته است و نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و تعزیرات حکومتی واقعا به شدت در میدان حضور دارند.

 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان گیلان اضافه کرد: مابین سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ معادل سه هزار و ۸ پرونده مرتبط با قاچاق کالا در استان گیلان تشکیل شد که از این تعداد دو هزار و ۹۴۶ پرونده مختومه شدند.

 

* شناسه دار نمودن ۵۴ قلم کالا در حوزه لوازم یدکی خودرو برای مقابله با قاچاق

«علیرضا حسینیان» نیز در همین زمینه عنوان کرد: در راستای حمایت از کالای ایرانی سازمان صمت طرح مبارزه با قاچاق کالا را از سال گذشته در حوزه‌های مختلف شروع کرده و طرح ضربتی پوشاک و برندینگ کالا، و شناسه دار نمودن کالاها و لوازم خانگی را در دستور کار قرار داده است.

 

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  با بیان اینکه سازمان صمت گیلان در حوزه لوازم یدکی در نیمه اول فروردین امسال موضوع واردات باطری و‌ کمک فنر را در دست بررسی قرار داد افزود: در راستای مبارزه با قاچاق کالا به ویژه در سطح عرضه شناسه دار نمودن ۵۴ قلم کالا در حوزه لوازم یدکی خودرو در دستور کار سازمان صمت استان گیلان قرار دارد.

 

* اعمال قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت مصداق بارز نقض مالکیت خصوصی تولیدکنندگان

«غلامرضا محفوظی» هم در همین راستا با بیان اینکه باید ریشه های قاچاق کالا مورد بررسی قرار گیرد اظهار داشت: جایگزینی واردات در مقابل توسعه صادرات دو رویکرد متفاوتی است که در کشورهای مختلف برای مقابله با قاچاق کالا در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اعمال تعرفه‌های بالا را از جمله سیاست‌هایی که در کشورمان برای مقابله با قاچاق اعمال می‌شود خواند و افزود: وقتی تعرفه‌ها اعمال میگردند از طرفی درآمدی برای خود دولت ایجاد و در درجه دوم از کالاهای داخلی حمایت می‌شود در حالیکه این کار برای مصرف‌کنندگان ضرر و زیان بع دنبال دارد.

 

وی اعمال قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت را مصداق بارز نقض مالکیت خصوصی تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: تعرفه گذاری در سایر کشورهای دنیا با هدف حمایت از کالای ایرانی انجام می‌گیرد و زمانی که این امر تثبیت شد این رویکرد تغییر پیدا می‌کند اما این امر در کشورمان برعکس است و این رویه بدون هیچ تغییری همچنان ادامه می‌یابد.

 

خبرگزاری شبستان، قاچاق، پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، برنامه‌ها و سیاست‌های کشور ما را تحت الشعاع قرار داده و دچار اختلال نموده است.

 

قاچاق کالا، معلول عوامل مختلفی بوده است که مبارزه با آن، نیازمند عزم ملی و توجه دقیق به شاخص های علمی است، تجارب قبلی نشان داده که در مبارزه با قاچاق کالا، برخورد سلبی چندان مثمرثمر نبوده و توجه به راهکارهای فرهنگی، پیش گیرانه و ایجاد شغل نقش موثرتری در کاهش قاچاق خواهد داشت.

انتهای پیام/ شبستان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار