کد خبر : 36666
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398- 08: 11

محصولی شیرین با طعم اشتغال/ رونق اقتصادی مقاومتی با تولید عسل

محصولی شیرین با طعم اشتغال/ رونق اقتصادی مقاومتی با تولید عسل

پرورش زنبور عسل مصداق عینی و عملی اقتصاد مقاومتی است که با حمایت مسئولان از زنبورداران می‌توان به تولید این شهید شیرین به‌عنوان تولید داخلی رونق بخشید.

به گزارش گیلانستان تولید از مولفه‌های اساسی و اصلی خود کفایی و استقلال یک کشور و جامعه است که برای پشت سر گذاشتن این مرزها باید رونق تولید داشته باشیم.

اقتصاد مقاومتی که سال‌ها مقام معظم رهبری آن را به عنوان شعار سال قرار می‌دادند، در گرو همین رونق تولید است، اقتصاد مقاومتی جز تکیه بر تولیدات بومی نیست، آن هم با شناسایی فرصت‌ها یا ظرفیت‌های موجود منطقه و فعال کردن این پتانسیل‌ها.

 در این راستا پرورش زنبور عسل مصداق عینی و عملی اقتصاد مقاومتی است که با حمایت مسئولان از زنبورداران می‌توان به تولید این شهید شیرین به‌عنوان تولید داخلی رونق بخشید.

اگر مسئولان می‌خواهند از تولید حمایت کنند، باید جلوی موانع تولید را بگیرند و با مردمی که قدم در این راه گذاشته‌اند همکاری‌های لازم را داشته  تا نیروی محرکه‌ای برای تولیدکنندگان باشند.

در قرآن کریم به زنبور عسل در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نحل اشاره و عسل به‌عنوان غذایی شفابخش معرفی شده، عسل غذایی معطر است که زنبور عسل آن را می‌سازد و حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آن را درمانی برای تمام بیماری‌ها معرفی کرده است.

آیه ۶۹ سوره نحل به پرورش عسل اشاره دارد: «وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ»
پروردگار تو به زنبور عسل وحی (الهام غریزی) فرستاد که از کوهها و درختان و داربست‌هائی که مردم می‏سازند خانه‌هائی برگزین.

عسل یکی از محصولات غذایی با ارزش است که علاوه بر مصرف غذایی کاربرد دارویی هم دارد و تقریبا در درمان اغلب بیماری‌ها مفید است و برای تولیدکنندگان هم درآمد خوبی دارد.

در این راستا با «رزاق بابایی» زنبوردار نمونه شهرستان ماسال گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

*پرورش زنبور عسل اقدامی برای اقتصاد مقاومتی است

وی با بیان اینکه ۳۵ سال است که در پرورش زنبورعسل فعالیت دارد، اظهار کرد: در فصل زمستان و سرما کندوهای زنبور عسل را به مناطق جلگه‌ای انتقال می‌دهم و در زمان گرما به جنگل کوچ می‌کنم.

بابایی با بیان اینکه پرورش زنبور عسل اقدامی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: اگر دولتمردان در این راستا حمایتمان کنند و بانک‌ها وام‌های بلندمدت با سود کمتر ارائه دهند قطعا موفق‌تر عمل می‌کنیم.

این زبنوردار نمونه ماسالی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ کندوی عسل دارم، گفت: در صورت کوچ و شرایط آب و هوایی مناسب درآمد حاصل از تولید عسل بسیار خوب است به‌گونه‌ای که خرج یک ساله زندگی شخص را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه امسال در این کار شکست خوردیم، تصریح کرد: از اوایل فروردین ماه تا دهه اول اردیبهشت یک دوره کامل به دلیل بارندگی‌های زیاد تخم‌ریزی و زاد و ولد زنبورها قطع شد و حتی به مرحله مرگشان هم رسید.

*افزایش قیمت شکر گریبانگیر زنبورداران

بابایی با بیان اینکه به دلیل گرانی شکر هیچ‌کاری هم از دستمان بر نمی‌آمد تا در زنده نگه داشتن زنبورها تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: در این چند روز اخیر به دلیل اینکه هوا مساعد شده زنبورها فعالیت دارند و روی آنها کار می‌کنیم.

این زنبوردار نمونه ماسالی با بیان اینکه عسل تولیدی ما کاملا طبیعی است و زنبورها از شهد گلها  می‌نوشند، اظهار کرد: با این گرانی شکر مقرون به‌صرفه نیست که برای زنبورها آب و شکر حل گرفته و به آنان دهیم.

وی با بیان اینکه عسل طبیعی با موم را کیلویی ۹۰ هزار تومان و بدون موم را هم کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشم افزود: برخی‌ها که ادعا می‌کنند عسل کیلویی ۴۰ هزار تومان است، آن عسل طبیعی نیست و زنبورها از آب و شکر استفاده کرده‌اند که ما چنین محصولی را برای فروش نمی‌آوریم.

*۵۰کندوی عسل خرج یک ماهه زندگی را تامین می‌کند

بابایی با بیان اینکه ۵۰ کندو اگر در اختیار یک فرد وارد به کار قرار گیرد، خرج یک ماهه یک خانواده را تامین می‌کند، گفت: جوانی که طالب این کار باشد می‌تواند با عشق به پرورش زنبور عسل بپردازد و هزینه زندگی خود را در آورد.

این زنبوردار نمونه ماسالی با تاکید بر اینکه مسئولان با زنبورداران همکاری بیشتری داشته و داروهایی که توسط جهادکشاورزی و دامپزشکی آورده می‌شود به موقع در اختیارمان قرار گیرد تصریح کرد: با توجه به اینکه مجوز دارم تا در این مکان استقرار یابم اما ماموران منابع طبیعی برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند که باید از این قسمت برویم.

وی با اشاره به فواید زنبور عسل و بیان اینکه زنبور عسل را فقط به نام عسل می‌شناسیم در صورتی که با نابودی زنبور عسل، نسل ما انسان‌ها از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد زنبورعسل، نقش اساسی در زنده نگه داشتن محیط زیست دارد.

بابایی با بیان اینکه نبود زنبور عسل مساوی با نابود شدن مرتع و منقرض شدن طبیعت است، اظهار کرد: زندگی بدون گرده افشانی این حشره مفهومی ندارد.

این زنبوردار باسابقه ماسالی با بیان اینکه با عشق به پرورش زنبورعسل می‌پردازم، افزود: با توجه به اینکه پرورش زنبورعسل شغل بسیار سختی است اما اگر شبانه روزم در داخل زنبورداری تمام شود هیچ‌گونه خستگی احساس نمی‌کنم.

*عسل مرغوب برای ۷۰ درد،‌ درمان است

اقدامی یکی از مسافرانی که در حال خرید عسل بود، گفت: هر ساله برای خرید عسل طبیعی به ییلاقات ماسال سفر می‌کنم تا از بهترین نوع عسل تولید شده خریداری کنم.

وی با بیان اینکه عسل تولیدی بابایی یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های شهرستان ماسال و بسیار معروف است، تصریح کرد: از عسل خریداری شده در طی این چند سال بسیار راضی بوده‌ام.

این مسافر رشتی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه‌هایی اختراع شده که بدون دخالت حتی یک زنبورعسل، اقدام به تولید عسل می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید با تبیین شناسایی عسل مرغوب از غیر مرغوب تلاش بیشتری توسط مسئولان و زنبورداران صورت گیرد.

اقدامی اظهار کرد: عسل برای ۷۰ درد درمان است و نباید با سوءاستفاده‌ و تقلب برخی افراد، این غذای دارویی سبب افزایش امراض در انسان‌ها شود.

گفتنی است؛ امروزه زنبورداری به عنوان یکی از شغل‌های درآمدزای مردم ماسال در روستاها است و عسل بسیار مرغوب تاکیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار