کد خبر : 23504
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1396- 00: 20

مدیریت ویترینی،ریای خالصانه مدیران

مدیریت ویترینی،ریای خالصانه مدیران

با نگاهی گذرا به رسانه های نوشتاری و مجازی حجم انبوهی از انواع گزارش و مصاحبه از مدیران سازمان را مشاهده میکنیم در حالی که در روند خدمت به مردم تاثیر چندانی نداشته و ندارند و روز به روز بر نارضایتی از عملکرد سازمانها و مسئولین آنها می افزایند.

به گزارش گیلانستان، عبدالله عموزاد از فعالان فرهنگی استان گیلان و شهرستان رشت در یادداشتی نوشت:

تمرکز این سبک بر نمایش (show) عملکرد می باشد. و آنچه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد شاخص های ظاهری و عملکرد در معرض دید است
مدیران این سبک به تزئین ویترین عملکرد خود می پردازند در حالی که در درون سازمان ، کارکنان و مشتریان اثری از بهبود را مشاهده و احساس نمی کنند
در این سبک معضلاتی همچون آمارسازی،
چاپلوسی ،تملق پروری ، فساداداری ، باندبازی و … در سازمان به وقوع می پیوندد
دلایل بروز این سبک عبارتند از :

ضعف ساختار سازمانی، نبود خط مشی و استراتژی ، فقدان نظام ارزیابی عملکرد ، بوروکراسی شدید اداری ، ورود افراد فاقد صلاحیت به پست های مدیریتی و ….

اعمالی که بر اثر این سبک در سازمان انجام می گیرد نیز شامل : بستن تفاهم نامه های متعدد ، ملاقات با اشخاص نامدار ، مصاحبه های آب و تاب دار مطبوعاتی ، گرفتن عکس با افراد مشهور ، دادن وعده های مدیریتی حیرت انگیز بلندمدت ، و هزینه کرد های وحشتناک می باشد
در خصوص هریک از موضوعات فوق توجه به نکات ذیل خالی از لطف نیست.

با نگاهی گذرا به رسانه های نوشتاری و مجازی حجم انبوهی از انواع گزارش و مصاحبه از مدیران سازمان را مشاهده میکنیم در حالی که در روند خدمت به مردم تاثیر چندانی نداشته و ندارند و روز به روز بر نارضایتی از عملکرد سازمانها و مسئولین آنها می افزایند.

در قسمت آمارسازی اوضاع به همین منوال است به طور مثال در ایام الله دهه مبارک فجر ،گزارشات عریض و طویلی از اقدامات صورت پذیرفته توسط دستگاهها و سازمانها را می بینید اما برآیند آن در زندگی مردم محدود بوده و هست طبق فرمایش مقام معظم رهبری “خدمت باید محسوس و ملموس برای مردم باشد ” البته ذکر این نکته مهم بوده که کسی منکر خدمات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست اما با توجه به توانمندی و امکانات و منابع انسانی و مادی موجود،سرعت رشد ،پیشرفت و توسعه قابل قبول نیست.

در باب تملق و چاپلوسی با اینکه احادیث و روایات متعددی در نکوهش آن به ما رسیده و امیرالمومنین در حدیثی چاپلوسی را از نشانه ها و صفات منافقین برشمرده است اما در ادارات و سازمانها خصوصا در بخش دولتی به عینه قابل مشاهده است و این خود یکی از عوامل اصلی ورود افراد فاقد صلاحیت به پست های مدیریتی می باشد افرادی که از کمترین میزان تخصص،تعهد و شایستگی برخوردار بوده ،تنها به دلیل ارتباطات گروهی و منافع باندی و جناحی، میز خدمت را به اشغال خود درآورده و نه تنها در عملکرد هیچگونه منفعتی برای سازمان و مردم ایجاد نمی کند بلکه باعث نارضایتی و بدبینی مردم نسبت به نظام و انقلاب شده و تخم یاس و نومیدی را در جامعه می کارد.

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در مدیریت ویترینی وجود داشته و خود دلیل بسیاری از مسائل و نواقص سازمان می گردد ارزیابی عملکرد است .
اگر ارزیابی عملکرد به صورت اثربخش انجام نگیرد ، نه تنها هیچ انگیزه ای در کارکنان ایجاد نمی کند بلکه هیچ ن ع آموزش یا پیشرفتی را نیز در سازمان ، سامان نمی دهد.
در نتیجه این ارزیابی عملکرد غلط شاهد خواهیم بود که تفاوتی در میزان پرداخت کارکنان با عملکرد و کارایی بالا با فردی که نسبت به انجام وظایف خویش هیچ احساس مسئولیتی نمیکند، وجود نخواهد داشت که این موضوع خود معضلاتی را برای سازمان به همراه دارد.

حال برای برون رفت از این موارد و چنین فضایی تنها راه حل استفاده صحیح ، علمی و منطقی از تمامی منابع انسانی و مادی موجودهمراه با یک برنامه و استراتژی مدون می باشد اصول مدیریت اسلامی باید به صورت جدی در سازمانها و ادارات به شکل واقعی و حقیقی خود مورد توجه و عمل قرار گیرد.
مخلص کلام اینکه طبق فرمایش ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز، ” همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت خدمت به مردم راه بیندازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار