کد خبر : 95476
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402- 57: 11

امام جمعه بندرانزلی:

مسئولین پاسخ قانع کننده برای مطالبه گران داشته باشند

مسئولین پاسخ قانع کننده برای مطالبه گران داشته باشند

.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام عبدالجواد شمس الدین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مطالبه‌گری یکی از توصیه‌های دینی و به معنای این است انسان‌ها در قبال آنچه که در جامعه و اطرافشان رخ می‌دهد مسئول هستند و هر کسی باید مراقب باشد برای اینکه کارها در مدار صحیح پیش برود و انحرافی پدید نیاید.

 

وی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری یک اصل بر اساس روایات اسلامی است با اشاره به روایت “ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عَن رَعِیَّتِه؛ بدانید که همه شما مسئولید و همه شما نسبت به زیردستانش بازخواست می‌شوید” از نبی مکرم اسلام، افزود: با استناد به این روایت می‌توان گفت مسئولیت داشتن ایجاب می‌کند انسان به اتفاقات و مسائل پیرامون خود توجه داشته باشد و در عین حال از حیث امر به معروف و نهی از منکر کردن در کارها هم بتواند سوال کند و به تعبیر امروزی‌ها مطالبه‌گری داشته باشد زیرا این‌ها مبنای دینی و معارفی دارند.

 

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مطالبه‌گری در حوزه‌های مختلف بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه گفت‌وگو و اقدام می‌شود، گفت: مطالبه‌گری یک وظیفه‌ است و همه انسان‌ها در جامعه اعم از اقشار خاص و یا مجموعه‌هایی که به عنوان مطالبه‌گر به میدان بیایند و چه آحاد مردم هر کسی هر جایی مشکلی را می‌بیند باید آن را از دستگاه مربوطه مطالبه کند و مسئولین پاسخ قانع کننده برای مطالبه گران داشته باشند.

 

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه باید در انجام مطالبه شاخص‌ها و معیارهایی رعایت شود، گفت: یکی از این معیارها دوری از غرض ورزی و پرهیز از جهت‌گیری سیاسی است ضمن اینکه فرد مطالبه‌گر نسبت به مسائل آن حوزه اشراف داشته باشد زیرا اگر کسی اشراف نسبت به مسئله داشته باشد می‌تواند راه را از بی‌راهه تشخیص دهد.

 

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه اگر مطالبه‌گری در چهارچوب حدود مسائل دینی، اخلاقی، حفاظتی و امنیتی کشور شکل بگیرد، می‌تواند پاسخگو باشد، تاکید کرد: در این رابطه می‌توان منشور اخلاقی تدوین و بر اساس آن منشور، افراد مطالبه‌گری کنند که در آن چهارچوب‌های لازم از جمله رعایت اخلاق و حدود شرعی، پرهیز از جهت‌گیری و غرض ورزی همچنین دوری از بی‌انصافی و مسائل حاشیه‌ای که ممکن است به وجود بیاید در آن منشور پیش بینی کنند و طبق آن عمل شود.

 

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات برخی مسائل جزئی به عنوان مطالبه مطرح می‌شود که این‌ امر خیلی شأنیت ندارد، افزود: اگر در رابطه با مسائل کلان کشور و یا معضلاتی که در سطح کلان ممکن است وجود داشته باشد مطالبه‌گری‌هایی شکل بگیرد و بتواند آن معضل را حل کند مسائل جزیی مرتبط با آن نیز رفع می‌شود به عنوان مثال خیلی از شهرها در مناطق شمال کشور با بحث پسماند درگیر هستند که مسئولین باید در سال‌های گذشته برای آن چاره‌اندیشی می‌کردند که رخ نداده و فکر و تدبیر لازم اندیشیده نشده است در حالی که یکی از مطالبات بر حق مردم است.

 

امام جمعه بندر انزلی تصریح کرد: در عین حال مساله‌ای است که اگر انجام و اصلاح شود بسیاری از مشکلات جانبی آن را می‌تواند برطرف کند یعنی ما به جای اینکه انگشت بگذاریم روی آلودگی آب یا هوا به طور کلی مسئله پس ماند را حل کنیم به تبع آن آلودگی آب و هوا و محیط زیست برطرف می‌شود و در زندگی مردم رفاه و آرامش پدید می‌آید.

 

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با تاکید بر اینکه مطالبه گری نیز شأن دارد، گفت: لذا در این نوع کارها به نظر می‌رسد برای اینکه شأن مطالبه‌گری محفوظ مانده و هم شأنیت مطالبه گر حفظ همچنین معضلات کشور برطرف شود.

 

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه باید اولویت بندی‌هایی برای مطالبات شکل بگیرد و مسئولین در جهت رفع معضلات کلان بتوانند به حرکت درآمده و وظایف خود را انجام دهند، تصریح کرد: وقتی یک معضل کلان را حل کردیم در کنار آن ده‌ها معضل جزئی هم حل می‌شود.

 

وی افزود: ما اگر بخواهیم بحث مطالبه‌گری در کشور با همین روندی که در آن پدید آمده به یک انجام خوب برسد و مثل خیلی از اقدامات فصلی نبوده و ابتر نماند بلکه به عنوان یک رویه و امر مبارکی که آغاز شده به انجام رسیده و نتیجه مفیدی داشته باشد به نظر می‌رسد باید در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی اولویت بندی داشته باشد و توسط مجموعه‌های مطالبه‌گر آن منطقه و محدوده پیگیری و سپس در جهت حل آن تلاش شود.

 

حجت‌الاسلام شمس الدین تاکید کرد: گروه‌های مطالبه‌گر باید در راستای حل مشکل، مسئولین را به لحاظ فکری و حتی فیزیکی کمک کنند و در واقع علاوه بر مطالبه گری تلاش برای حل آن معضل نیز انجام شود و هر دو با هم باشد نه اینکه فقط مطالبه‌گر باشیم و کمک نکنیم.

 

امام جمعه بندر انزلی گفت: اقتضای حکمرانی مردمی این است که مردم در رفع معضلات علاوه بر تذکر و مطالبه‌گر بودن، کمک کار هم باشند در این صورت نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار