کد خبر : 38739
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 تیر 1398- 32: 11

طی ۹ ماه رقم خورد؛

مشارکت ۷ میلیارد تومانی شهروندان رشت در پروژه های فاضلاب شهری

مشارکت ۷ میلیارد تومانی شهروندان رشت در پروژه های فاضلاب شهری

با اعمال تبصره ی ۳ در قبوض مشترکین آب شهری رشت، شهروندان این شهر بیش از هفت میلیارد تومان در پروژه های فاضلاب رشت مشارکت داشته اند.

به گزارش گیلانستان از تیرماه سال گذشته که زمزمه‌های افزایش آب بهای قبوض مشترکین رشت به جهت اعمال تبصره ۳ در شورای شهر و بین شهروندان به گوش رسید، این شائبه به وجود آمد که با وضعیت اقتصادی کنونی مردم و همینطور افزایش آب‌بهای کشوری در قبوض و تحمیل هزینه‌های مکرر آیا می‌توان ثمره ی این افزایش را در سطح شهر و بهبود وضعیت فاضلاب شهری دید؟  و آیا مشارکت در تبصره ۳ بر اساس مصارف مشترك در طبقات مصرف، برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبكه‌های آب شهری و تاسيسات آب شهرهاست که اجرا و عملیاتی کردن این مصوبه و گنجاندن آن در قبوض به توافق شوراهای شهر و شرکت آب و فاضلاب مربوط می‌شود. با موافقت شورای رشت برای اعمال این تبصره در قبوض آب بهای شهروندان که منجر به افزایش آب بها می شد، قرار شد درآمد حاصله در سه پروژه فاضلاب شهری رشت مصرف شود.

پروژه‌های تکمیل عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب جنوبی شهر رشت، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب خیابان شهید انصاری محله معلولین رشت و اجرای خط انتقال جنوبی فاضلاب رشت در جاده لاکان سه پروژه مصوب شورا برای این درآمد مصوب شد که مشکلات آب و فاضلاب محلات معلولین، جماران، بیجارپس، پیرکلاچای، آج بیشه، کوه یخ، نخودچر، ولکس، حمیدیان و ماهی رودخان که از محلات محروم رشت هستند را رفع کند.

با گذشت نزدیک به یک سال از ازین زمزمه‌ها، اخیرا عضو شورای رشت در نطق پیش از دستور خود از ارائه نشدن گزارشی از هزینه‌کرد شرکت آب و فاضلاب شهری از درآمد حاصل از تبصره ۳ در قبوض شهروندان رشت انتقاد کرد.

«اسماعیل حاجی پور» در این باره گفت: شورای شهر این تصمیم را به این دلیل گرفت که درآمد حاصله از اعمال تبصره ۳ در قبوض شهروندان رشتی در بهبود وضعیت فاضلاب شهر دیده شود در حالیکه این مهم هنوز به اطلاع شورا نرسیده و عملا تصمیم‌گیرندگان منافع شهر و شهروندان در جریان هزینه‌کرد اقدامات آب و فاضلاب شهری در این خصوص نیستند.

با این اعتراض به تازگی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان گزارش مبسوطی از روند هزینه کرد تبصره ۳ در قبوض مشترکین رشتی در جلسه شورای رشت به شورا و شهردار ارائه کرد.

«سید محسن حسینی» در این باره با بیان اینکه اعمال تبصره ۳ و پیرو آن ماده ۷ در قبوض شهروندان رشت از ۱۷ مهرماه سال گذشته اجرایی شده اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تا پایان خردادماه امسال(سال ۹۸) در مجموع هفت میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان از محل تبصره ۳ بدست آمده که با مجوز شورای شهر پروژه‌های عمرانی مربوط به آن در حال اجراست.

وی با اشاره به برخی عملیات اجرایی برای اجرای خط انتقال جنوبی فاضلاب شهر رشت گفت: هم‌اکنون بر روی رودخانه گوهررود، فاضلاب مسیر جاده لاکان جمع‌آوری و با لوله‌گذاری به تصفیه‌خانه جنوبی شهر انتقال می‌یابد تا از ورود به رودخانه جلوگیری شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان ۹ نقطه برای شرکت آب و فاضلاب شهری شناسایی شده که اقدامات لازم برای وضعیت فاضلاب آن انجام گیرد که هم اکنون از محل درآمد تبصره ۳ و ماده ۷ اقدامات عمرانی در دو نقطه برای هدایت فاضلاب در دست اجراست.

حسینی بر این موضوع تاکید کرد: هدایت فاضلاب‌های خانگی به تصفیه خانه‌ها می‌تواند از آلودگی هر چه بیشتر رودخانه‌ها نیز جلوگیری کند هرچند هنوز احداث یک تصفیه‌خانه در محله حمیدیان از پروژه‌هایی است که باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان در آن بخش شهر نیز اقدامات لازم برای ممانعت از ورود فاضلاب شهری و خانگی به رودخانه‌ها انجام داد.

با این سخنان، شهردار رشت که به تازگی منصوب شده نیز نظر مشابهی داشت هرچند ناصر حاج محمدی بر این عقیده است که اجرای تصفیه‌خانه‌های محلی بیشتر از  احداث تصفیه‌خانه‌های بزرگ در جای جای شهر می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه باید به صورت اورژانسی نسبت به هدایت و جمع‌آوری فاضلاب شهری در نقاط بحران‌زا اقدام کرد گفت: تا جایی که امکان دارد باید با شناسایی نقاط بحران‌زا، بار آلودگی را از رودخانه‌های شهر کاهش دهیم.

شهردار رشت تصریح کرد: اگر بخواهیم منتظر اجرای تمام پروژه‌های بزرگ حوزه آب و فاضلاب شهری باشیم و تصفیه‌خانه‌های بزرگ را احداث کنیم به مراتب وضعیت رودخانه‌های شهر در سال‌های آینده از سال‌های کنونی در حوزه فاضلاب بسیار بدتر خواهد بود لذا اجرای تصفیه‌خانه‌های کوچک و محلی می‌تواند به صورت اورژانسی مشکلات شهر را تا حدود زیادی رفع کند.

به نظر می رسد اگرچه آب بهای شهروندان به واسطه اعمال تبصره ۳ بر اساس مصارفشان افزایش یافته اما ناخوداگاه همکاری و مشارکت شهروندان در پروژه‌های فاضلاب شهری رشت نیز رقم خورده است. حال با توجه به این مهم، باید منتظر ماند تا شاهد بهبود وضعیت فاضلاب شهری رشت و همینطور ارتقای بهداشت محیط زندگی محله های محروم مرکز استان بود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار