کد خبر : 46719
تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398- 30: 11

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان:

مشکلات معاهده گمرکی اوراسیا؛ گیلان به تکلیف خود در توافقنامه عمل کرده است

مشکلات معاهده گمرکی اوراسیا؛ گیلان به تکلیف خود در توافقنامه عمل کرده است

گیلان پس از عضویت ایران در جمع کشورهای عضو معاهده اوراسیا به جهت موقعیت ویژه و استراتژیک خود در کشور به عنوان استان معین برقراری روابط شناخته شده و تاکنون نیز در حد امکان به تکالیفش در این حوزه عمل کرده است.

به گزارش گیلانستان مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی در امور روسیه چندی قبل از روند کند پیاده‌سازی تفاهم نامه اوراسیا گله کرده بود از سوی دیگر به عقیده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، این نگرانی‌ها ناشی از ناهماهنگی‌های پیش ‌آمده در سطح ملی بوده و این استان تاکنون به تکلیف خود در برابر توافقنامه مذکور عمل کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه این استان در پیگیری پیاده سازی تفاهم‌نامه اوراسیا پیشقدم بوده است، عنوان کرد: در زمانی که حتی گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران هنوز اقدامات اولیه را در موضوع پیوستن کشورمان به معاهده اوراسیا انجام نداده بودند، گیلان با جدیت تمام پیگیر اجرای این موضوع در سطح ملی بود.

آرش فرزام‌صفت از تدوین توافقات انجام شده در قالب کتاب جامع راهنمای تفاهمنامه و انجام مستندسازی‌های لازم توسط گیلان خبر داد و افزود: گیلان برای پیاده‌سازی توافقنامه اوراسیا از طریق وزارت نیرو پیگیریزهای لازم را انجام داد که منجر به دستور ویژه وزیر به ارگان‌های ذیربط و سفر اختصاصی جهت تشکیل جلسه ویژه اوراسیا در استان شد.

وی حضور پیگیرانه و جدی گیلان در جلسات کشوری در وزارت نیرو را دلیلی بر عزم و اراده جدی مسئولان ذیربط استان برای حل و فصل چالش‌های موجود جهت پیاده‌سازی توافقنامه اوراسیا دانست و تصریح کرد: در جلساتی که در وزارت نیرو برگزار شد پیشنهاد های نمایندگان استان گیلان در سطح ملی مورد توجه قرار گرفت و به تصویب هم رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تشکیل میز اوراسیا برای نخستین بار در گیلان را علاوه بر جایگاه ویژه‌ آن، نشان دهنده مثبت بودن پیگیری‌های این استان دانست و عنوان کرد: گیلان هم‌اینک به استان معین روابط با اوراسیا تبدیل شده است از سوی دیگر ریشه مشکلاتی که هم‌اینک در بحث توافقنامه مذکور وجود دارد ملی است.

فرزام‌صفت با تأکید بر اینکه گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت کشور به عنوان نهادهای تاثیر گذار ملی باید از ظرفیت و فرصت به وجود آمده پس از انعقاد توافقنامه اوراسیا استفاده لازم را ببرند، ابراز داشت: پس از پیوستن ایران به توافقنامه اوراسیا به نظر می رسد پنج کشور خارجی بیشتر از طرف‌‌های ایرانی از ظرفیت های این تفاهم نامه بهره برده اند.

وی چالش‌هایی که بعضاً در مسیر عملیاتی ساختن معاهده اوراسیا به وجود آمده است را کشوری و ملی تلقی کرد و اظهار داشت: گیلان به عنوان یک استان پیشرو در سطح کشور علاوه بر پیگیری‌های گذشته‌اش، هم‌اینک مشغول عمل به تکالیف خود در حوزه معاهده اوراسیا است و اتاق بازرگانی استان گیلان مبدع طراحی و بازگذاری فرم های مخصوص تجاری مورد قبول گمرکات بوده است.

جمهوری اسلامی ایران که ظرف سال‌های اخیر با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی دشمن مواجه شده از همان آغاز تشکیل اتحادیه اوراسیا به اهمیت آن برای گسترش صادرات، تأمین کالاهای اساسی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای حاصل از ترانزیت پی برد و با انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه، گام‌های مقدماتی را برای پیوستن به آن در آینده برداشت.

براساس موافقت نامه موقت تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا که از پنجم آبان ماه ۱۳۹۸ به مرحله اجرا درآمده است، کشورهای عضو این اتحادیه برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران تعرفه ترجیحی برقرار کرده‌اند و ایران نیز متقابلا برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اعضای اتحادیه تعرفه ترجیحی در نظر گرفته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار