کد خبر : 49163
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اسفند 1398- 39: 16

میزبانی کرونا در گیلان از مسافران نوروزی/ مردم «در خانه ماندن » را جدی بگیرند

میزبانی کرونا در گیلان از مسافران نوروزی/ مردم «در خانه ماندن » را جدی بگیرند

با فرارسیدن تعطیلات نوروزی در صورت ادامه ترددها و تجمع ها، شیوع کرونا در گیلان بحرانی جدید رقم می زند.

به گزارش گیلانستان کمتر از ۲ روز به پایان اسفندماه باقی مانده در حالیکه بیش از سه هفته از علنی شدن شیوع کرونا در گیلان می‌گذرد. روزهای تلخ و غمباری که با سکوت، قلب های شکسته و اشک های سرازیر سپری می شود و انتظار فرارسیدن بهار را طولانی تر کرده است.

با اینکه هر ساله، در آخرین هفته منتهی به بهار، شور و هیجانی شادی آور در خیابان ها و خانه ها موج می زد اما امسال با فراگیرشدن ویروس کویید ۱۹ یا کرونا، اکثر خانواده های گیلانی، عزادار مرگ عزیزانی هستند که برای احتیاط از پراکنده شدن آن، هیچ مراسم سوگواری نمی توانند برگزار کنند و غم انگیز بودن چنین فجایعی آنقدر عمیق است که همچنان سایه مرگ و غم بر آسمان همیشه سرسبز و پرشور گیلان سنگینی می کند.

گذشتن بیش از سه هفته شیوع ویروس کرونا در استان منجر شده که علاوه بر وقوع مرگ ده ها گیلانی در تمام استان، ضعف های زیرساختی گیلان در حوزه بهداشت و درمان نیز خود را نشان دهد.

کمبود تخت های بیمارستانی در سطح گیلان که به وضوح در این هفته های بیمارگونه به چشم‌ آمده در کنار نبود امکانات و تجهیزات درمانی در بیمارستان های استان و از دست رفتن کادر درمان با خستگی های طولانی مدت سبب شده که فارغ از مسئولان و مدیران دولتی و نهادهای نظامی، مردم دست به کار شوند و به صورت خودجوش و خیرخواهانه نسبت به تامین لوازم بهداشتی و ضروری بیمارستان ها اقدام کنند.

به طوری که علاوه بر همراهی خانواده های داغداری که در جریان شیوع این بیماری، عزیزان خود را از دست داده اند و مخارج مراسم های برگزار نشده را صرف خرید دستکش، گان، ماسک، پتو و کپسول های اکسیژن برای بیمارستان ها می کنند، بسیاری از موسسه های خیریه و سازمان های مردم نهاد نیز با جمع آوری کمک های نقدی اقدام به تامین تجهیزات بیمارستان‌ها در سطح استان کرده اند. هرچند نقش دولت در تامین تجهیزات لازم برای مراکز درمانی استان در ابتدای بحران شیوع کرونا منفعلانه و با کمبودهای جدی همراه بود اما در نهایت مردم توانستند با حضور به‌موقع خود در این وضعیت، به کمک دولت بشتابند.

علاوه بر این، کمک های مردم تنها در این مسیر نیز خلاصه نشد بلکه بسیاری از شهروندان در ابتدای زنجیره کمک رسانی به بیمارستان‌ها، به دوخت خانگی ماسک پرداختند و توانستند تا حدود زیادی یاریگر دولت در تامین ابتدایی ترین لوازم بهداشتی برای عموم باشند.

با این‌همه اگرچه از شیوع جدی ویروس کرونا در استان بیش از ۲۰ روز می گذرد اما هنوز هم آمار ابتلا در گیلان بالاست و مرگ هر ساعت در کمین کسانی است که این بحران را جدی نگرفته اند به طوری که نماینده وزیر بهداشت در استان به تازگی گفته: آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان اعم از دولتی و خصوصی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون از مرز ۶ هزار و ۵۰۰ نفر گذشته است.

محمدحسین قربانی افزوده است: در صورتی که مردم بحران کرونا را جدی نگیرند و به جای در خانه ماندن، در خیابان ها و مهمانی ها تردد و تجمع کنند بحران جدیدی از کرونا رخ می دهد در حالیکه کادر درمان استان، دیگر توانایی مقابله با بحران فوق را ندارند.

منظور سخنان نماینده وزیر بهداشت در گیلان از ” در خانه ماندن مردم ” از سیاست یک بام و دو هوای دولت در این روزها نشان دارد. در حالیکه طبق آخرین نظرسنجی ها از مردم که توسط نهادهای علمی مستدل انجام شده و نشان‌دهنده تمایل مردم برای قرنطینه شدن و تعطیلی کلیه اصناف، ادارات و شهرها برای جلوگیری از بحران جدی تر شیوع کرونا در کشور است، اما هنوز هم با وجود توصیه های مکرر جامعه علمی و دانشگاهی کشور برای این اقدام، دولت قرنطینه کردن را عملیاتی نکرده و به قول رییس جمهور در ایام تعطیلات عید نوروز نیز همچنان قرنطینه نمی کند. هرچند با وجود تعطیل نکردن ادارات و اصناف طی هفته‌های گذشته و آخرین هفته منتهی به عید نوروز، مردم همچنان در خیابان‌ها تردد می‌کنند و آمار مبتلایان افزایش می‌یابد اما باز هم قطع زنجیره انسانی ابتلا به ویروس کرونا، جدی‌ترین و عملیاتی ترین راهکار کنترل شیوع هرچه بیشتر این ویروس در دنیا شناخته می شود.

با اینهمه، گیلان استان همیشه میزبان مسافران تا رسیدن نوروز تنها چند روز فاصله دارد و پیش بینی می شود در صورتی که مردم توصیه های بهداشتی و پزشکی متخصصان کشور مبنی بر ” در خانه ماندن ” را رعایت نکنند، امار مبتلایان در استان طی تعطیلات نوروزی افزایش یابد به طوری که استاندار گیلان که از سوی دولت، اختیاری برای بستن راه های ورودی استان و قرنطینه کردن ندارد، تاکید کرده : باید بیش از دو هزار تخت نقاهتگاهی طی روزهای آینده برای استان تامین شده تا تخت های فضاهای درمانی و بیمارستانی استان برای افزایش احتمالی مبتلایان خالی شود.

با وجود این، ارسلان زارع در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا که با حضور معاون آماد و پشتیبانی نزاجا برگزار شده از برپایی ایستگاه های تشخیص سرپایی در مرکز و برخی شهرستان های گیلان توسط نیروی زمینی ارتش و غربالگری در محور قزوین رشت با استقرار گیت توسط نزاجا خبر داده است تا شاید تا حدودی بتوان از تداوم و سرعت شیوع کرونا در استان کاست.

حال با نزدیک شدن به فصل بهار این انتظار می رود که دید و بازدیدهای نوروزی گیلانی ها با رعایت موازین بهداشتی و توصیه های علمی متخصصان کاهش یابد و تردد در خیابان ها و دورهمی ها کم شود تا با ” در خانه ماندن ” بتوان ویروس کویید ۱۹ را در گیلان مهار کرد. هرچند ورود مسافران احتمالی به استان و جلوگیری نکردن از افزایش جمعیت شناور استان همچنان نگرانی ها درباره ی تداوم این بیماری مهلک تا هفته های آینده را تشدید می کند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار