کد خبر : 39019
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 تیر 1398- 41: 12

نخستین کارگاه آموزشی ادبیات شفاهی دفاع مقدس در رشت برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی ادبیات شفاهی دفاع مقدس در رشت برگزار شد

نخسیتن کارگاخه آموزشی ادبیات شفاهی دفاع مقدس با حضور ۳۰ نفر از علاقه مندان به حوزه ادبیات شفاهی در رشت برگزار شد.

صبح چهارشنبه کارگاه آموزشی یک روزه که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ۳۰ نفر از علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی درباره انواع سبک نگارشی ادبیات جنگ و دفاع مقدس بحث و تبادل نظر شد.

نقش ادبیات شفاهی در حفظ آیین ها و تفکر و باورهای یک جامعه

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این کارگاه آموزشی با اشاره به نقش مهم ادبیات شفاهی در زندگی و نگرش افراد، اظهار کرد: بسیاری از مباحث دینی و حماسی، آثار عرفانی و مباحث مربوط به جنگ توسط این نوع ادبیات منتقل می‌شود.

پریسا کرمی با بیان اینکه ادبیات شفاهی در نگهداری و حفظ آئین‌ها، تفکر و باورهای یک جامعه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به رسالتی که در پیش گرفته میراث دار اندیشه‌ها و فرهنگ گذشته است.

وی ادامه داد: ادبیات شفاهی به عنوان گنجینه نگهداری مباحث‌های مربوط به آیین‌های ملی و مذهبی که تلاش می‌کنیم با برپایی چنین کارگاه های آموزشی در راستای حفظ آن گام برداریم.

کرمی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان سومین کارگاوه آموزشی در این حوزه را امروز برگزار می‌کند، تصریح کرد: نقش ادبیات شفاهی و جایگاه آن برای جامعه با توجه حضور بزرگانی که در هشت سال دفاع مقدس نقش آفرین و حماسه آفرین بودند برای انتقال اندیشه و تفکر به نسل آینده حائز اهمیت است.

تاریخ شفاهی تنها مختص به جنگ و دفاع مقدس نمی شود

در ادامه این کارگاه عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اظهار کرد: تاریخ شفاهی پرسش، پاسخ و دیالوگی هدفمند است که حول موضوع خاص بین مصاحبه‌گر و افرادی که به نحوی با این موضوع در ارتباط اند و اطلاعات مفید دارد انجام می شود.

رنجبر با اشاره ب اینکه تاریخ شفاهی دارای چند وجه است، افزود: گفتگوهای آگاهانه درباره گذشته که می‌تواند خاطرات شخصی و جمعی، به عنوان یک منبع تاریخی و یاراهی برای درگیر کردن آحاد جامعه برای ساختن تاریخ باشد از جمله وجه های تاریخ شفاهی است.

وی تأکید کرد: تاریخ شفاهی نوعی شیوه پژوهش تاریخی است که قبل از مورخان مورد استفاده جامعه شناسان قرار گرفته و ریشه در اسطوره‌ها، داستان‌ها و افسانه‌های شفاهی دارد که سینه به سینه منتقل می شود.

رنجبر به نقش مهم تاریخ شفاهی در حفظ آیین ها و آداب و رسوم گذشته هر منطقه ای اشاره کرد و گفت: تاریخ شفاهی فن، روش و شیوه ای است که با استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری به ثبت خاطرات و شنیده ها مربوط به یک رویداد و واقعه تاریخی می پردازد.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی ما تنها مختص جنگ نمی شود و همه می توانیم نویسنده تاریخ شفاهی و اطلس استان گیلان باشیم، ادامه داد: باید از تاریخ های بریده بریده مردم استفاده کرد تا به حقیقت نزدیک شویم.

رنجبر با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های تاریخ‌نویسان این است که عمده تاریخ را شاهان و مذکران نوشته اند، گفت: همواره بعد از یک اتفاق بزرگ همانند جنگ تاریخ واقعی ایران با اصالت و حقیقت ضبط نشده که باید توده‌های مردم را به آن نزدیک کنیم تا به حقیقت دست یابیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار