کد خبر : 62210
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399- 53: 16

نشست تخصصی «چالش‌های جمعیتی گیلان» در رشت برگزار شد

نشست تخصصی «چالش‌های جمعیتی گیلان» در رشت برگزار شد

نشست تخصصی «چالش‌های جمعیتی گیلان» به‌منظور بررسی مسائل جمعیتی استان با حضور پژوهشگران در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، شست تخصصی چالش‌های جمعیتی گیلان ظهر امروز به‌همت بسیج جامعه زنان سپاه قدس استان گیلان و با حضور فرهیختگان و پژوهشگران مسائل جمعیتی استان گیلان در سالن ایثار رشت برگزار شد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده در این مراسم اظهار داشت: استان گیلان از منابع خدادادی و مواهب طبیعی زیادی برخوردار است و در عین حال مردمی خونگرم و صمیمی دارد اما متاسفانه این استان پایین‌ترین نرخ باروری در کشور را به خود اختصاص داده است.

مریم اردبیلی با بیان اینکه تک‌فرزندی در همه جای دنیا برخی فرصت‌های عاطفی و حامی زندگی را از انسان دریغ می‌کند افزود: پدر و مادران که بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند باید به این مسئله بیشتر توجه کنند چراکه خانواده ایرانی به‌دنبال آرامش، ثبات پایدار و بهترین‌ها و آینده‌ای خوب برای فرزندان است.

وی با اشاره به تبعات منفی کاهش نرخ باروری در کشور گفت: متاسفانه از سال ۹۵ تاکنون تقریباً سالانه حدود یک دهم درصد، نرخ باروری در کشورمان کاهش یافته است و حتی به زیر ۱٫۷ درصد هم رسیدیم و متاسفانه گیلان جزو مناطق با نرخ باروری بسیار پایین است و نرخ رشد جمعیت کشور نیز سال گذشته به زیر یک درصد رسید و این بسیار خطرناک است.

اردبیلی ضعف‌های مدیریتی، مشکلات اقتصادی و دیگر مسائل را جزو عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ باروری برشمرد و گفت: صرفاً با یک مهندسی معکوس نمی‌توان به جایی که قبلاً بودیم بازگردیم بلکه باید بازطراحی داشته باشیم و پیش فعال عمل کنیم و منفعل و شتاب‌زده عمل کردن در آمار جمعیتی موفقیت‌آمیز نیست بلکه باید مدلی خلق کنیم که مفهوم فرزندآوری را برای مردم ارتقاء دهد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با بیان اینکه “انفعال” ما را با تهدیدآمیزترین تصویر آینده مواجه خواهد کرد افزود: رهبر معظم انقلاب هم تاکیدات مهمی پیرامون آینده‌نگری داشتند و در گفتمان انقلاب نیز باید آینده‌نگری و پیش فعال شدن توجه شود و برای جبهه انقلاب فرصت‌سازی شود.

اردبیلی تصریح کرد: اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس مردم با فرمایشات امام(ره) پای کار آمدند و در صحنه درخشیدند چون به تحول و تغییر مثبت می‌اندیشیدند اما اکنون هر تغییری فی‌الفسه منفی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه کرونا می‌تواند بزرگترین فرصت باشد خاطرنشان کرد: بعضی متخصصان قبل از کرونا معتقد بودند میزان سرمایه اجتماعی ایران پایین است اما در جریان کرونا به همه ثابت شد که یکی از بهترین سرمایه‌های اجتماعی دنیا را داریم و همین ما را از بحران نجات داد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با اشاره به نگرش “فرزند جامعه و دولت‌ها” که در کشورهای جهان مورد توجه است تصریح کرد: در حال حاضر اتفاق خوبی را در این زمینه مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم.

وی گفت: قانون جمعیت همراه با بندهای تشویقی، حمایتی و برخی اصلاحیات مورد توجه قرار گرفت اما این قانون فعلاً آزمایشی است و حتی اگر اجرا شود در بهترین شکل حتی ۲۰ تا ۳۰ درصد اتفاق بزرگ را رقم نمی‌زند و تا کنش‌گری مردمی در کف میدان نباشد موفق نخواهیم بود‌.

اردبیلی با بیان اینکه در هر محله‌ای کنش‌گران فعال شروع به کنش در محله کنند و این برنامه از جنس بودجه و ابلاغ نیست افزود: نرخ باروری در دهه ۶۰ حدود ۶٫۸ درصد بود که اکنون به زیر ۲ درصد رسیدیم و متاسفانه این اتفاق عجیب رخ داد و شاید بزرگترین و فاجعه‌بارترین عدم بالانس جمعیتی در پیش‌روی ما باشد لذا همین امروز باید تصمیم بگیریم تا جبران شود.

وی با اشاره به برخی نگرش‌های نادرست در ذهن پدران و مادران که آسیب‌زا نیز بوده است عنوان کرد: اتفاق بزرگ با تغییر این ایده‌ها و نگرش‌ها رقم می‌خورد و اکنون باید از ظرفیت‌ها بهره بگیریم و اینکه چه چیزهایی باید طراحی شود تا موجب ارتقاء فرزندپروری شود.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در حقیقت یک کل‌نگری در جریان کرونا تقویت شد و بسیاری از مردم دنیا در این چالش بزرگ به فکر فرو رفتند که آیا کارها، مدل‌ها و سبک زندگی‌شان تاکنون درست بوده است؟

اردبیلی با بیان اینکه کرونا نظام آموزش و تمام ساختارهای مدرن را تحت شعاع قرار داد تا جایی‌که تغییر نگاه هم داشتیم ابراز داشت: در این برهه از تاریخ، کشوری در حکمرانی موفق‌تر است که آسیب‌‌دیده کمتری داشته باشد

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده گفت: ما رزمایش مواسات و کمک مومنانه را با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا برگزار کردیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و این انرژی می‌تواند به‌سمت فرزندآوری سوق یابد و بحران فرزندآوری کرونایی را نیز حل کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های تشویقی برای زوجین و مدل‌های مختلف حمایت مردمی به‌شکل گسترده در محلات مختلف شکل بگیرد تصریح کرد: به‌عنوان مثال صاحبخانه‌ای که به زوجین تخفیف می‌دهد و مردمی که با روش‌های مختلف زوجین را تشویق می‌کنند.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با اشاره به اهمیت داشتن جامعه دوستدار کودک، تکریم‌کننده مادر و کودک و انتقال حس خوب به مادر گفت: یکی از دلایلی که بعضی مادران بعد از فرزند نخست دیگر گرایش به فرزندآوری ندارند این است که جامعه پیرامون، محیط کاری، فامیل و آشنا حس و تجربه خوبی از دوران مادری برای وی خلق نکرده‌اند و حس خوب به او القاء نشده است.

جانشین فرمانده سپاه قدس استان گیلان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: بیش از ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب تنها انقلابی بود که به تمام شعارها و آرمان‌های خود پایبند بود و این مایه افتخار ما است.

سرهنگ پاسدار الیاس کوثری مسئله منابع انسانی در جامعه را بسیار حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: مسئله جمعیت و منابع انسانی به قدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در مدت کوتاهی بیش از ۴۲ بار این مسئله را مطرح کرده و مورد تأکید قرار دادند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار