کد خبر : 43450
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آبان 1398- 38: 17

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان:

نیاز ۴ میلیون جلدی کتابخانه های گیلان در افق ۱۴۰۴

نیاز ۴ میلیون جلدی کتابخانه های گیلان در افق ۱۴۰۴

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از فعالیت ۹۹ باب کتابخانه در استان خبر داد و گفت: موجودی این کتابخانه ها حدود ۱.۵ میلیون جلد کتاب است که نیازمند حدود چهار میلیون جلد کتاب هستیم.

به گزارش گیلانستان پریسا کرمی با بیان اینکه گیلان در مجموع ۹۹ باب کتابخانه شامل ۸۲ باب کتابخانه نهادی، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل دارد، اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

وی موجودی کتابخانه های عمومی گیلان را حدود ۱.۵ میلیون جلد کتاب دانست و افزود: در راستای اجرای سند توسعه کتابخانه ها در افق ۱۴۰۴ که شامل احداث کتابخانه مرکزی رشت، احداث چندین کتابخانه مرکزی در شهرستان ها و به روزرسانی کتاب های ۹۹ باب کتابخانه استان می شود نیازمند حدود چهار میلیون جلد کتاب هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان زیربنای فضای مطالعه در استان را ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع دانست و تصریح کرد: به ازای هر یکصد نفر باید ۵.۲۵ مترمربع فضا زیربنا داشته باشیم که این میزان برای گیلان ۲.۱۶ مترمربع است.

این مسئول فرهنگی نوسازی و بهینه سازی فضاها و امکانات را یکی از سیاست های راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: مدیریت توسعه کتابخانه های عمومی و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب در دستور کار قرار دارد لذا اولویت نهاد کتابخانه های عمومی در استان اتمام طرح های کتابخانه ای دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت است.

کرمی از دسترسی ۲۵ باب از کتابخانه های عمومی استان به وای.فای رایگان خبر داد و اضافه کرد: یکی از شاخص های کتابخانه ای ایجاد زمینه مناسب جهت دسترسی آسان به کتاب است لذا نرم افزار جامع مدیریت کتابخانه ها(سامان) امکان امانت، عضویت سراسری و جستجوی کتاب در کلیه کتابخانه های کشور را برای کاربران فراهم می کند.

وی کتابخانه عمومی را تنها مرکز فرهنگی برخی از روستاها و بخش ها دانست و یادآور شد: سال گذشته ۲۶۵ جلد کتاب به مبلغ ۶۶ میلیون تومان خریداری کردیم. همچنین به منظور حمایت از منابع بومی ۴۹۲ جلد به مبلغ ۱۲ میلیون تومان خریداری شد. ۴۰ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب نیز به صورت رایگان طی سال گذشته جذب شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی استان را در شهرستان های رشت، لنگرود، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا و تالش دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره اهدای کتاب از ۱۵ آبان ماه لغایت ۱۵ دی ماه امسال در گیلان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار