کد خبر : 46951
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398- 01: 17

همایش ملی «تحقق اقتصاد ملی» در استان گیلان برگزار شد

همایش ملی «تحقق اقتصاد ملی» در استان گیلان برگزار شد

همایش ملی «تحقق اقتصاد ملی» با هدف مقاوم‌سازی اقتصاد و بررسی راهکارهای مؤثر آن در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان همایش ملی «تحقق اقتصاد ملی» صبح امروز با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان استان گیلان و با هدف مقاوم‌سازی اقتصاد و بررسی راهکارهای آن در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شد.

یکی از فعالان عرصه اقتصادی و سیاسی در این مراسم با بیان اینکه ۱۵ درصد یارانه جهان‌ در ایران پرداخت می‌شود اظهار داشت: کشور چین با آن وسعت جمعیت سال گذشته تنها ۳۷ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرد اما در ایران ۴۳ میلیارد دلار پرداخت شد که نشان‌دهنده هدررفت منابع در نظام یارانه‌‌ای ایران است.

علی قاسمی با تأکید بر لزوم اصلاحات جدی در حوزه پرداخت یارانه‌ در ایران خاطرنشان کرد: توزیع ناعادلانه یارانه‌ها باعث ایجاد یک موج نارضایتی در سطح جامعه شده است از این رو نظام پرداخت یارانه در ایران نیازمند اصلاحات جدی است و روش‌‌های مختلفی نیز برای اصلاح وجود دارد.

وی با اشاره به ۲ اشکال عمده در نظام بانکی کشور گفت: یکی از اشکالات عمده این حوزه میزان هزینه‌های بانک‌داری است که متأسفانه هزینه نگه‌داری بانک در کشور به ۱۹.۵ درصد رسیده که باید به ۸ درصد برسد و کاهش تسهیلات اشتغال‌زایی و تولید از جمله پیامدهای منفی افزایش هزینه بانک‌داری در کشور است و دومین چالش جدی بانک‌ها نیز فساد است.

سردبیر هفته‌نامه صبح صادق افزود: تاکنون ۱۰۳ کشور در جهان اصلاحات مربوط به پول ملی را انجام دادند که اکثراً هم موفق بودند اما‌ در ایران هیچ تحول و اقدام جدی در این حوزه انجام نشد در صورتی‌ که در فرآیندی باید شاهد جابه‌جایی صفرها در پول ملی باشیم، البته تغییرات نرخ تورم نیز آسیب‌های متعددی به پول ملی ما‌ وارد کرد و موجب بی‌ارزش شدن پول ملی ما شد.

این فعال عرصه اقتصادی و سیاسی با تأکید به لزوم افزایش بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی شامل استفاده مطلوب از منابع و امکانات مختلف کشور نظیر گاز، برق و سایر موارد است که در این حوزه نیز نیازمند آموزش‌های لازم به خانواده‌ها هستیم.

قاسمی درباره نظام مالیات کشور نیز گفت: وضعیت نظام مالیاتی کشور نسبت به قبل بهتر‌ شده است و امروز ۴۳ درصد بودجه جاری دولت از طریق مالیات تأمین می‌شود بنابراین میزان درآمدزایی ما در کلان مطلوب است اما توزیع ناعادلانه است.

وی با تذکر اینکه در نظام توزیع، میزان رضایتمندی‌ها بسیار ضعیف است خاطرنشان کرد: در حال حاضر اِلمان‌های فرهنگی جامعه با وجود سازمان‌های متعدد فرهنگی و حقوق‌بگیر بسیار ضعیف شده است در صورتی که فرهنگ کمک‌کننده اقتصاد و یکی از عوامل مهم برای مقاوم‌سازی اقتصاد است.

سردبیر هفته‌نامه صبح صادق با اشاره به طرح غذای حلال گفت: ایرانیان در بهره‌مندی از غذای حلال در دنیا سرآمد هستند و تمام دنیا هم به این مسئله معتقدند لذا از ظرفیت فرآوری غذای حلال می‌توانیم در اقتصاد مقاومتی بهره‌مند شویم از طرفی گیلان نیز ظرفیت تولید غذای حلال دارد و (اصلاح) زنجیره خام‌فروشی نیز در اقتصاد مقاومتی مؤثر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۷۱ میلیون تن سیمان، ۲۴ میلیون تن آهن و در پتروشیمی ۶۵ میلیون تن تولید داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید ما در پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن برسد در صورتی که بسیاری از کشورهای دنیا در این ۳ حوزه واردکننده هستند بنابراین زیرساخت‌ها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی آماده است فقط نیازمند اقدامات و اصلاحات جدی هستیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار