کد خبر : 67984
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400- 39: 17

وضعیت اسفناک مستاجران گیلانی با افزایش چشمگیر اجاره بها

وضعیت اسفناک مستاجران گیلانی با افزایش چشمگیر اجاره بها

با آغاز فصل نقل‌ و انتقال، مستاجران گیلانی با افزایش چشمگیر اجاره بها وضعیت اسفناکی را طی می‌کنند.

به گزارش گیلانستان، مائده فلاحتکارضیابری: داشتن سرپناه و محل مناسبی برای زندگی یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای افراد است، در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، مسکن به‌عنوان یکی از حقوق اصلی مردم مورد تاکید قرار گرفته و دولت موظف به پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه برای تامین آن متناسب با «توانمندی اقتصادی خانوارها» شده است.

با این وجود، نه‌تنها «خانه‌دار شدن» برای عده زیادی از مردم، یک «رویا» بوده و هست، بلکه افزایش نجومی و سرسام‌آور اجاره‌خانه‌ها در سال‌های اخیر، موجب شده است پیدا کردن خانه‌ای قابل سکونت با اجاره‌بهای مناسب نیز به آرزوی بزرگی برای بسیاری از مردم به‌خصوص زوج‌های جوان تبدیل شود.

هر سال با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار مسکن رونق پیدا می‌کند، از این رو این فصل به فصل نقل و انتقالات مسکن نیز معروف استهر ساله با فرا رسیدن فصل قراردادهای سالیانه اجاره بهای خانه، مستاجران در تاب و تب این هستند که صاحب‌خانه منصفی گیرشان آمده یا خیر، اما هر چه پیش می‌رویم متاسفانه درصد صاحب‌خانه‌های منصف رو به کاهش است و همه به فکر پر کردن جیب خود هستند.

افزایش سه برابری پول پیش خانه و چندین برابری اجاره بها از عمده مشکلات این روزهای مستاجران است، مستاجرانی که عاقبت خود را خانه‌به‌دوشی و چادر زدن در کنار خیابان می‌دانند.

«دولتی» مدیر املاک در شهر ماسال که سابقه چندین ساله در محل دارد، درباره بازار مسکن می‌گوید: «بازار از سه سال پیش به این طرف به خاطر پایین بودن سود بانکی به ضرر مستأجر بوده و مالکان برای جبران کسری به مستاجر فشار می‌آورند و در حال حاضر ودیعه با اجاره تناسبی ندارد.»

وی با بیان اینکه طبق دستور صنف، صاحب‌خانه‌ها نباید اجاره بها را بیشتر از ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهند گفت: متاسفانه تا کنون هیچ صاحب‌خانه‌ای به این میزان بسنده نکرده و اکثرا اجاره را ۱۰۰ تا ۱۲۵ درصد افزایش داده‌اند.

دولتی با بیان اینکه اگرچه قانون ۲۵ درصد گفته اما هیچ اجباری برای صاحبخانه‌ها در این مورد وجود ندارد تصریح کرد: متاسفانه هر روز زوج‌های جوانی به بنگاه می‌آیند و در به در دنبال یک خانه با اجاره بهای پایین هستند که موجود نیست.

کسمایی از بنگاه‌داران صومعه‌سرا با بیان اینکه سال گذشته بیشترین پول پیش برای اجاره مسکن ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای خانه‌های ۹۰ متری بود اظهار کرد: متاسفانه امسال برای خانه‌های حدود ۷۰ متری، صاحبخانه پیش پول کمتر از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قبول نمی‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت مسکن در شهر صومعه‌سرا اسفناک است و دولت باید فکری برای مردم کند افزود: اگر به این منوال پیش برود مستاجر زیر اجاره‌بها خرد می‌شود و وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

یاسر و رقیه زوج جوانی هستند که بنگاه به بنگاه به دنبال رهن خانه می‌گردند، این زوج جوان که نمونه‌ای از خروار زوج‌های جوان به دنبال اجاره مسکن هستند به خبرنگار شبستان گفتند؛ خرید و اجاره مسکن این روزها رویایی برای قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه شده است.

یاسر با بیان اینکه حدود دو هفته از این بنگاه به آن بنگاه دنبال یک خانه معمولی کوچک هستم تا بتوانم سرپناهی برای یکسال خود داشته باشم افزود: متاسفانه سال گذشته برای رهن منزل ۵۰ میلیون تومان داده بودیم که امسال صاحب‌خانه آن میزان را به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش داده است.

وی با بیان اینکه اگر ماهی ۲ میلیون تومان هم بتوانم پس‌انداز کنم سر سال ۲۴ میلیون تومان می‌شود گفت: اینکه به یکباره ۵۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان تغییر پیدا می‌کند غیرقابل پیش‌بینی است و هر طوری حساب می‌کنم با دخل و خرج ما جور در نمی‌آید.

این جوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه این امر موجب شده تا این امکان از مستاجران گرفته شود که با توجه به توان درآمدی شان به انتخاب محل زندگی خود بپردازند تصریح کرد: متاسفانه حتی در پایین‌ترین نقاط شهر هم وضعیت اجاره مسکن اسفناک است.

گفتنی است، تحقیقات میدانی از بازار مسکن شهرهای ماسال و صومعه‌سرا نشان می‌دهد هم‌اکنون سطح قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مصرفی عمدتا تا ۸۰ مترمربع حدود ۱۰۰ ‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار