کد خبر : 2183
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

واکنش‌های قاطع مسکو به اقدام ترکیه نشان می‌دهد که پوتین هفت‌تیرش را از رو بسته است.

به گزارش ” در گیلان” ، حدود چهار سال از بحران سوریه می گذرد جامعه بین الملل نه تنها کمکی به برطرف کردن بحران نکرده است بلکه با استفاده از عوامل خود مانند زالویی منابع این منطقه را می مکد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز درگیری ها درکنار مردم سوریه ایستاد و امروز نیز کسی نمی تواند نقش ایران را در منطقه غرب آسیا نادیده بگیرد، اما خط مقاومت تحولی دیگر یافت، کشور روسیه نیز سکوت خود را شکست و با درک اینکه تروریسم و افراط فقط برای سوریه نیست و این بیماری مسری همه کشورهای جهان را تهتدید می کند قدم به عرصه مبارزه گذاشت.

پیش از این نیز غرب و متحدین انها در منطقه از اقدامات ایران و حمایت هایش از خط مقاومت نگران بودند و برای توقف کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما با سفر رییس جمهور روسیه به ایران و نزدیکی روابط تهران-مسکوف این نگرانی ها بیشتر شد چرا که اکنون غرب به شدت منافعش را در خطر می بیندف به همین منظور دولت ترکیه اولین واکنش را نسبت به این نزدکی نشان داد، واکنشی که باید دید تا چه حد مقامات انکارا به عواقب آن اندیشیده و برای ان آماده هستند و این سوال مطرح می شود که آیا اردوغان هشدارها پوتین را مبنی بر تغییر رویکرد دولتش جدی خواهد گرفت؟

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

پس از سرنگونی جنگنجده روسی توسط ترکیه، “ولادیمیر پوتین” هشدارهای پی در پی و مهمی را به آنکارا داد.

وی در واکنش اولیه به این اقدام، ترکیه را همدست تروریست ها خواند که از پشت به روسیه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی، خنجر زده است و در صورت تکرار واقعه شلیک به هواپیمای سوخو 24 یا وقایع مشابه دیگر، مسکو پاسخ لازم را خواهد داد.

همچنین بنا به گزارش رسانه های روسیه، پوتین شخصاً سفیر ترکیه در مسکو را احضار کرده است تا به شکل شفاهی به آنکارا، اولتیماتوم دهد.  وی به “اومیت یاردیم” هشدار داد اگر ترکیه سیاست خارجی خود را در قبال سوریه، عراق و یمن تغییر ندهد، روسیه فوراً روابط دیپلماتیک خود با ترکیه را قطع خواهد کرد.

این درحالی است که سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اظهار داشت: در پی سقوط جنگنده روسی، ولادیمیر پوتین تمامی امکانات را برای مقابله با آنچه کرملین از آن به عنوان تهدیدی بی سابقه از جانب ترکیه یاد می کند، بسیج کرده است.

واکنش های قاطع مسکو نشان می دهد که پوتین “هفت‌تیرش را از رو بسته” و در صدد تغیرات مهمی در منطقه غرب آسیا برای موجهه با بحران ها می باشد.

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

عده ای از تحلیلگران معتقدند این اقدام ترکیه به منظور بزرگنمایی صورت گرفته و این کشور مدتها است که اقداماتش را بر اساس واقعیات منطقه قرار نداده و در پشت پرده همسو با افراط قدم بر می دارد نمونه این اقدامات نقش واسطه گری این کشور برای فروش نفت است.

مدتهاست نقش ترکیه در تشسهیل فروش نفت داعش به موضوع داغی تبدیل شده است. منابع اطلاعاتی و سیاسی در ترکیه و عراق بر همکاری آنکارا با تروریست‌های داعش در این زمینه اذعان دارند. “مهمت علی ادیب اوغلو” نماینده منتقد دولت در مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خلق این کشور، تخمین می‌زند مقامات ترک تاکنون به فروش بیش از یک میلیارد دلاری نفت داعش در بازار سیاه کمک کرده‌اند.

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

یک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا می‌گوید ترکیه به خاطر اقدامات تحریک آمیز و موضعی که در قبال مناقشه سوریه اتخاذ کرده، باید از ناتو اخراج شود.

پال واللی به رسانه‌های روسیه گفت: آنکارا در مناقشه سوریه منافع خود را دنبال و از همکاری با ناتو یا دیگر قدرتهای منطقه امتناع می‌کند.بعید است اقدام اخیر آنکارا در سرنگون کردن بمب‌افکن روسیه در حریم هوایی سوریه آخرین اقدام تحریک آمیز ترکیه باشد و بنابراین ناتو باید آنکارا را از این سازمان اخراج کند.

حتی کار به جایی رسید که یک سیاستمدار روسی خواهان حمله اتمی به استانبول شد “ولادیمیر زیرینوسکی” سیاستمدار روس، که از سرنگونی جنگنده کشورش بوسیله ترکیه بسیار خشمگین بود،  در مصاحبه‌ای رادیویی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواست استانبول را با خاک یکسان کند و 9 میلیون ترک ساکن آن را از بین ببرد. او در این باره گفت: یک بمب اتمی به آسانی می‌تواند کار استانبول را یک سره کند.

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

در آن سوی خبرها نیز همزمان با اوج گیری تنش بین مسکو و آنکارا، روسیه صادرات گندم به ترکیه را به حال تعلیق درآورد. صادرکنندگان گندم در روسیه اعلام کردند تا زمان حل بحران ساقط شدن بمب افکن روسی، صادرات خود را به ترکیه از سر نخواهند گرفت، همچنین امضای قراردادهای جدید بین مسکو و آنکارا برای صادرات گندم روسیه به ترکیه هم به حال تعلیق درآمده است. بیشتر

پوتین هفت‌تیرش را از رو بست

با وجود همه اینها باید دید اردوغان هشدارها را جدی خواهد گرفت رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به غیر عمدی بودن حمله به جنگنده روس و ساقط کردن آن و ابراز تأسف در قبال این رخداد تأکید کرد که ای کاش این جنگنده سرنگون نمی‌شد.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد،حقیقتا نمی‌خواستیم که چنین حادثه‌ای -سرنگون کردن جنگنده روس- رخ دهد و ایکاش این حادثه رخ نمی‌داد، ولی قواعد و قوانین ترکیه‌ای وجود دارد که باید همه به آن احترام بگذارند.

تا کنون عذرخواهی رسمی‌ای را از سوی مقامات ترک شاهد نبودیم اما این اظهارات اردوغان و تلاشهایشان برای ارتباط گیری، حتی یک تماس تلفنی کوتاه نشان می دهد که ترکیه از واکنش و پاسخ احتمالی روسیه در اضطراب به سر می برد./ مشرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار