کد خبر : 100318
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1402- 12: 19

شهردار رشت عنوان کرد:

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه لندفیل سراوان/ پردازش ۱۰۰۰ تنی زباله در روز

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه لندفیل سراوان/ پردازش ۱۰۰۰ تنی زباله در روز

شهردار رشت، با بیان اینکه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر به صورت روزانه پیگیر پروژه بهسازی لندفیل سراوان هستند تا هرچه سریع تر تکمیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه از مرز ۸۰ درصد عبور کرده و شاهد انجام اقدامات موثری هستیم.

به گزارش گیلانستان، رحیم شوقی با اشاره به روند پروژه بهسازی لندفیل سراوان، اظهار کرد: بعد از چند دهه دفن غیر بهداشتی زباله در محدوده لندفیل سراوان، از سال گذشته و با دستور رئیس جمهور و پیگیری استاندار گیلان، شهرداری رشت نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح جهت بهسازی محل دفن سراوان اقدام کرد.

 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر به صورت روزانه پیگیر پروژه بهسازی لندفیل سراوان هستند تا هرچه سریع تر تکمیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه از مرز ۸۰ درصد عبور کرده و شاهد انجام اقدامات موثری از جمله سیستم زهکشی و هدایت شیرابه و حفر چاه های زهکش گاز و احداث دیواره سنگی جهت جلوگیری از رانش زباله و احداث حوضچه جمع آوری شیرابه و… هستیم.

 

شهردار رشت در گفت وگوی خبری، از پیش بینی اتمام پروژه تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: تصفیه خانه شیرابه لندفیل سراوان به صورت آزمایشی و با ظرفیت اسمی سه لیتر در ثانیه به بهره برداری رسیده است؛ البته شاهد برخی اشکالات زیست محیطی بودیم و لذا یک طرح مکتوب را به سازمان شهرداری ها معرفی کردیم و همزمان اقدامات قضایی لازم جهت واگذاری پروژه احداث تصفیه خانه به پیمانکار دیگر یا تداوم همکاری با پیمانکار فعلی را در دستور کار قرار دادیم.

 

شوقی، تامین مصالح را یکی از مشکلات بر سر راه تکمیل پروژه بهسازی لندفیل طی یک سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مصالح مصرفی شاخص این پروژه زباله جهت پشته سازی به ارتفاع ۹۰ متر است که به صورت پلکانی به تاج می رسد؛ در واقع برای پشته سازی و پر کردن پله ها به زباله خام و ریجکتی نیاز داریم.

 

وی با اشاره به کاهش ورودی زباله به سراوان به واسطه پردازش در کارخانه کود آلی، اضافه کرد: مشکلات در حال رفع بوده و به زودی شاهد تکمیل پروژه بهسازی خواهیم بود.

 

شهردار رشت با بیان اینکه قرارداد احداث زباله سوز بین شهرداری رشت و سرمایه گذار بخش خصوصی به روش «BOT» در سال ۱۳۹۲ منعقد شد، خاطرنشان کرد: مقرر بود این پروژه با ۴۰ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و تامین ۶۰ درصدی بخش دولتی اجرایی شود، اما بنا به دلایلی متوقف شد لذا با پیگیری های انجام شده و از محل اعتبارات ساماندهی پسماندهای استان های شمالی طی سه سال آینده کار را اجرایی خواهیم کرد.

 

وی احداث زباله سوز را ۲۴ ماهه دانست و ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ابنیه زباله سوز ۱۹ درصد و تاسیسات آن ۲۴ درصد است و به زودی شاهد تعیین تکلیف پیمانکار خواهیم بود.

 

شوقی همچنین به فعالیت چهار خطه کارخانه کود آلی رشت اشاره کرد و گفت: هم اکنون این کارخانه دو خط فعال دارد و ظرفیت اسمی هر خط ۲۵۰ تن است؛ این کارخانه در صورت فعالیت چهار خطه توانایی پردازش روزانه ۱۰۰۰ تن زباله را دارد، اما هم اکنون در قالب دو شیفت اقدام به پردازش ۵۵۰ تن زباله در روز می کند.

 

شهردار رشت با بیان اینکه با راه اندازی خط سوم طی دو ماه آینده ظرفیت پردازش زباله به ۷۵۰ تن و تا پایان سال به ۱۰۰۰ تن می رسد، خاطرنشان کرد: با کمک سیستم قضایی پیگیر رفع نواقص و پیمانکار جایگزین هستیم.

 

وی در پایان به آغاز مجدد تفکیک زباله از مبدا در مناطق پنجگانه رشت اشاره کرد و یادآور شد: برای هر منطقه با پیمانکار مجزا قرارداد بستیم و برای ادارات و دستگاه ها نیز پیمانکار مستقل داریم؛ طرح تفکیک زباله از مبدا نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است و لذا طرح «شهردار – مدرسه» را آغاز کردیم تا دانش آموزان را مشارکت دهیم؛ همچنین تا یک ماه آینده هوشمندسازی تفکیک زباله از مبدا را از طریق نرم افزار راه اندازی می کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار