کد خبر : 72543
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400- 58: 14

چالش‌های کارخانه کمپوست در تالش/ تبدیل ساحل زیبای قروق به دفنگاه زباله

چالش‌های کارخانه کمپوست در تالش/ تبدیل ساحل زیبای قروق به دفنگاه زباله

​روند ساخت کارخانه کمپوست تالش که هم‌اینک به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده همچنان دچار یکسری چالش‌هاست و از سوی دیگر ساحل زیبای قروق به محل دفنگاه زباله تبدیل شده است.

به گزارش گیلانستان، محل دفنگاه زباله ساحل قروق تالش به باور بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران زیست‌محیطی اهالی منطقه و شهرستان نقطه‌ای سیاه و بحرانی برای تالش محسوب می‌شود که علاوه بر تهدید محیط‌زیست و انتشار آلاینده‌های ناشی از آن، سلامت مردم را هم به شدت به خطر انداخته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی مانند نصب بنر هشدار دهنده و ممانعت از ورود احشام محلی به محل دفنگاه زباله ساحل قروق تالش چند وقتی است انجام شده اما مطمئنا این اقدامات کافی نیست و نباید صورت مسئله را پاک کنیم بلکه باید در کنار ساماندهی بیشتر این منطقه برای پیشرفت در روند ساخت و تکمیل کارخانه کمپوست تالش فکری اساسی شود.

طبق اظهارات فرماندار شهرستان تالش عملیات ساخت کارخانه کمپوست تالش حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به مدت یک سال حسب دستور مقام قضایی روند آن متوقف شده است، بنابراین با توقف ساخت این کارخانه، شهرستان تالش نیز متعاقبا از جذب اعتبارات دولتی برای این کار محروم شده است. اگرچه در حال حاضر مشکل سند زمین و مجوزهای زیست محیطی برای کارخانه کمپوست تالش برطرف شده اما دستگاه قضایی دیدگاه دیگری دارد.

«احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در همین زمینه ابراز داشت: مردم اطراف کارخانه کمپوست تالش نارضایتی خودشان را اعلام کردند در نتیجه اگر شهرداری و متولیان امر نتوانند رضایتمندی مردم را اخذ کنند دستگاه قضایی نیز اجازه فعالیت نخواهد داد.

*پروژه کارخانه کمپوست تالش ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

«عباس صابر» نیز در همین راستا معضل مدیریت پسماند و انباشت زباله در ساحل قروق تالش و ساخت کارخانه کمپوست در این منطقه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان در اردیبشهت سال ۹۸ تصویب شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه مدیریت پسماند استان طبق طرح جامع به هفت پهنه تقسیم شده است ابراز داشت: ساحل قروق تالش پهنه دوم استان گیلان است که ساخت کارخانه کمپوست در جوکندان و محل دفنگاه زباله در قروق دو پروژه مهم آن محسوب می‌شود.

صابر پیشرفت فیزیکی پروژه کارخانه کمپوست تالش را در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد اعلام کرد و بیان داشت: تاکنون ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه کارخانه کمپوست تالش هزینه شده است از طرفی طرح ساماندهی زباله در ساحل قروق هم در حال انجام فرآیندهای مطالعاتی است.

وی از حل مشکلات ساخت کارخانه کمپوست تالش خبر داد و اضافه کرد: کارخانه کمپوست تالش در سال ۹۹ به دلیل مشکلات ناشی از سند مالکیت و معارضینی که داشت توسط دادگستری تعطیل شده بود اما مشکلات این پروژه هم‌اینک حل و سند به نام دولت صادر شده است و در حال انتقال به شهرداری است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اضافه کرد: همزمان با تعیین تکلیف و انتقال کارخانه کمپوست تالش به شهرداری ما نیز تمام تلاش خود را برای ساماندهی پروژه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خواهیم داشت و پروژه کارخانه کمپوست را پیگیری می‌کنیم.

صابر راهکار کوتاه مدتی که باید برای حل مشکلات دفنگاه زباله ساحل قروق تالش در پیش گرفته شود را برشمرد و خاطرنشان کرد: پوشش مناسب زباله با شن و مصالح مورد نیاز، جداسازی و محصور کردن منطقه با سیم خاردار و فنس از جمله اقدامات کوتاه مدتی است که در این منطقه در حال انجام است.

آن چیزی که اهمیت دارد این است که هر روزی که در ساخت کارخانه کمپوست تالش تأخیر بیافتد آثار مخرب این فاجعه زیست محیطی تا سال‌ها گریبانگیر طبیعت و سلامت مردم خواهد شد بنابراین نیاز است مسئولان استانی هر چه سریع‌تر برای برطرف شدن این مشکل به یک تصمیم مشترک برسند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار