کد خبر : 42451
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مهر 1398- 36: 16

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

کارگروه رونق تولید گیلان برنامه‌ای برای استفاده از بانک‌های خصوصی ندارد

کارگروه رونق تولید گیلان برنامه‌ای برای استفاده از بانک‌های خصوصی ندارد

استان گیلان از فعالیت ۱۰ بانک خصوصی در این استان خبر داد و گفت: کارگروه رونق تولید گیلان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی ندارد.

به گزارش گیلانستان فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها در استانداری گیلان در رشت اظهار داشت: تا پایان شهریور سال گذشته، ۶۱۹ واحد تولیدی برای گرفتن تسهیلات رونق تولید به ۱۰ بانک استان گیلان معرفی شدند که در مجموع ۷ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال به آنان داده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به وضعیت پرداخت تسهیلات رونق تولید توسط بانک‌های این استان در سال ۹۷ تصریح کرد: میزان جذب به سهم تعیین‌شده سال گذشته واحدهای تولیدی گیلان، درمجموع ۶۴.۳۱ درصد است.

وی به پایش ۸۸ درصد از واحدهای تولیدی استان گیلان جهت بررسی وضعیت پرداخت تسهیلات بانک‌ها به آنان اشاره کرد و گفت: میزان حفظ اشتغال واحدهای پایش شده، حدود هزار و ۹۳۸ نفر با احتساب حدود ۱۵۳ نیروی بیمه‌ نشده است و ۱۰۳ واحد متقاضی دریافت سرمایه در گردش و ۱۹ واحد نیز متقاضی دریافت سرمایه ثابت بودند.

دلق‌پوش با بیان اینکه مبلغ مصوب در کارگروه نظارت رونق تولید استان گیلان توسط برخی بانک‌ها به دلایل مختلفی کسر شده است بیان کرد: این بانک‌ها به دلایلی نظیر کمبود منابع، عدم تامین وثایق کافی و عدم توجیه اقتصادی برای واحدهای تولیدی، مبلغ مصوب شده را کسر کردند.

وی با اشاره به مشکلات مشاهده شده در بازدید از واحدهای تولیدی و تخلفات بانک‌ها گفت: درخواست وجه التزام و ضبط بخشی از تسهیلات به‌عنوان سپرده از طرف برخی بانک‌های عامل، عدم پذیرش محل اجرای طرح به‌عنوان وثیقه برای واحدهای تولیدی و بازپرداخت تسهیلات به‌صورت سلیقه‌ای توسط برخی بانک‌ها، بخشی از این مشکلات هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات جدید از بدهی قبلی واحدهای تولیدی کسر می‌کنند و برخی نیز محل پرداخت‌ها را از محل سرمایه ثابت به سرمایه در گردش و برعکس تغییر می‌دهند همچنین گاهی اوقات مصرف تسهیلات از سرمایه در گردش به سرمایه ثابت سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

دلق‌پوش بیان کرد: با توجه به استعلام بانک‌ها از ادارات دارایی و تامین اجتماعی در هنگام پرداخت تسهیلات، دستگاه‌های مذکور با مسدود کردن حساب متقاضیان نسبت به دریافت بدهی خود اقدام می‌کنند و هزینه بالای تامین اجتماعی باعث می‌شود تعدادی از واحدها از بیمه کردن پرسنل خود منصرف شوند.

وی به تخلفات برخی واحدهای تولیدی در رابطه با گرفتن تسهیلات رونق تولید از بانک‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: تعدادی از واحدها پس از دریافت تسهیلات فعالیت تولیدی ندارند و تعدادی از آنها نیز اسناد هزینه‌کرد تسهیلات را ارائه نکردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با انتقاد از عدم حمایت بانک‌های خصوصی از واحدهای تولیدی عنوان داشت: بیشتر از ۱۰ بانک خصوصی در استان گیلان فعالیت دارند که کارگروه رونق تولید استان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت آنها ندارد و بایستی برای ایجاد اشتغال با استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار