کد خبر : 47921
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1398- 51: 16

کاسبان کرونا/ معامله سلامتی شهروندان توسط سودجویان

کاسبان کرونا/ معامله سلامتی شهروندان توسط سودجویان

تایید رسمی فوت ۲ نفر بر اثر کرونا علاوه بر ایجاد وحشت میان مردم منجر به کمبود برخی اقلام پزشکی چون ماسک و ماده ضدعفونی کننده در استان شده است.

به گزارش گیلانستان خبر شیوع ویروس کرونا در گیلان بعد از بحران برف ۲ هفته پیش که منجر به فلج شدن بخش‌هایی از استان به ویژه شهر رشت شده بود، شوک بزرگی برای استان است تا لیست بحرا‌ن‌های آن بعد از سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها، برف و زلزله در سال ۹۸ تکمیل شود.

تایید رسمی فوت ۲ نفر بر اثر کرونا علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم به‌واسطه بازار داغ شایعات و اخبار نادرست شبکه‌های مجازی منجر به کمبود برخی اقلام پزشکی چون ماسک و ماده ضدعفونی کننده که از الزامات مقابله با این ویروس است، شده و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

حتی تجهیزات ارسالی از وزارت بهداشت به استان نیز جوابگوی تقاضای مردم نشده و همچنان عبارات“ماسک نداریم”، “ژل شستشو موجود نیست” بر درب داروخانه‌ها خودنمایی می‌کند و مردم، نگران از داروخانه‌ایی به داروخانه دیگر به امید یافتن ماسک و ماده ضدعفونی کننده طی طریق می‌کنند تا شاید بتوانند از شر مهمان ناخوانده چینی در امان بمانند.

از سوی دیگر کمبود این اقلام بهداشتی موج‌سواری سودجویان را به همراه دارد و شاهد سواستفاده برخی‌ها از شرایط پیش‌آمده هستیم که با سلامت مردم معامله می‌کنند. کمبود این اقلام شکایت و خشم مردمی را به همراه دارد که حتی در صورت یافتن اقلام باید یا با قیمت هنگفت آن را خریداری کرده یا منتظر برخورد دستگاه های نظارتی با گران فروشان باشند(؟!)

گرچه بیشتر از گرانی، کمبود ماسک است که موجب نگرانی مردم شده و این مغایر با سخنان سید حسین صفوی مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی مبنی بر عرضه ماسک‌ها با قیمت اعلام شده از سوی وزارت و عدم کمبود ماسک در کشور است حداقل در استان گیلان.

مهدیه اکبری مادر جوان گیلانی که با ناراحتی از داروخانه بیرون آمده معتقد است باز هم با عدم مدیریت شاهد فاجعه خواهیم بود اما این‌بار فاجعه انسانی که قابل جبران نخواهد بود حتی با عذرخواهی و تغییر چند مدیر.

وی با بیان اینکه ناامید از یافتن ماسک، مواد ضدعفونی‌ کننده، الکل حتی پنبه الکلی شدم گفت: تنها در یک داروحانه ماده شستشوی دست پیدا کردم که قیمت یک اسپره با حجم۳۰ میلی۲۵ هزار تومان بود و این اجحافی بزرگ در حق مردمی است که بضاعت مالی اندک دارندو اگر این بیماری وفور یابد باید مرگ خود و عزیزانشان را به نظاره بنشینند.

داروخانه‌داران نیز با توصیه به مردم که افراد لازم نیاز به استفاده از ماسک ندارند و بهتر است با توجه به نیاز خود ماسک تهیه کرده تا برای همه شهروندان تامین باشد سعی در مدیریت شرایط دارند.

حضور در داروخانه ها و صف مردمی که با اضطراب، تمنا برای مواد ضدعفونی می‌کنند حکایت از کمبود اقلام بهداشتی است. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با انتقاد شدید و گلایه از عده‌ای سودجو که از این فضا برای کاسبی استفاده کرده‌اند، گفت: اجازه نخواهیم داد مردم گرفتار سودجویی این افراد شوند و در روزهای آینده به قدری ماسک در سطح کشور عرضه خواهیم کرد که مردم نیاز به گران خریدن ماسک نباشند.  همه این‌ها درحالی است که ارسال سالاری از اعطا ۱۰۰ هزار لوازم حفاظت شخصی از صبح دیروز در مراکز درمانی و بیمارستان‌های گیلان خبرداد که توزیع۲۰۰هزار ماسک فیلتردار و دستکش نیز در دستور کار قرار دارد اما این عرضه برابر با تقاضای استانی افزون بر ۲ میلیون و۵۰۰هزار نفر جمعیت که با شیوع ویروس کرونا هنوز هم شاهد حضور مسافران بسیار از نقاط مختلف بوده، بسیار اندک و قطره‌چکانی است به مانند اعتباراتی که فارغ از جمعیت گردشگری به این استان اختصاص می‌یابد.

ارسلان سالاری استاندار گیلان نیز در جلسات مختلف با دعوت به مردم به آرامش خواستار رعایت نکات بهداشتی شده و با بیان اینکه به سبب سرعت انتشار ویروس کرونا و نیز تقاضای بالای مردم برای خرید اقلام موردنیاز از قبیل ماسک و محلول ضدعفونی کننده، در بازار با کمبود عرضه مواجه شدیم خبر از راه‌اندازی خط تولید ماسک و نیز انواع مواد شوینده و بهداشتی در دو واحد صنعتی استان داده است.

وی امروز در بازدید از این خط تولید خیر داد روزانه چندین هزار ماسک برای نیاز روزانه مردم تولید و از امروز به بازار عرضه می‌شود و با تاکید بر توصیه متخصصان که افراد سالم و بدون مشکل ضرورتی به استفاده از ماسک ندارند، اولویت استفاده از ماسک را با آن دسته از افرادی دانست که با بیماران مواجه هستند و یا در محیط های عمومی و مراکز درمانی حضور دارند.

یکی از این واحدهای تولیدی در حال حاضر با توقف تولید اقلام قبلی، روزانه با ۳۰ پرسنل و در ۲شیفت کاری، سه هزار و ۵۰۰ عدد ماسک تولید می‌کند. اما باید توجه داشت که تولید و توزیع ماسک بدون مدیریت و برنامه‌ریزی در شرایط کنونی نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه موجب احتکار و گرانی در بازار ماسک می‌شود نکته‌ای که نیازمند نظارت ویژه اداره صمت و نهادهای نظارتی استان و حمایت قاطع از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی است که رییس کل دادگستری استان نیز بر آن تاکید می‌کند.

حجت الاسلام حمزه خلیلی خواستار پاسخگویی سریع مسئولان به نگرانی‌های مردم در خصوص انتشار ویروس کرونا شده و تاکید کرده است: با هر مدیر در هر سطحی که بخواهد در مقابل تصمیمات تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای مسئول مقابله با این بیماری بایستد، برخورد قضایی می‌شود.

شیوع ویروس کرونا در گیلان و ابتلا چهار نفر به این بیماری توام با تایید مرگ ۲ نفر (به گفته دانشگاه علوم پزشکی گیلان) می‌طلبد تا همه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و شهروندان به‌دور از شایعات فضای مجازیف با رعایت انصاف در عرضه و میزان مصرف، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داده تا همگی با چهره‌ای شاد به استقبال نوروز ۹۸ بروند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار