کد خبر : 53498
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1399- 54: 11

کام مرگ برای سالمندان گیلانی در سایه کمبود امکانات درمانی

کام مرگ برای سالمندان گیلانی در سایه کمبود امکانات درمانی

آمارها نشان می دهد فوت سالمندان گیلانی در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است در حالی که گیلان از کمبود زیرساخت های حوزه درمان رنج می برد.

به گزارش گیلانستان،با اینکه چهار ماه از شیوع رعب آور ویروس کرونا در گیلان گذشته و اسفندماه سال ۹۸ را به ترسناک ترین و تلخ ترین ماه پیشواز بهار برای بسیاری از خانوارهای گیلانی طی سال‌های چند دهه اخیر تبدیل کرد، بار دیگر شیوع گسترده کرونا در استان هشدار داده شده است.

در اسفندماه سال گذشته، در حالیکه گیلانی ها مانند سایر مردم ایران، منتظر رسیدن بهار و زیبایی هایش بودند، مرگ عزیزانی را تجربه می کردند که بی خبر و غافلگیرانه از دست می رفتند. بیش از هر گروه سنی دیگر، سالمندان میزبانان مهربان ویروس کرونا در استان بودند. میزبانانی که به سرعت بدون آنکه آخرین خداحافظی را از عزیزان شان داشته باشند، سلام مرگ را پاسخ می گفتند و در خاک می آرمیدند. بدون آنکه توسط آغوش فرزندان شان به آرامی فشرده شوند و مراسم ختم و یادمانی برایشان گرفته شود تا حسرت همدردی دیگران برای بازماندگان شان برای همه عمر بر دلهایشان باقی بماند.

اگرچه پس از گذشت چهارماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، متخصصان و کارشناسان اعلام می کنند که دیگر هیچ گروه سنی حتی کودکان از هجوم این ویروس ناشناخته در امان نیستند اما سالمندان بیشترین تلفات انسانی این ویروس طی ماه های گذشته در استان گیلان شناخته شده اند.

به طوری که مدیرکل بهزیستی گیلان به تازگی اعلام کرده است که آمار فوت شدگان سالمند در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند صعودی نگران کننده ای داشته است.

«حسین نحوی نژاد» در شورای سالمندی استان گفت: میانگین کشوری تعداد فوت شدگان در سال ۹۸ در قشر سالمند پنج درصد نسبت به میانگین کشوری رشد داشته اما در گیلان این میزان ۱۱ درصد بوده که این آمار کمی نگران کننده است. به گفته وی ممکن است بخشی از این افزایش، مرتبط با بیماری کرونا و آنفولانزا باشد.

گیلان سال‌هاست که مقام اول را در فهرست سالمندترین استان های کشور به خود اختصاص داده است و شاید طبیعی به نظر برسد که مرگ این گروه سنی نسبت به استان های دیگر از آمار بیشتری برخوردار باشد اما با وجود این، نمی توان نسبت به کمبود زیرساخت های درمانی که مطمئنا در سنین سالمندی به آن نیاز اساسی است، بی توجه بود و از سهم نقص و کمبود امکانات حوزه درمان در استان در همه گیری ویروس هزار چهره کرونا که می توانست یاریگر کادر درمان برای بهبود بیماران سالمند مبتلا باشد، چشم پوشی کرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم بر این کمبودها صحه گذاشته است. «ارسلان سالاری» با بیان اینکه ضعف زیرساخت‌ها و کمبود فضای درمانی در گیلان در بحران شیوع کرونا کاملا مشخص بود گفت: باید تلاش کرد تا ابتدا زیرساخت های درمانی در گیلان تقویت شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از کمبودهایی رنج می‌برد که سال‌ها پیش باید در اختیار حوزه سلامت قرار می‌گرفت.

اگرچه در مقابله با ویروس ناشناخته کرونا که همه کشورهای دنیا اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته را درگیر خود کرده است، کادر بهداشت و درمان تمام تلاش خود را به خرج می دهند اما مطمئنا امکانات درمانی، حلقه غیرقابل انکار حوزه درمان است که نبود آن تمامی جانفشانی‌ها و تلاش‌های کادر درمان را بی‌نتیجه باقی می‌گذارد.

 

به طور قطع، آنچه که از وظایف حاکمان در هر کشوری است، تامین زیرساخت های لازم برای حوزه بهداشت و درمان است. این یک حق طبیعی است که مردم هر کشوری از حاکمان خود در هر جای دنیا انتظار دارند و به نظر می رسد طی سالیان سال، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های بهداشت و درمان که حق شهروندان گیلانی بوده، مورد بی توجهی قرار گرفته است که نتیجه این غفلت در زمان بروز بیماری های همه گیر مانند کرونا با مرگ گروه های سنی آسیب پذیر به ویژه سالمندان به خوبی خود را نشان می دهد.

حال با گذشت از روزهای بحرانی کرونا در اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال، مجددا دانشگاه علوم پزشکی نسبت به شیوع گسترده این ویروس در گیلان هشدار داده است.

 

هشداری که باید از سوی مردم در همه گروه‌های سنی جدی گرفته شود زیرا که گیلان در اوج بحران با کمبود زیرساخت‌ها در حوزه بهداشت و درمان دست و پنجه نرم می‌کند و رفع این کمبودها به سال‌ها تامین بودجه و اعتبار وابسته است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار