کد خبر : 41093
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 شهریور 1398- 10: 17

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کاهش چهار صفر از پول ملی تأثیر مثبتی در اقتصاد کشور ندارد

کاهش چهار صفر از پول ملی تأثیر مثبتی در اقتصاد کشور ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کاهش چهار صفر از پول ملی تأثیری مثبتی در اقتصاد ندارد گفت: دولت با ارائه این لایحه که اجرای آن ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد تنها به دنبال ایجاد یک بار روانی در سطح جامعه است.

به گزارش گیلانستان سیدکاظم دلخوش اباتری صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه تغییر واحد پول ملی و کاهش چهار صفر در اقتصاد کشور هیچ تأثیر مثبتی ایجاد نمی‌کند اظهار داشت: به اعتقاد بنده دولت با ارائه این لایحه به مجلس که باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد بیشتر به دنبال ایجاد یک بار روانی در سطح جامعه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تغییر واحد پول ملی و کاهش چهار صفر تنها تحت شرایط خاصی می‌تواند تأثیرگذار باشد عنوان کرد: اجرای چنین تصمیماتی در سطح کلان تنها زمانی می‌تواند برای کشور مثمرثمر واقع شود که یک تفاهمنامه‌ای با کشورهای طرف مبادله برقرار شده و یا هماهنگی‌های لازم با آنان انجام شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با اشاره اینکه در تمام دنیا مبادلات تجاری به وسیله یورو و دلار انجام می‌شود تصریح کرد: یکی از پیش‌نیازهای تغییر مثبت در اقتصاد ایجاد یک واحد پول منطقه‌ای بین کشورهایی است که با هم تبادلات تجاری و اقتصادی دارند تا به جای یورو و یا دلار از آن واحد پولی استفاده شود.

دلخوش هماهنگی با کشورهای همسایه، روسیه، چین، ترکیه و نظیر این‌ها را قبل از اقدام جهت تغییر واحد پول ملی و حذف چهار صفر لازم و ضروری اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مبادلات تجاری ایران و چین با یوآن انجام می‌شود بنابراین باید هماهنگی‌ها به گونه‌ای باشد تا سایر کشورها پول جدید را در مبادلات از ما قبول کنند.

وی غیرقابل استفاده بودن پول ملی کشورمان در سایر کشورهای دیگر از جمله عراق را به علت کاهش ارزش آن موضوعی نگران کننده و قابل بحث دانست و ابراز داشت: کاهش چهار صفر و تغییر واحد پول ملی از طرفی جمع کردن پول‌های قدیمی و جایگزینی آن با واحد پول جدید نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیاز کشورمان به یک پول قدرتمند از طرفی دیگر تقویت پایه‌های پول ملی را دو نکته ضروری در امور اقتصادی خواند و اظهار داشت: تنها کاهش صفرهای پول و تغییر اسم آن اقتصاد را دچار شوک مثبت نمی‌کند بلکه برای ایجاد یک تغییر در درجه نخست باید زمینه‌ها و پیش‌نیازهای آن فراهم شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس موضوع طرح بانکداری اسلامی و لزوم اصلاح این حوزه را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: در صورت اجرای این طرح ۲۰۸ ماده‌ای علاوه بر اینکه نقش و رسالت بانک مرکزی مشخص و زمینه استقلال این نهاد فراهم می‌شود برخی قوانین آن مانند سودهای مرکب مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

دلخوش ساماندهی نحوه محاسبه سود و جرایم تسهیلات و سودهای مرکب را از نیازهای اساسی اقتصاد کشورمان دانست و عنوان کرد: امیدواریم در خلال بررسی و تصویب طرح اصلاح بانکداری اسلامی بتوانیم بسیاری از قوانین مضر و ناعادلانه‌ای که با شعار اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تضاد دارند را حذف کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار