کد خبر : 44134
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398- 03: 17

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

کاهش ۵۰ درصدی تجارت کالا در گیلان به دلیل کمبود زیرساخت

کاهش ۵۰ درصدی تجارت کالا در گیلان به دلیل کمبود زیرساخت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به شاخص‌های برخورداری از زیرساخت دریایی در بنادر استان گیلان گفت: با توجه به تغییر ماهیت کالا در تجارت دریایی باید شرایطی فراهم کرد تا روند کاهشی بهبود پیدا کند و لازمه این امر توجه به نیروهای متخصص و فراهم آوردن زیرساخت است

به گزارش گیلانستان حمیدرضا آبایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه دریا نقش بسیار مهمی در حمل‌ونقل و تجارت دارد، اظهار کرد: در همه کشورها حمل‌ونقل دریایی دارای اهمیت بسیار زیادی در حوزه رشد اقتصادی است به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد تجارت خارجی در کشور توسط دریا انجام می‌شود.

وی با تأکید بر وجود سه مسیر برای تجارت در استان گیلان گفت: در استان گیلان سه مسیر ریلی، زمینی و دریایی برای تجارت با کشورهای همسایه وجود دارد که سهم استان گیلان در این حوزه خوب است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه ماهیت تجارت کالا در استان گیلان تغییر کرده، تصریح کرد: از آنجا که مبنای تجارت در بنادر استان گیلان آهن‌آلات است و اکنون این ماهیت تغییر کرده سهم استان گیلان در تجارت خارجی نسبت به مازندران کاهش پیداکرده است که باید در این خصوص اقدامات لازم اندیشیده شود.

آبایی مهمترین عامل در کاهش تجارت در استان گیلان را نبود زیرساخت‌های لازم دانست و افزود: در سال‌های گذشته در بنادر شمال کشور هشت میلیون تن کالا ردوبدل می‌شد که با توجه به اینکه ماهیت تجارت کالا از آهن‌آلات به غلات و روغن تغییر پیداکرد و به دلیل اینکه استان گیلان با کمبود زیرساخت لازم در این حوزه مواجه است با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و این آمار به چهار میلیون تن رسیده است.

وی با با اشاره به فعالیت‌های دریایی بین‌المللی استان گیلان بیان کرد: شاخص‌هایی که ما در استان گیلان برای تخلیه و ایمنی بار در نظر می‌گیریم شاخص‌های بین‌المللی بوده و بنادر و دریانوردی با تعیین تعرفه تخلیه بار در این خصوص به بهترین نحو عمل کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به شاخص‌های برخورداری از زیرساخت دریایی در بنادر استان گیلان گفت: با توجه به تغییر ماهیت کالا در تجارت دریایی باید شرایطی فراهم کرد تا روند کاهشی بهبود پیدا کند و لازمه این امر توجه به نیروهای متخصص و فراهم آوردن زیرساخت است که با این وجود شرایط بندر انزلی توانایی سه و نیم تن تخلیه بار را دارد.

آبایی با تأکید بر ضرورت فراهم کردن شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذار در گیلان افزود: ما چهار پست اسکله و دو پست دلفین برای محصولات نفتی در نظر گرفته‌ایم اما اگر بتوان از طریق بهبود نرم‌افزاری برای سرمایه‌گذار تسهیلات قانونی ایجاد کرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با تأکید بر فراهم شدن شرایط لازم برای تخلیه بار در بنادر گیلان در تمام فصول تصریح کرد: با توجه به اینکه بارندگی در استان گیلان بسیار زیاد است، تخلیه بار فله غلات را با مشکل مواجه می‌کند لذا باید شرایطی در بنادر استان گیلان به لحاظ سیلو، انبار کالا و اسکله سرپوشیده فراهم شود تا بتوان در تمام فصول سال تخلیه بار را انجام داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مهمترین راه برای پیشرفت در بنادر گیلان را فراهم کردن شرایط تسهیلات برای افراد مختلف عنوان کرد و گفت: اگر تمام نهادهایی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعال هستند هم‌افزایی شکل گیرد، سرمایه‌گذار و گردشگر جذب بنادر استان گیلان می‌شود و بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار