کد خبر : 673
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

کدام سردار بسیجی گیلان “مدال فتح” از امام خامنه‌ای دریافت کرد؟

کدام سردار بسیجی گیلان “مدال فتح” از امام خامنه‌ای دریافت کرد؟

“نشان فتح” به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام و نشانی برای فاتحان عملیات‌های پیروز رزمندگان اسلام انتخاب شده است.

به گزارش در گیلان، سردار بسیجی حاج بهروز جلائی در سال ۱۳۴۵ در شهرستان فومن دیده به جهان گشود و آخرین مسئولیت وی فرماندهی گردان حضرت ابوالفضل(ع) لشکر قدس بود، این بسیجی قهرمان در دوران دفاع مقدس چندین بار مجروح و جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی است.

حاج بهروز جلائی تنها فرمانده بسیجی گیلان است که مدال فتح را از دست مبارک فرمانده معظم کل قوا دریافت کرده است.

۲۰۱۴۰۷۰۹_۱۰۲۲۳۰

سردار بسیجی بهروز جلایی از اساتید بسیجی و جانباز ۷۰ درصد استان گیلان است که مدال پر افتخار فتح را از دستان مبارک مقام معظم رهبری دریافت نموده و عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان و از دانشجویان دکترای روابط بین الملل این دانشگاه می باشد.

 جانباز سرافراز و  سردار بسیجی محمد (بهروز) جلایی که پس از شهیدان نظری ، مرآت وآقای جعفری در واقع چهارمین فرمانده گردان ابالفضل (ع) از لشکر قدس گیلان در دوران دفاع مقدس بوده متولد وساکن فومن است.

سردار جلایی به پاس تمام رشادتها وتلاشهایش در عرصه دفاع مقدس ونیز افتخار جانبازیش موفق به دریافت ” نشان فتح ” از دستان پربرکت مقام معظم فرماندهی کل قوا شده است.تمام حوادث واتفاقات آنروزها را بخوبی بخاطر می آورد واز معدود فرماندهان گیلانی است که بسیاری از آنچه را که می توانسته برای نسلهای پس از جنگ بگوید، گفته وحتی برخی ازعکسها و خاطرات آن دوران شکوهمند را بقول امروزی ها آرشیو کرده است تا ا تبعیت از فرامین ولایت مطلقه فقیه پیام آور مقتدر و معلمی از دوران دفاع مقدس برای نسل جوان باشد.

نشان “فتح” چیست؟

اما نشان “فتح یک” چیست و تاکنون کدام فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت این نشان از فرمانده معظم کل قوا شده‌اند؟

در ۵ مهرماه سال ۱۳۶۸ که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می شد، ۵۴ نفر ازفرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفاء کرده بودند، برای اولین بار طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.

در مراسم مذکور، محسن رضائی و امیر شهید صیاد شیرازی فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام آور و پرافتخار “شهید حسین فهمیده” نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. همچنین در این مراسم به ۲۱ تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به ۲۹ تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیهالله خامنه ای به آنان اعطاء شد.

رهبر معظم انقلاب در مراسم مذکور همچنین خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: « این نشان، اولاً نشان سپاسگزارى و قدردانى جمهورى اسلامى از شما عزیزانى است که خدمتى بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلى، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنى است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشوارى از زندگى و تاریخ جمهورى اسلامى، صاحبان این نشان ها، چه فداکارى‌یى نشان دادند و چه عظمت انسانى‌یى از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والّا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه‌ ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهداتتان را بدانند و ان‌شاءاللَّه همیشه از شما قدردانى کنند.»

فرمانده معظم کل قوا در ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح المبین و بیت المقدس اعطاء کردند.

۱۶۵۵۸_orig

*نگاهی به طراحی نشان فتح

بررسی ها نشان می دهد نشان فتح از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

آنطور که سردار افشار معاون وقت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۳۶۸ اعلام کرده بود و دیگر نشان ها نیز به نیروهای مؤثر در خدمات رزمی، فعالیت های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، و مبتکرین در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالین در امور هنری اعطاء خواهد شد./صبح مشرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار