کد خبر : 68048
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 تیر 1400- 48: 11

کسب‌وکارهای خانگی بازوانی برای افزایش درآمدهای اقتصادی

کسب‌وکارهای خانگی بازوانی برای افزایش درآمدهای اقتصادی

کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای اشتغال زنان محسوب می‌شود که بانوان کارآفرین با حمایت‌های بنیادهای متولی می‌توانند رد راستای ارتقای سطح معیشتی کمک حال خانواده خود باشند.

به گزارش گیلانستان، شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که از سوی مقام معظم رهبری به نام «پشتیبانی و مانع زدایی» انتخاب‌شده است، اهمیت بسیاری داشته و کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد ملی و فراهم‌کننده مواد اولیه سایر بخش‌ها همچنین تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است.

در این میان بانوان سخت‌کوش روستایی به‌عنوان بازوان مهم و فعال تولید و افزایش امنیت غذایی جامعه نقش بی‌بدیلی دارند، آن‌هم در استان گیلان با شرایط خاص اقلیمی کشاورزی
در این حوزه می‌توانند پرچم‌دار تولید و درآمدهای قابل‌توجهی باشند.

بانوان روستایی نه فقط در بخش کشاورزی بلکه در کارآفرینی هم عملکرد مطلوبی داشته و در حوزه‌های باغداری دامپروری، پرورش طیور و گلخانه داری نقش مهمی داشته که نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی مسؤولان هستند.

به گفته ساریه پورصالح  تسهیل‌گر بنیاد برکت شهرستان صومعه‌سرا  حمایت از  بانوان توانمند استان گیلان یکی از اولویت‌های مهم بنیاد برکت  است که در این رابطه پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق یافتن کسب‌وکار مورد نظر آنان، به‌صورت مستمر در حال انجام و پیگیری است.

وی می‌گوید در طی سال گذشته با پرداخت ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات  برای  رونق تولید به بانوان فعال، بی‌سرپرست و بد سرپرست و کارآفرین روستایی شهرستان صومعه‌سرا  تسهیلات از سوی بنیاد برکت پرداخت‌شده است

بنا بر اعلام پورصالح این اعتبارات در حوزه‌، دامپروری، پرورش طیور، پرورش زنبورعسل، آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی، صنایع‌دستی، قالیبافی، مشاغل کارگاه محور، تولید پوشاک، مشاغل خدماتی بوده که  فرآیند پرداخت تسهیلات آنان توسط بانک‌های عامل بنیاد برکت در استان گیلان انجام‌شده است.

همچنین دهیار روستای تَطَف بخش میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا از  تجربه و مهارت بانوان توانمند روستای  خود در عرصه‌های مختلف تولیدی، خدماتی، کشاورزی سخن می‌گوید و معتقد است سطح اشتغال بانوان روستای تطف از نُرم مطلوبی برخوردار است که حمایت از توانمندی‌های آنان توسط عوامل اجرایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام موجب تقویت کمی و کیفی تولیدات  و کسب کارشان شده و احیاء مشاغل درآمدزایی را در روستا رقم‌زده است.

در این خصوص سمانه آرام از تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان گل‌های زینتی در روستای تَطَف که از بانوان پیشرو در حوزه گلخانه داری است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حمایت و توانمندسازی زنان روستایی در ایجاد و توسعه مشاغل  خانگی از سوی بنیاد برکت اظهار کرد: تسهیلات در کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت اقتصادی خانوارهای روستایی ایجاد ارزش‌افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی، اشتغال پایدار در مناطق روستایی در راستای کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت به شهرها  نقش بسزایی دارد که امیدواریم این برنامه حمایتی همچنان ادامه داشته باشد تا جایی که بیکاری در روستا نماند.

بدون شک فرصت‌های مشاغل خرد خانگی در اقتصاد کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای اشتغال زنان محسوب می‌شوند، مشاغل خانگی فرصت بی‌نظیری است که زنان می‌توانند ضمن رسیدگی به مسئولیت‌های خود، از آن بهره برده و به کارآفرینی نیز بپردازند.

مجری اشتغال اجتماع‌محور استان گیلان در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا می‌گوید تحقیقات نشان داده است که توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و خرد رمز توسعه اقتصادی در آینده  بوده و  ایجاد کسب‌وکارهای کوچک، نقش اساسی در توسعه جوامع روستایی دارد.

به گفته رمضان نژاد، آزادی و استقلال انعطاف‌پذیری ساعات کاری، هزینه اندک در ایجاد کسب‌وکار خانگی، پایین بودن میزان ریسک این کسب‌وکارها و بالا بردن کیفیت زندگی ازجمله مزایای این مشاغل است.

طرح سحاب» یکی از طرح‌های حمایتی در راستای کمک به مشاغل خانگی است که هدفش بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش استقلال مالی و پس‌انداز، خلق ایده و نوآوری‌های جدید در مشاغل دانش‌بنیان  و بنیاد برکت از این طرح حمایت کرده است.

طبق گفته‌های مجری اشتغال اجتماع‌محور استان گیلان جایگاه مشاغل خانگی در عصر فناوری اطلاعات بسیار گسترده و علاوه بر مشاغل سنتی به حوزه  بازاریابی دیجیتال مارکتینگ، حوزه مترجمی و ویراستاری، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای، مشاوره، کشاورزی هوشمند، طراحی و گرافیک،  و مشاغل فریلنسینگ است که می‌تواند در حوزه بانوان بستری نو در ایجاد شغل باشد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار