کد خبر : 41533
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهریور 1398- 20: 18

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

«کشت دوم» از بیکاری فصلی ۳۰۰ هزار شالیکار گیلانی جلوگیری کرد

«کشت دوم» از بیکاری فصلی ۳۰۰ هزار شالیکار گیلانی جلوگیری کرد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان آمادگی ۸۰ درصد از شالیزارهای استان، برای پرورش راتون و کشت دوم محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: این امر از بیکاری فصلی ۳۰۰ هزار شالیکار گیلانی جلوگیری می‌کند.

به گزارش گیلانستان ابراهیم اکبرزاده پرورش راتون در سطح اراضی شالیکاری گیلان را به عنوان یک رسم دیرینه مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: ۸۰ درصد از شالیزارهای استان گیلان، برای پرورش راتون و کشت دوم محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال مهیا هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان کشت راتون و محصولات کشاورزی در سطح حدود ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی این استان را به عنوان یک ظرفیت مطلوب مورد تأکید قرار داد و افزود: شالیکاران گیلانی هر ساله مقدار زیادی راتون در سطح مزارع خود پرورش می‌دهند.

اکبرزاده در بیان اینکه امسال طبق برآوردها و پیش‌بینی‌های انجام شده چه مقدار راتون از سطح اراضی شالیکاری گیلان قابل برداشت است تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال کشاورزان گیلانی بتوانند ۹۰ هزار تن راتون را از سطح ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت کنند.

وی ارزش اقتصادی این مقدار راتون برداشت شده را معادل ۸۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت: کشاورزان گیلانی برداشت محصولات کشت دوم را در سطح اراضی خود برحسب نوع کشت به تدریج از مهرماه آغاز می‌کنند و این فرآیند را تا اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رسانند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان جلوگیری از بیکاری فصلی شالیکاران را یکی از مزیت‌های ترویج و  توسعه کشت دوم دانست و عنوان کرد: با کشت دوم محصولات کشاورزی از بیکاری فصلی حدود ۳۰۰ هزار شالیکار گیلانی در نیمه دوم سال جلوگیری به عمل می‌آید.

اکبرزاده تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول به ارزش حدود هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت کشت دوم در شالیزارهای گیلان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در حال حاضر کشت دوم محصولات کشاورزی در سطحی معادل ۱۲۰ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق آمارهای موجود سازمان جهاد کشاورزی گیلان ۲۰۰ هزار کشاورز این استان در شالیزار‌های خود راتون پرورش می‌دهند خاطرنشان کرد: شبدر، حبوبات، گندم، کلزا و سبزیجات غده‌ای از جمله محصولاتی هستند که به عنوان گزینه کشت دوم مورد توجه کشاورزان است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار