کد خبر : 36669
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398- 11: 11

کم رنگ کردن تصویر ناخوشایند سیل در چشمان کودکان/ کاری که تیم «سحر» انجام می‌دهد

کم رنگ کردن تصویر ناخوشایند سیل در چشمان کودکان/ کاری که تیم «سحر» انجام می‌دهد

یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان جوانان هلال احمر، تشکیل تیم‌های جوان حمایت روانی و اجتماعی تحت عنوان «سحر» است که از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل تا کنون مشغول به فعالیت هستند تا پیامدهای روانی این بلا را در جامعه کم رنگ کنند…

به گزارش گیلانستان نوشین کریمی، اوایل فروردین سال جاری بود که سیل عظیمی مناطق وسیعی از استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی، لرستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان و … را درنوردید و عده‌ای از هموطنانمان را به کام مرگ فرستاد و صدها مصدوم و چندین هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی بر جای گذاشت.

شاید دیگر مثل دو ماه گذشته سرتیتر خبرها سیل و خسارات ناشی از آن نیست اما مثل هر بحران و بلایایی تا فروکش کردن موج آن اتفاق، زمان زیادی نیاز است.

همیشه حلقه‌های مفقوده‌ای در حوزه کمک‌رسانی بعد از حوادث دیده می‌شد به ویژه امدادرسانی روحی روانی به آسیب‌دیدگان حوادث و بلایا نظیر سیل، زلزله و حادثه‌های دست‌ساز انسان را شاهد بودیم که می‌بایست برنامه‌ای باشد که بتوان با آن امدادرسانی روانی _ اجتماعی را بعد از حوادث به عنوان یک خلا برطرف کرد. از این رو یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان جوانان هلال احمر، تشکیل تیم‌های جوان حمایت روانی و اجتماعی تحت عنوان «سحر» است که از همان روزهای ابتدایی وقوع سیل مشغول به فعالیت شدند.

هدف این تیم‌ها کمک به کاهش آلام مردم سیل‌زده و ایجاد فضایی مثبت در اردوگاه‌های تشکیل شده با اجرای برنامه‌های شاد نمایشی، موسیقی و متنوع به ویژه برای کودکان و نوجوانان که در این شرایط بیشترین آسیب را دیده‌اند و همچنین ایجاد هم‌افزایی بین تیم‌های هلال احمر و سایر تیم‌های حاضر در مناطق اعم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سمن‌های جوانان است تا بتوان با ایجاد هماهنگی با آنها یک توزیع متوازن خدمات در اردوگاه‌های اسکان اضطراری و سایر مناطق ایجاد شود.

تشکیل تیم سحر به‌عنوان یک طرح ملی که مخفف «سازماندهی حمایت روانی اجتماعی بعد از حوادث و بلایا» است با همکاری جمعیت هلال احمر و مراکز علمی و دانشگاهی انجام می‌شود تا با همکاری و مشارکت روانشناسان و مددکاران اجتماعی بتوان آسیب‌های روحی و روانی بعد از حوادث را به حداقل رساند.

یکبار زلزله و اینبار ماجرای سیلاب و آبگرفتگی در مناطق گسترده‌ای از کشور و حضور مردم در اردوگاه‌های اسکان اضطراری و دیدن ویرانه‌های خانه‌ها و گل و لایی که از آن همه آب در در و دیوار شهرها نشسته، بی شک سبب ایجاد فضایی نامطلوب به لحاظ روحی و روانی برای سیل زدگان کرده است.

 

از این رو «امید عظیمیان»از بهره مندی ۶۱۰ خانوار روستایی لرستان از خدمات تیم سحر جمعیت هلال احمر گیلان خبر داد و اظهار کرد: تیم سحر جمعیت هلال احمر گیلان با استقرار در ۶ روستای پل دختر لرستان به کودکان و نوجوانان این روستاهای آسیب دیده خدمات آموزشی، فرهنگی و حمایت روانی ارایه کردند.

معاونت جوانان جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه تیم سحر جمعیت هلال احمر استان گیلان شامل مددکار اجتماعی، مربی کمک های اولیه روانشناختی PFA، کارشناسان فرهنگی و ورزشی بودند که با برگزاری مسابقات ورزشی، جنگ شادی و بازی، آموزش های کودکانه نسبت به ارایه خدمات حمایتی و روانی اقدام کردند، افزود: این تیم چهار روز در روستاهای بابا خوارزم، هلوس، چاله، چم مهر بالا و چم مهر پایین و میدان بزرگ حضور داشتند و به ارایه خدمات خود پرداختند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن کودکان و زنان در حوادث گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان متولی آموزش عمومی در کنار سایر وظایف خود سعی می‌کند با تشکیل تیم‌های امدادی و حمایت روانی که در حال حاضر با اجرای طرح سحر در سازمان جوانان اجرا می‌شود از صدمات روانی ناشی از حوادث بکاهد.

 

«فرزاد یوسفی» ۲۱ ساله که دانشجوی کارشناسی مدیریت دولتی است به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از سال ۹۵ در بخش دانشجویی سازمان جوانان هلال احمر استان گیلان فعالیت می‌کنم.

دبیر کانون دانشگاه پیام نور مرکز رشت که یکی از اعضای تیم اعزامی سحر گیلان به مناطق سیل زده لرستان است با بیان اینکه پس از آموزش‌های لازم به‌عنوان تیم سحر آمادگی رویارویی با حوادث و بالایا را پیدا کردیم، افزود: با داشتن تیم‌های آموزش دیده، دارای شرح وظیفه مشخص و با ایجاد هماهنگی و همکاری می‌توانیم از پیامدهای روانی و اجتماعی حوادث و بلایا پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه  تمام تلاش در حوادث این است که زمینه برای فرصت‌های توسعه پس از حوادث و بلایا فراهم شود تا در نهایت زیرساخت‌های یک اجتماع تاب‌آور در برابر حوادث آتی پایه‌ریزی شود، اذعان کرد: برای رسیدن به این مهم نباید فقط مداخلات ما مربوط به دوران پس از وقوع حوادث و بلایا باشد بلکه باید تمامی مراحل چرخه مدیریت حوادث و بلایا به صورت به هم پیوسته دیده شود تا آثار و پیامدهای منفی حوادث و بلایا را تا حد ممکن کاهش یابد.

وی گفت: خدماتی که ما در تیم سحر ارایه میدهیم شامل توزیع بسته های فرهنگی، اسباب بازی، کتاب های کودکان، لوازم نقاشی و … است که در کنار اهداء این وسایل برنامه های شادی را برگزار می کنیم که بتوانیم خاطره آن اتفاق تلخ و دردناک را برای کودکان بحران زده کم رنگ کنیم.

 

یوسفی اضافه کرد: با کارهایی مثل خاطره‌گویی، داستان خوانی، اجرای نمایش‌های عروسکی، انجام بازی‌های گروهی و هدفمند و… تلاش کردیم تا کاهش استرس کودکان و کم رنگ کردن تصویر ناخوشایندی که از حادثه اتفاق افتاده ناشی از سیل اخیر در کشور بر جای مانده را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه به مدت یک هفته این خدمات را تیم سحر در مناطق آسیب دیده انجام می‌دهد، تصریح کرد: شاد کردن دل بچه ها واقعا لذت‌بخش است به حدی که گاهی اصلا خستگی و گرما را حس نمی‌کردیم و خوشحال می‌شویم که حداقل برای چند ثانیه دل بچه ها را شاد کرده و خنده بر لبانشان بیاوریم.

یوسفی با بیان اینکه در جمعیت هلال احمر نوع‌دوستی فرامرزی است و ما در هر منطقه از کشور و یا خارج از آن که دچار آسیب شود به امدادرسانی فکر می‌کنیم، تصریح کرد: در اعزام تیم سحر گیلان با این تیم چهار روز در روستاهای بابا خوارزم، هلوس، چاله، چم مهر بالا و چم مهر پایین و میدان بزرگ حضور داشتم و با حضور کودکان و نوجوانان در مدارس و مساجد روستا و دریافت خدمات لازم، در صورت آسیب روانی از حادثه اخیر، شناسایی و به مرکز درمانی جمعیت هلال احمر واقع در خرم آباد معرفی شدند.

 

 

با خود می‌اندیشم که هرکسی نمی‌تواند در این راه وارد شود، چرا که این راه صبوری می‌خواهد و آرامش و مهربانی. چون هر وقت که در رسانه‌ها و فضای مجازی عکس و فیلم و ناله‌ای از اوضاع و احوال آسیب دیدگان سیل اخیر منتشر شد، دلمان درد گرفت و بغض راه گلویمان را بست و دعا به جان عزیزانی کردیم که بار بستند و راهی شدند تا گل لبخند را بر گوشه لبان آینده سازان این سرزمین بنشانند.

 

و در این میان «حمایت روانی از افراد آسیب‌دیده» موضوع مهمی است که تیم «سحر» سازمان جوانان هلال‌احمر با همین هدف تشکیل شده است. تیم‌هایی که به‌منظور کاهش شیوع و پیشگیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی بلایا، تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان و کمک به ساماندهی مجدد جامعه، افزایش توان انطباق و آماده‌سازی بازماندگان در صحنه حادثه حضور می‌یابند.

و طرح‌هایشان را با کمک جامعه محلی شامل گروه‌های اجتماعی، ورزشی، حمایت روانی، بهداشتی و هنری دنبال می‌کنند. این تیم‌ها با اهدای هدایا به کودکان، برگزاری مراسم متناسب با عقاید دینی منطقه، بررسی وضع بهداشتی آسیب‌دیدگان، ایمن‌سازی مناطق، برگزاری بازی‌ها و اجرای نمایش‌ها جهت تسکین آلام کودکان و نوجوانان سعی دارند لبخند مهربانی را به حادثه‌دیدگان هدیه دهند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار