کد خبر : 55780
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1399- 10: 17

گیلان شرایط پذیرش مسافر را ندارد/ درخواست عاجزانه علوم پزشکی

گیلان شرایط پذیرش مسافر را ندارد/ درخواست عاجزانه علوم پزشکی

تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، پایان کنکور سراسری و افزایش آمار مبتلایان به کرونا در گیلان نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان را نسبت به حضور مسافر و سخت شدن شرایط افزایش داده است.

به گزارش گیلانستان، نخستین باری که به طور رسمی از رسانه ملی اعلام شد که ویروس تاجدار به کشور ما وارد شده، دوم اسفند ماه بود، همان روزی که مردم برای انتخاب نمایندگان خود با ترس، دلهره و با دیده شک به وجود این ویروس پای صندوق‌های رأی رفتند.

مردم گیلان اسفندماه، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، روزهایی که در استان بیماری به اوج خود رسیده بود به گفته استاندار گیلان تنها در ۱۰ روز دو هزار نفر به این مهمان ناخوانده مبتلا شدند. زمانی که به اصطلاح پیک بیماری طی می‌شد در همان زمان هم برخی هموطنان با استفاده از تعطیلی مدارس که به منظور حضور در خانه و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا از سوی ستاد ملی تعیین شده بود استفاده کرده و بار سفر بستند و به این استان که زیر سر سبزی چشم نوازش هیولای هولناک در کمین نشسته بود سفر کرده و شرایط را برای گیلان سخت‌تر کردند.

در حالی که گیلانیان در خانه‌های خود قرنطینه سختی را تجربه می‌کردند ناباورانه از شبکه‌های مجازی و رسانه ملی هجوم مسافران از اقصی نقاط کشور به استان خود را دنبال می‌کردند.
اما امروز با گذشت شش ماه از آن روزهای سخت دوباره وضعیت گیلان بعد از یک دوره آرامش، قرمز اعلام شده و اکثر شهرستان‌های گردشگر پذیر هم در وضعیت زرد و قرمز قرار دارند اما همچنان درگیر پسوند مهمان نوازی خویش هستند.

مهمانانی که با هر بهانه کوچک و از هر فرصت پیش آمده‌ای استفاده کرده و بساط ویلاهای لاکچری خویش را در پارک‌ها، پیاده روها و کوی و برزن این استان پهن می‌کنند، عزیزانی بارها با هر زبانی از آنها خواسته شده شرایط این استان را با وجود کمبودهایی که در حوزه بهداشت و درمان دارد و پرستاران و کادر درمان آن خسته از تلاش‌های چند ماهه هستند، درک کنند و به این استان سفر نکنند اما باز لذت سفر را به خطر ابتلاء به کرونا و انتقال آن به این استان و یا سوغات بردن آن برای اعضای خانواده، فامیل، دوست و آشنایان ترجیح داده و بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در مراکز تفریحی و پاساژها مناطق گردشگری استان گیلان پرسه می‌زنند.

حال کنکور سراسری به اتمام رسیده و خانواده‌ها فارغ از هر موضوع دست و پاگیری به فکر مسافرت و تجدید قوای فرزند کنکوری خود هستند چه زمانی بهتر از تعطیلات پیش رو با توجه به این منطق هر تعطیلات بهترین فرصت برای رفع استرس‌های ناشی از بیماری کرونا است و بهترین مقصد گردشگری گیلان، چرا که نه ممنوعیتی برای ورود مسافران است و نه تابلویی برای نصب چادر ممنوع در پارک‌ها و فضاهای عمومی و حتی خصوصی با توجه به شرایط خاص حال حاضر این استان.

در روزهایی که مردم گیلان سیاهپوش عزای امام حسین (ع) بوده از سوی دیگر از ورود مسافران بیمناک هستند چرا که طبق سنت هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا درهای منازل خود را به روی مردم می‌گشایند تا در اطعام و احسان این ایام بهره معنوی حاصل کنند. اما گیلانیان امروز با توجه به شرایط استان خود از شهروندان سایر استان‌ها می‌خواهند محرم امسال شرایط آنها را درک کرده به این استان سفر نکنند.

به گیلان سفر نکنید / ‏‬ ۲۰۰۰ مبتلا طی ۱۰ روز در اسفندماه سال گذشته

استاندار گیلان در هفته‌های گذشته بارهای در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در چند شهرستان استان و افزایش آمار ابتلاء از هموطنان خواسته بود که از سفرهای غیر ضرور به استان گیلان جدا خودداری کنند.

ارسلان زارع با اشاره به شلوغی پاساژها، مراکز خرید، و تفریحی استان گیلان طی هفته‌های گذشته، اظهار کرد: با انجام دستور العمل های ابلاغی ستاد ملی کرونا قطعاً برای ایام تعطیلات پیش رو محدودیت‌های ویژه ای برای این مراکز و محل‌ها اتخاذ و اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در گفتگوی ویژه خبری به حضور فعالانه نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون، هنرمندان، مسئولان و اقشار مختلف مردم و گروه‌های جهادی در کنار یکدیگر برای مدیریت کرونا اشاره و اضافه کرد: با هم افزایی و تعاملات جمعی موفق شدیم دشواری‌های ناشی از شیوع ویروس را در هفته‌های نخست، پشت سر بگذاریم.

زارع تأکید کرد: در این مسیر همراهی آحاد جامعه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نقش آفرینی گروه‌های مردمی، نمایشی ماندگار از همبستگی در تاریخ ایران بود.

استاندار گیلان با یادآوری همراهی‌های مردم از جمله پیوستن آنان به پویش «در خانه بمانیم»، گفت: در حال حاضر شش شهرستان استان وضعیت سفید، پنج شهرستان وضعیت هشدار و زرد و پنج شهرستان هم وضعیت قرمز دارند.

زارع در ادامه به شیوع ویروس کرونا در گیلان اشاره کرد و افزود: از استان‌های کانونی شیوع این ویروس در کشور بودیم چنانکه از سوم تا دوازدهم اسفندماه سال گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به حدود دو هزار نفر رسید.

وی ضمن درخواست مجدد از هموطنان در زمینه خودداری از سفر به استان گیلان اظهار امیدواری کرد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ملزومات خود مراقبتی و توجه به فاصله گذاری اجتماعی شاهد کاهش شمار مبتلایان در استان باشیم.

۳۰ درصد مبتلایان به کرونا در گیلان مسافران هستند

ارسلان سالاری با اشاره به وضعیت کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر به واسطه افزایش مسافرت‌ها که همیشه یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی ما بوده شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه تصور عادی شدن شرایط و همچنین عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی از سوی شهروندان به ویژه مسافران روند ابتلاء به کرونا در گیلان صعودی بوده است، گفت: در حال حاضر پنج شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه پنج شهرستان دیگر استان نیز دارای وضعیت زرد و هشدار هستند، تأکید کرد: قطعاً عدم همکاری شهروندان به خصوص مسافران شرایط را گیلانی که در ابتدای شیوع این ویروس بسیار آسیب دیده است سخت خواهد کرد.

سالاری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری هستند، گفت: ۳۰ درصد مبتلایان به استان گیلان را مسافران تشکیل می‌دهند.

کادر درمان و پرستاران خسته هستند به گیلان سفر نکنید

وی با بیان اینکه از این تعداد بیمار بستری متأسفانه بین ۵۰ تا ۶۰ نفر از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیستند، گفت: با توجه به فرارسیدن ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان و پایان آزمون کنکور سراسری برخی هموطنان اقدام به مسافر به استان‌های شمالی به ویژه گیلان را می‌کنند از همه آنها درخواست می‌شود شرایط استان را درک کرده به از سفر به گیلان جدا خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه تجمع در پاساژها، مراکز تفریحی استان زمینه را برای گسترش و شیوع بیشتر این ویروس فراهم می‌کند، گفت: کادر درمان و پرستاران گیلانی چند ماهی است درگیر این بیماری هستند و حتی ما تعداد زیادی از همکاران و پرستاران و پزشکان خود را بر اثر ابتلاء به این ویروس از دست داده‌ایم لذا از همه هموطنان عاجزانه درخواست می‌کنیم به گیلان سفر نکنند تا بار بیشتری بر دوش کارد درمان و پرستاران خسته استان ایجاد نشود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار