کد خبر : 32974
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397- 05: 12

گیلان عزادار حضرت صدیقه طاهره/ فاطمیه اول کجا مراسم بریم؟

گیلان عزادار حضرت صدیقه طاهره/ فاطمیه اول کجا مراسم بریم؟

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از جمله غم‌انگیزترین و تأثیرگذارترین وقایع طول حیات شیعی بوده و مردم گیلان همانند سراسر کشور در ایام فاطمیه اول به عزاداری حضرت صدیقه طاهره(س) می‌پردازند.

به گزارش گیلانستان ،شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از جمله غم‌انگیزترین و تأثیرگذارترین وقایع طول حیات شیعی بوده است. این حادثه دردناک که اندک زمانی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) رخ داد و با غصب خلافت همراه شد، احساسات شیعیان در تمامی زمان‌ها را به جوش آورده است.

روزهایی که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) عزاداری می‌کنند را ایام فاطمیه نام‌گذاری کرده‌اند. درباره روز شهادت حضرت زهرا(س) اختلافاتی بین روایات مختلف وجود دارد که در ایران دو روز (۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی)، روزهای احتمالی‌ شهادت حضرت زهرا(س) دانسته می‌شود و این دو روز و روزهای قبل و بعد از آن، به فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهور هستند.

عاشقان و دلباختگان حضرت صدیقه طاهره(س) در استان گیلان همه ساله در فاطمیه اول همانند فاطمیه دوم به عزاداری و سینه‌زنی مادر سادات می‌پردازند؛ عشق و ارادت مردم این دیار به اهل بیت (ع) و به خصوص دختر پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) غیر قابل انکار است.

مساجد و هیئات عزاداری سراسر استان مراسم‌های مختلفی با عناوین خیمه ماتم و سوگواری فاطمیه برگزار می‌کنند که نشان از عشق و علاقه مردم به ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) دارد.

*عزاداری ایام فاطمیه در هیئت متوسلین به ائمه اطهار (ع) رشت

«سیدرضا حسینی»، با اشاره به برگزاری عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، تصریح کرد: مجلس روضه شام شهادت با سخنرانی حجت‌الاسلام مدنی و مداحی سید کاظم موسوی و جواد کامرانی برگزار می‌شود.

مسئول هیئت متوسلین به ائمه اطهار(ع) رشت، تاکید کرد: مراسم عزاداری شام ۱۳ جمادی‌الاول، شهادت حضرت زهرا(س) به میزبانی آیت‌الله رمضانی گیلانی، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: این مراسم ساعت ۱۹ روز (یک‌شنبه، ۳۰ دی) در مسجد آفخرا رشت برگزار می‌شود.

*هیئت فاطمیون رشت در سوگ صدیقه طاهره(س)

«محمدرضا یاوری‌نژاد»، به برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه اول اشاره و تاکید کرد: این مراسم با سخنرانی واعظ اهل بیت(ع)، حجت‌‌الاسلام مهدی نیک بین برگزار می‌شود.

مسئول اجرایی هیئت فاطمیون رشت، مداحان این مراسم را سجاد قاسمی، اصغر اسدپور و محسن حامدی معرفی کرد و گفت: این مراسم همراه با ویژه‌برنامه‌های هیئت از جمله بیان احکام شرعی و شعرخوانی شاعران اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: این مراسم عزاداری روز (شنبه، ۲۹ دی) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در مسجد حمزه سید‌الشهدا ضیابری رشت برگزار می‌شود.

*خادمین امام رضا(ع) رشت سوگوار مادر سادات

«اسحاق معبود مژدهی»، به مراسم ویژه شهادت حضرت زهرا(ع) توسط این هیئت اشاره و اظهار کرد: این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام آلبومحسن و مداحی محمدحسین احمدی و مهدی مؤید برگزار می‌شود.

مسئول هیئت خادمین الرضا(ع) رشت با بیان اینکه مراسم عزاداری صدیقه طاهره(س)، ساعت ۱۹ روز (شنبه، ۲۹ دی) برگزار می‌شود، تاکید کرد: مکان برگزاری این مراسم، رشت، میدان نیروی دریایی، خیابان خبرنگار، ساختمان کساء است.

*خیمه ماتم عاشقانه حضرت زهرا(س) در صومعه‌سرا

«امیر رمضانپور» به برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه اول در صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام جلالی، امام جمعه شهر گوراب‌زرمیخ برگزار می‌شود.

مسئول کانون شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا، اظهار کرد: این مراسم عزاداری با مداحی سینا پورمحسن، روز (شنبه، ۲۹ دی)، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسین(ع) شهرستان برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: همچنین اقامه عزای شهادت مادر مهربانی‌ها، حضرت فاطمه زهرا(س) با مداحی سیدابراهیم پارسا، روز (شنبه ۲۹ دی) از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در مسجد ولیعصر(عج) صومعه‌سرا برگزار می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار