کد خبر : 49805
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 فروردین 1399- 15: 17

مسئول آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

یک فرد مبتلا به کرونا چند نفر را آلوده می کند؟

یک فرد مبتلا به کرونا چند نفر را آلوده می کند؟

مسئول آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه اگر مردم در روزهای کرونایی به زندگی عادی خودشان طبق روال همیشگی ادامه دهند هر نفر طی پنج روز ۲.۵ نفر را آلوده می کند، گفت: در صورت تداوم این چرخه یک فرد مبتلا به کرونا می تواند در پایان یک ماه ۴۰۶ نفر دیگر را مبتلا کند.

به گزارش گیلانستان دکتر آتوسا رهبر، با اشاره به ناشناس بودن ویروس کرونا، اظهار کرد: کرونا جدیدا شناسایی شده و رفتارش به خوبی قابل پیش بینی نیست، اما می دانیم که یک دوره نهفتگی یک تا ۱۴ روزه در افراد دارد و به شدت مسری است.

وی با بیان اینکه اگر مردم در روزهای کرونایی به زندگی عادی خودشان طبق روال همیشگی ادامه دهند هر نفر طی پنج روز ۲.۵ نفر را آلوده می کند، گفت: در صورت تداوم این چرخه یک فرد مبتلا به کرونا می تواند در پایان یک ماه ۴۰۶ نفر دیگر را مبتلا کند.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی، عنوان کرد: مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از خانه خارج نشوند و کمتر با دیگران تماس برقرار کنند. در مواقع اضطراری جهت خروج از منزل نیز باید فاصله دو متری از افراد رعایت و از وسائل حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش استفاده شود.

رهبر، خواستار کاهش ۵۰ درصدی حضور افراد در خارج از منزل شد و گفت: فرد بیمار یا ناقل در این صورت طی پنج روز ۱.۵ نفر دیگر را مبتلا می کند و در پایان یک ماه ۱۵ نفر بیمار جدید داریم. اگر در یک مدت زمان کوتاه تعداد زیادی بیمار داشته باشیم، قطعا خدمات بهداشتی و درمانی و امکانات بیمارستانی و کادر درمانی قادر به ارائه خدمات مطلوب به همه بیماران نخواهند بود، اما اگر تعداد بیماران کم و در درازمدت باشد، بهتر می توانیم سلامت شهروندان را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای فاصله گذاری اجتماعی مردم حتی المقدور از وسائل حمل و نقل عمومی استفاد نکنند، متذکر شد: در اتوبوس ها باید تعداد کمتری مسافر بنشیند و تهویه هوا برقرار باشد. در تاکسی نیز دو سرنشین در صندلی عقب بنشینند و پنجره ها باز باشد. افرادی که از وسائل نقلیه عمومی استفاده می کنند، علاوه بر رعایت فاصله دو متری حتما ماسک بزنند.

مسئول آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استفاده از ماسک فیلتردار را برای کادر بهداشت و درمان ضروری دانست و یادآور شد: افرادی که با بیماران مبتلا به کرونا سر و کار دارند و یا از فرد تازه مرخص شده در خانه نگهداری می کنند نیز باید از ماسک فیلتردار استفاده کنند.

رهبر، ماسک های پارچه ای خانگی را برای افراد عادی مناسب دانست و اضافه کرد: شاید ماسک های معمولی به اندازه ماسک های فیلتردار خاصیت عدم عبور ویروس را نداشته باشند، اما در حد زیادی موثر هستند لذا در صورت استفاده از ماسک های پارچه ای چند لایه دستمال کاعذی داخل ماسک قرار دهید و رعایت فاصله دو متری را فراموش نکنید تا ضریب اطمینان بالا رود. بستن بینی و دهان با شال و روسری پارچه ای در مواقع ضروری نیز بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا ممکن است اصلا علامت نداشته باشند، خاطرنشان کرد: مردم در بیرون از منزل هم می توانند بیمار باشند و هم می توانند بیمار نباشند و لذا حتما باید از ماسک استفاده کرد. البته ماسک های فیلتردار از نظر استاندار یکبار مصرف هستند، اما در صورت لزوم می توان ماسک ها را در محلولی از آب و صابون غوطه ور کرد و در معرض هوا و گرما قرار داد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار