کد خبر : 101144
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402- 40: 10

معاون بهزیستی گیلان:

۱۰ هزار و ۲۰۰ معلول در گیلان حق معیشت دریافت می‌کنند

۱۰ هزار و ۲۰۰ معلول در گیلان حق معیشت دریافت می‌کنند

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ معلول با معلولیت شدید تا خیلی شدید در استان علاوه بر مستمری ماهانه؛ هر سه ماه حق معیشت دریافت می‌کنند.

به گزارش گیلانستان، عابدین قاسمیان روز دوشنبه به بهانه روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به این تعداد از معلولان بدون شغل، هر سه ماه هشت میلیون و ۱۹۰ هزار ریال پرداخت می‌شود، اظهار کرد: حق معیشت باید به رقم حداقل حقوق برسد که تحقق این مهم با اجازه قانون و اختصاص اعتبار محقق خواهد شد.

 

وی افزود: بر اساس آخرین آمار اسامی ۴۳ هزار معلول در سامانه بهزیستی استان گیلان ثبت شده که به حدود ۳۰ هزار نفر از آنان ماهانه از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان کمک مستمری بر حسب تعداد اعضای خانوار پرداخت می‌شود و بقیه نیز از کمک‌های غیرمستمر بهره‌مند می شوند.

 

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: علاوه بر مستمری ماهانه، کمک‌های غیرمستمر در قالب انواع خدمات روانپزشکی، ارائه وسایل کمکی اعم از ویلچر، واکر، سمعک و عصا هم به معلولان استان ارائه می‌شود.

 

وی پرداخت حق پرستاری به افراد تحت پوشش دچار معلولیت شدید و حق بهداشتی را از دیگر خدمات بهزیستی به معلولان عنوان کرد و ادامه داد: حوزه معلولان و توانبخشی یکی از مهمترین حوزه‌های سازمان بهزیستی است که تقریبا ۶۷ درصد از اعتبارات به این حوزه اختصاص دارد.

 

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان، ارائه یارانه به مراکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان را از دیگر خدمات در این بخش عنوان کرد و افزود: حدود سه هزار معلول در ۴۰ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی نگهداری می‌شوند که برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر یارانه به مرکز پرداخت می شود که به ازای هر فرد ماهانه ۴۲ میلیون ریال است.

 

وی در ادامه با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان، آن را مادر همه فعالیت‌های توانخبشی و خدمات ویژه معلولان دانست و ادامه داد: این قانون دارای ۳۲ ماده بوده که بعد از تصویب در مجلس و شورای نگهبان در سال ۹۷ برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده‌است.

 

قاسمیان با بیان اینکه فصل دوم قانون حمایت از حقوق معلولان (ماده ۲ تا پنج) مربوط به مناسب‌سازی است، گفت: در این فصل؛ مناسب‌ سازی، دسترس‌ پذیری معابر و مسیرها، تردد و تحرک مطرح شده که تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت همچون سایرین به خدمات فراهم شود.

 

وی اظهار کرد: موضوع مناسب‌سازی برای معلولان ۲ بخشی دارد، یک قسمت آن شخصی بوده که مناسب‌سازی منزل شخصی، خودرو و محل کار فرد معلول است که با اعتبارات بهزیستی برای تحقق این مهم اقدامات لازم صورت گرفته‌ و می‌گیرد.

 

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: بخش دیگر موضوع مناسب‌سازی اجتماعی (مناسب سازی خیابان ها، جداول، تردد و حمل و نقل عمومی) است که امروز در حوزه ایاب و ذهاب به شدت مشکل وجود دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: به رغم مصوبات معماری و شهرسازی کشور مبنی بر اینکه در هر شهر یک خیابان (در رشت ۲ مورد از معابر اصلی تعیین شد) به صورت آزمایشی کار مناسب سازی در ابعاد مختلف برای معلولان انجام شود تاکنون محقق نشده‌است.

 

قاسمیان در ادامه با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در ارتباط با دسترسی این قشر در دستگاه ها چهار شاخص شامل برخورداری از ورودی، بالابر، رمپ و سرویس بهداشتی مناسب در نظر گرفته که همه دستگاه‌ها از منظر انطباق با این چهار شاخص، سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس خوداظهاری دستگاه‌ها شاهد تحقق ۳۰ درصدی هستیم.

 

۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار