کد خبر : 103386
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402- 33: 13

۱۶۲ متکدی در رشت جمع‌آوری شد

۱۶۲ متکدی در رشت جمع‌آوری شد

معاون اجتماعیِ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت از جمع آوری ۱۶۲ متکدی از ابتدای امسال از سطح شهر خبر داد.

به گزارش گیلانستان، محمدرضا علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از مجموع متکدیان جمع‌آوری شده ۱۵۰ نفر مرد و ۱۲ نفر زن بودند، اظهار کرد: از این تعداد ۸۲ نفر تحویل خانواده‌ها شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه ۱۰ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده دارای مشکل روحی و روانی بوده که به مراکز درمانی مربوطه منتقل شدند، اضافه کرد: تعدادی دیگر از این متکدیان از شهرهای دیگر به محل سکونت‌شان انتقال یافتند و بخشی هم به دستگاه قضا معرفی شدند تا حکم دادگستری ارائه شود.

 

علیزاده خاطر نشان کرد: ۳۸ نفر نیز در گرمخانه شهرداری رشت نگهداری شدند که در این مکان غذای گرم شبانه، صبحانه، وسایل بهداشتی و امکانات لازم در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: شورای عالی اداری وزارت کشور در سال ۱۳۷۸ مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که شهرهای دارای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نسبت به تاسیس گرمخانه و سامانکده اقدام کنند.

 

علیزاده بیان کرد: بر این اساس دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، اداره کل دادگستری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، کار، تعاون و رفاه اجتماعی موظف به کمک و همکاری با شهرداری‌ها شدند که این تعامل و همکاری با شهرداری کمرنگ است.

 

وی با بیان اینکه شهرداری رشت از سال ۱۳۸۲ نسبت به تاسیس سامانکده و گرمخانه در منطقه حمیدیان این شهر اقدام کرد، افزود: سال گذشته ایام‌الله دهه فجر مکان جدیدی در محله اسماعیل آباد رشت با ظرفیت ۵۰ نفر ایجاد شد.

 

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت خاطر نشان کرد: در زمان حاضر ۲ فضای قدیمی سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت هر کدام با ظرفیت ۲۵ نفر با دستور شهردار در حال مرمت و بازسازی است و هم‌اکنون افراد در یک مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر نگهداری می‌شوند.

 

وی در توضیح تفاوت سامانکده و گرمخانه اظهار کرد: سامانکده اردوگاه موقت بوده که متکدیان برای تعیین تکلیف، ۲۴ ساعت در آن مکان نگهداری می‌شوند اما در گرمخانه افرادی که بنا به مقتضیات روزگار و شرایط اجتماعی خانه و کاشانه ای ندارند و شبخوابی می‌کنند، نگهداری می‌شوند؛ آنان شب‌ها در گرمخانه می‌مانند و روزها به شغل شان می‌رسند.

 

معاون شهرداری رشت بیان کرد: در بحران برف، تعدادی متکدی از سوی این سازمان و تعدادی هم توسط بهزیستی جمع آوری و نگهداری شدند.

 

وی درباره مشاهده افراد کارتن‌ خواب در کنار خیابان های شهر رشت اضافه کرد: متاسفانه در سطح شهر افرادی کنار خیابان خوابیده‌اند که با وجود مراجعه گشت فوریت‌های اجتماعی به آنها از حضور در گرمخانه امتناع می‌کنند.

 

علیزاده از شهروندان خواست که در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

 

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

 

پیش از این رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر اقدام فوری برای جمع‌آوری متکدیان خیابانی در استان و نظارت سریع و مستمر بر این امر گفته بود: افراد بی‌خانمان و متکدی که در سطح شهر پراکنده هستند باید جمع‌آوری و در مجتمع هایی که به منظور ساماندهی این افراد تعبیه شده، مستقر شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار