کد خبر : 40025
تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1398- 03: 17

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان:

۶۰۰ هزار معامله ملکی سالانه در گیلان ثبت می‌شود

۶۰۰ هزار معامله ملکی سالانه در گیلان ثبت می‌شود

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار معامله ملکی در گیلان ثبت می‌شود.

به گزارش گیلانستان علی اصغر اسدی صبح امروز در نشست نقش صیانت از حقوق مالکیت در بهبود فضای کسب و کار استان گیلان در رشت اظهار داشت: برای هر تصمیمی در کشور نیاز به اطلاعات جامع در رابطه با آن داریم و بدون اطلاعات رسیدن به اهداف مدنظر غیرممکن است.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان توسعه کشور را در گرو داشتن ۳ نوع اطلاعات اساسی دانست و گفت: اطلاعات هویتی به‌ویژه در کشورهای دموکراتیک، اطلاعات مالی یا اعتباری که به تسهیلات بانکی و منابع مالی مربوط است و اطلاعات مکانی باید در دسترس باشند.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشور در گروه حذف موازی کاری‌ها است تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات مکانی مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک است و تاسیس این سازمان نیز در گذشته بر مبنای همین تفکر شکل گرفته است و همه دستگاه‌ها موظف به رعایت قوانین مربوط به خود هستند.

اسدی با اشاره به دو محور مورد توجه در مدیریت مکانی خاطرنشان کرد: مکان محوری و هویت محوری مالکیت بایستی در مدیریت مکانی مورد توجه قرار گیرد که این امور به‌طور قانونی برعهده سازمان ثبت اسناد و املاک است و یکنواخت کردن اطلاعات نیز به‌عنوان یک اصل دیگر نیازمند داده‌های منظم است.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان ابراز داشت: در حال حاضر در بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده مربوط به اشخاص حقوقی در سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان داریم و بر این اساس مالکیت‌ها بایستی برمبنای حقوقی تنظیم شوند و این جزء قانون کاداستر است.

وی با تاکید بر اینکه ارائه هر نوع خدمتی توسط دستگاه‌های اجرایی به مردم باید با هدف تامین امنیت اجتماعی باشد عنوان کرد: بسیاری از مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی ناراضی هستند و اجرای طرح‌هایی همچون سامانه سیماک اگر باعث بهبود مشکلات موجود در دستگاه‌های اجرایی شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

اسدی با اشاره به ضرورت به‌روز شدن اطلاعات موجود در دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از املاک موجود در کشور مربوط به اشخاص حقوقی و دستگاه‌های اجرایی است و ایجاد یک زبان واحد بین تمام دستگاه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات بر اساس مکان محور بودن ضرورت دارد.

وی مکان محور بودن اطلاعات را موجب ثابت شدن اطلاعات و استقرار نظام سرمایه‌گذاری دانست و افزود: دستگاه‌هایی که مجوز ساخت و ساز را به افراد می‌دهند بایستی تثبیت مالکیت با پیش‌بینی ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار و ثبت شرکت‌ها و سایر اقدامات در مبادلات تجاری در یک سامانه را مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان با تاکید بر لزوم پیش‌بینی آسیب‌ها در معاملات تجاری خاطرنشان کرد: اعتبار بخشیدن به اسناد تنظیم شده و ساماندهی منابع اقتصادی کشور در یک سامانه و تسهیل جستجو درباره املاک و همچنین تجمیع اطلاعات در کاهش آسیب‌های مربوط به معاملات تجاری اهمیت دارد.

اسدی با بیان اینکه سامانه سیماک پیشنهاد خوبی است اما مکان محور بوده و امکان رصد تغییرات در آن وجود ندارد بیان داشت: تجمیع داده‌ها و به‌ روزرسانی اطلاعات دو نکته مهمی است که بایستی در سامانه سیماک در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه نحوه دسترسی به اطلاعات در طرح کاداستر توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده است گفت: سالانه بیش از ۱۴۰ هزار سند به‌روز شده و بیش از ۶۰۰ هزار معادلات به‌روز در استان گیلان ثبت می‌شوند لذا حذف بروکراسی اداری ضرورت دارد و اگر سامانه سیماک بتواند این موارد را پوشش دهد از آن حمایت می‌شود.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان تصریح کرد: سرمایه‌گذار نیاز به امنیت دارد و ما وظیفه داریم بستر امنیت مکانی و حقوقی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و اگر سیماک توانایی پوشش این موارد را دارد و باعث افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اجتماعی مردم می‌شود با آن همکاری می‌کنیم.

اسدی رونق کسب و کار در گیلان را امکان‌پذیر دانست و بیان کرد: رسیدن به هدف نیازمند داشتن اطلاعات است و دادن پاسخ واحد و اتصال داشتن با همه دستگاه‌های مرتبط با کسب و کار در طرح کاداستر وجود دارد اما در سامانه سیماک تنها اطلاعات مکان محور وجود دارد و این اطلاعات باید با مالکیت محوری تکمیل شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار