کد خبر : 74152
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400- 58: 8

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان:

۷۰ درصد تعهدات نهضت سوادآموزی گیلان محقق شد

۷۰ درصد تعهدات نهضت سوادآموزی گیلان محقق شد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان گفت: ۷۰ درصد از تعهدات سوادآموزی گیلان مربوط به حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور به این استان محقق شده‌است.

به گزارش گیلانستان، سیروس محمدی روز سه‌شنبه به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به دستور حضرت امام خمینی “ره” بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حجم ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی برای استان گیلان در “سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰” در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد، هشت هزار و ۳۰۰ نفر بوده است که تاکنون ۷۰ درصد این تعداد ثبت نام و در کلاس های مربوطه شرکت دارند.

وی با بیان اینکه از سوادآموزان پس از گذراندن در دوره‌های سوادآموزی امتحان به عمل می‌آید، اضافه کرد: مهلت ثبت‌نام در کلاس‌های سوادآموزی تا پانزدهم ماه جاری است که افراد با مراجعه به واحدهای آموزشی، ادارات آموزش و پرورش و مراکز یادگیری محلی در شهرستان های مختلف گیلان نامنویسی کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پررش گیلان درباره راه های تحت پوشش قرار دادن سوادآموزان برای حضور در کلاس های سوادآموزی بیان داشت: مراجعه بیسوادان برای ثبت نام، شناسایی آنان توسط آموزش دهندگان و دستگاه های اجرایی شامل کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از این راه‌ها است.

محمدی اظهار امیدواری کرد تا با معرفی افراد بیسواد و مراجعه آنان ۳۰ درصد باقیمانده حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور به استان محقق شود.

انزلی پیشتاز سوادآموزی در گیلان

وی همچنین با تشریح آخرین برآوردهای انجام شده از وضعیت باسوادی در شهرستان های مختلف گیلان بر مبنای سرشماری سال ۹۵ در گروه سنی ۴۹ – ۱۰ سال اظهار داشت: شهرستان بندرانزلی با ۹۹.۱ درصد باسوادی، رشت با ۶. ۹۸ درصد و لاهیجان با ۹۸.۴ درصد باسوادی بیشترین میزان باسوادی در این استان را دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پررش گیلان در ادامه با اشاره به فعالیت هفت مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در گیلان به عنوان فضایی برای سوادآموزان برای کسب انواع مهارت‌های زندگی افزود: مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در شهرستان های رشت “ناحیه یک و ۲”، تالش، فومن، صومعه‌سرا و لاهیجان فعال است.

۷۰ درصد تعهدات نهضت سوادآموزی گیلان محقق شدمحمدی بیان داشت: یکی از سیاست های اصلی سازمان نهضت سوادآموزی تحقق هدف مهارت آموزی همسو با سوادآموزی است، در همین ارتباط با راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی با استفاده از ظرفیت‌های شورای پشتیبانی سوادآموزی و سایر دستگاه‌ها و نهادها، در این مراکز به سوادآموزان بدون پرداخت هیچ گونه هزینه انواع مهارت های شغلی و زندگی ارایه می شود.

وی اظهار داشت: در این مراکز مهارت های شغلی از جمله دامپروری، پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل، قالیبافی و خیاطی و مهارت های زندگی از جمله بهداشت خانواده و فرزند پروری همزمان با خواندن و نوشتن آموزش داده می‌شود ضمن اینکه مباحث مهارت‌آموزی با درخواست سوادآموزان و مهیا شدن شرایط، امکان برگزاری در سایر شهرستان و مناطق را نیز دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای دومین سال بسته تحولی پیوند سواد و زندگی به عنوان برنامه کشوری در ۲ مرکز یادگیری محلی عترت ناحیه یک رشت و حضرت ولی عصر (عج) فومن در حال اجرا است، افزود: از جمله مهمترین تفاوت فعالیت مراکز مجری طرح با سایر مراکز، آماده سازی بسترهای لازم برای ارایه تولیدات در بازارهای محلی است که منجر به رشد اقتصاد خانوار می شود.

اجرای سوادآموزی مدرسه محور در گیلان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه برنامه ریزی ها برای اجرای طرح کشوری سوادآموزی مدرسه محور در این استان در حال انجام است، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی به منظور سرعت بخشی در شناسایی اندک افراد بیسواد و کم سواد، طرح “سوادآموزی مدرسه محور” را در سال جاری طراحی و ابلاغ کرده است.

وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مدرسه در شتاب بخشی به سوادآموزی ، بهبود و تقویت فرآیندهای آموزشی، نظارتی، سوادآموزی، بسترسازی برای سوادآموزی تقاضا محور، تسهیل دسترسی بیسوادان و سوادآموزان به موقعیت‌های آموزشی و تقویت رویکرد سوادآموزی جامعه محور از اهداف این طرح است.

محمدی اظهار داشت: در این طرح واحدهای آموزشی به عنوان مرکز ارایه انواع خدمات سوادآموزی شامل شناسایی، جذب، ثبت‌نام و آموزش بیسوادان و کم سوادان در گستره جغرافیایی خود خواهند بود.

تاسیس نهضت سوادآموزی با هدف باسوادکردن خیل عظیم بی سوادان کشور به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دیماه ۵۸ صادر شد و در پیامی اقشار مختلف مردم را به مبارزه فراگیر با بی سوادی فرا خواند و از مسئولان خواست تا با بسیج همگانی با تمام امکانات بپاخیزند و ریشه بی سوادی را از بیخ و بن برکنند، بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی تاسیس شد.

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار