کد خبر : 92299
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402- 05: 20

سرپرست علوم پزشکی گیلان مطرح کرد؛

گیلان در آستانه قرارگیری در چالش جمعیتی/ وجود ۸ هزار مادر باردار در استان

گیلان در آستانه قرارگیری در چالش جمعیتی/ وجود ۸ هزار مادر باردار در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به قرارگیری جمعیت این استان در مرز هشدار گفت: عدم رعایت درست و اصولی قانون حمایت از خانواده و برنامه‌های جوانی جمعیت ما را دچار چالش می کند.

به گزارش گیلانستان، محمدتقی آشوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون از یک جمعیت جوان برخوردار بوده اما آمارها نشان می‌دهد که دچار مشکل شده‌ایم و جمعیت جوان کاهش یافته و سالمندی رو به افزایش است.

 

وی با بیان اینکه گیلان جزو اولین استان‌های سالمند کشور است، افزود: نسبت سالمندی در کشور و گیلان به ترتیب ۹.۳ و ۱۵ درصد است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به رتبه دوازدهم این استان از لحاظ جمعیتی، بیان کرد: نرخ باروری در گیلان ۱.۰۳ درصد بوده و از نظر باروری در جایگاه سی ام قرار داریم.

 

آشوبی با اشاره به قرارگیری جمعیت گیلان در مرز هشدار، اضافه کرد: عدم رعایت درست و اصولی قانون حمایت از خانواده و برنامه‌های جوانی جمعیت، گیلان را در چاله جمعیتی فرو می‌برد.

 

وی از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در گیلان خبر داد و افزود: ارائه آموزش‌های قبل و حین ازدواج به زوجین از وظایف مهم دانشگاه علوم پزشکی است تا بتوانیم نگرش فرزند کمتر را تغییر و نرخ باروری را افزایش دهیم.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه آموزش بهداشت و سلامت جنسی و باروری توسط ماماها در نظام شبکه بهداشت و درمان در حال انجام است، گفت: سمت و سو دادن و جهت دهی زوجین به سمت فرزندآوری در اولویت قرار گیرد.

 

آشوبی از مراجعه حدود ۳۰ هزار زوج نابارور به مراکز درمانی ناباروری گیلان خبر داد و اضافه کرد: یک مرکز درمان ناباروری در بخش دولتی و دو مرکز در بخش خصوصی داریم و سال گذشته ۲۹ هزار و ۶۷۰ زوج نابارور برای درمان و فرزندآوری به این مراکز مراجعه کردند.

 

وی با بیان اینکه کلیه اقدامات برای درمان ناباروری در مرکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارد، افزود: بخش اعظم زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان بوده و در بخش خصوصی نیز با ارائه تخفیفات لازم انجام می‌شود.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آمار بالای زایمان سزارین در استان، اضافه کرد: همکاران مامای کاردان و دوره دیده در نظام شبکه به مادران باردار آموزش می‌دهند تا یک زایمان طبیعی ایمن داشته باشند.

 

آشوبی با تاکید بر لزوم افزایش دسترسی زوجین به مراکز درمان ناباروری در شرق و غرب استان، بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ مادر باردار داریم که تحت مراقبت ۵۳۳ ماما قرار دارند؛ ۳۵۸ ماما در بخش دولتی و ۱۷۵ ماما در بخش خصوصی مشغول ارائه خدمت هستند، این در حالی است که باید به ازای هر ۱۵ مادر باردار یک ماما داشته باشیم

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار