کد خبر : 84333
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401- 50: 18

آب بندان عینک جذاب برای سرمایه گذاران/ بسته های سرمایه گذاری منتظر تفاهم متولیان است

آب بندان عینک جذاب برای سرمایه گذاران/ بسته های سرمایه گذاری منتظر تفاهم متولیان است

توسعه گردشگری در حریم تالاب عینک چندسالی است وعده داده می شود، اما لازمه این اقدام تفاهم میان ادارات درگیر در حوزه تالاب است تا پس از آن سرمایه گذاران بخش خصوصی ورود کنند.

به گزارش گیلانستان به نقل از شبستان، وقتی از حاشیه «تالاب عینک» کوه‌های غرب گیلان را می‌نگرم، سفیدی برف نشسته بر کوه‌ها، مرا مجذوب می‌کند. برفی که سوز و سرمایش تا جلگه معتدل گیلان هم می‌رسد. بی‌دلیل نیست که «باکلان‌های سیاه » و انواع مرغابی سانان سرمای سیبری را واگذاشته و به سمت جنوب دریای کاسپین که هوای گرم‌تری دارند، پرواز می‌کنند. این روزها، اگر به تالاب عینک در محدوده غربی شهر رشت بروید، زیبایی‌های تالابی که در سه حوزه آبی شکل عینک را به تصویر می‌کشد، مقصد زمستان‌گذرانی گونه‌ای مرغابی سیاه رنگ مهاجر است که سال‌های قبل کمتر این تالاب را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کرد.

 

 

 

مشاور زیست محیطی شهرداری رشت در حوزه تالاب عینک، گفت: «باکلان» های سیاه رنگ، تنها گونه پرنده در تالاب عینک نیست و این تالاب زنده زیستگاه متنوعی از پرندگانی است که این تالاب درون شهری را برای زیست انتخاب کرده‌اند.

 

 

 

 

 

محمد دهدار اضافه کرد: پرنده‌هایی همچون؛ ماهی خورک، پلیکان پا خاکستری، چرخ ریسک سر آبی، حواصیل شب، کشیم بزرگ، کاکائی سر سیاه کوچک، چنگر نوک سرخ، سینه سرخ و باکلان بزرگ، برخی از گونه‌های حیات وحش این تالاب است.

 

 

 

تالابی که از دوره ناصری، مقصد تفریح شاهان قاجار بود، سال‌هاست وعده‌هایی را برای توسعه گردشگری در این آب بندان می‌شنود. اما تنها اقدام در این سالها، تنها جمع آوری سنبل آبی در برخی از پهنه‌های آبی است که آن هم با همکاری فعالان زیست محیطی صورت گرفت.

 

 

 

از تابستان سال ۱۳۹۵، پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی در دستور کار مدیریت منطقه ۴ قرار می‌گیرد و این پاکسازی، هرساله تداوم دارد. بعد از پاکسازی در سال نخست در پاییز همان سال، بچه ماهی‌های گرم آبی در تالاب عینک رها می‌شود و در زمستان همان سال شاهد حضور پرندگان مهاجر به تالاب عینک بودیم. هرسال، با سردشدن هوا باز هم پرندگان مناطق سردسیری  به تالاب عینک هستیم که این آب بندان را  برای زمستانگذارانی انتخاب می‌کنند.

 

 

 

تالاب عینک – که بیشتر کاربرد آب بندان برای زمین‌های کشاورزی غرب گیلان را دارد- به طول پنج هزار متر و عرض متغیر ۱۵۰ متر، به صورت نواری در مسیر ارتباطی رشت- فومن کشیده شده است. ایجاد سایت پرنده نگری در این تالاب، به‌ویژه در فصل زمستان تنها یکی از جنبه‌های توسعه گردشگری در تالاب عینک است که چندسالی است وعده داده می‌شود.

 

 

 

 

 

ایجاد سایت پرنده نگری تنها پیشنهاد و بسته سرمایه گذاری در تالاب عینک نیست. در سال‌های اخیر، در رسانه‌ها، مواردی همچون ایجاد پیست دوچرخه سواری در حاشیه تالاب، قایق سواری، زیباسازی محیطی و ایجاد پارک حاشیه‌ای، ایجاد کلبه‌های چوبی وسط آب بندان و… بعنوان بسته‌های سرمایه گذاری، به سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی مدیریت شهری تعرفه می‌شود. چنین بسته‌های جذابی، سطح توقع شهروندان را بالا برده است. بدون آنکه یک مورد از آنها به مرحله اجرا رسیده باشد.

 

 

 

با اینکه تولی‌گری آب بندان عینک به اداره کل منابع طبیعی واگذار شده، این وعده‌ها موجب شده شهروندان از مدیریت شهری مطالبه کنند. یکی از کارشناسان شهرداری که چندسالی است درگیر موضوع تالاب عینک است، در این مورد گفت: شهرداری رشت در حال تدوین سند راهبردی برای آب بندان عینک است اما برای تدوین آن در گام نخست، می‌باید تفاهم نامه‌ای با دیگر دستگاه‌های درگیر منعقد شود تا در سند راهبردی تدوین شده، بسته سرمایه گذاری به نحوی تنظیم شود که برای سرمایه گذاران بخش خصوصی جذاب باشد.

 

محجوب، با اشاره به ویرایش تفاهم نامه شهرداری یادآور شد: باتوجه به اینکه دستگاه‌های دیگری هم درگیر تالاب عینک هستند، می‌باید اداراتی همچون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، آب و فاضلاب و شهرداری به تفاهم برسند. در همین راستا جلسات مشترکی در فرمانداری برگزار می‌شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه باید جلوی مبادی ورودی فاضلاب به آب بندان عینک گرفته شود، ادامه داد: پیش از هر اقدام عملی و باتوجه به وسعتی که عینک دارد، لایروبی آب بندان بویژه در دو حوزه آبی به وسعت ۶ هکتار و ۹ هکتار ضروری است. در همین راستا مشاور ذیصلاح در حال اتمام مطالعات است و سپس اسناد لایروبی آب بندان به مناقصه گذاشته می شود.

 

 

 

اما، اجرای چنین پروژه بزرگی، بودجه عظیمی هم می‌طلبد که به گفته این مقام مسئول قرار است بخشی از اعتبارات آن از سوی شرکت بازآفرینی کشور تامین شود.

 

 

 

سال گذشته، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از ثبت ملی تالاب عینک خبر داد و گفت: پرونده ثبتی این تالاب به شورای ثبت کشور ارسال شده است. در صورت ثبت این آب بندان، دستگاه دیگری هم به مجموعه دیگر ادارات متولی عینک اضافه می‌شود و هرگونه اجرای پیشنهادهای سرمایه گذاری، منوط به اخذ نظر مساعد اداره کل میراث فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار