کد خبر : 38986
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تیر 1398- 25: 17

اشتغالزایی با پرورش زالو/ تجارت پرسود کارآفرین فومنی

اشتغالزایی با پرورش زالو/ تجارت پرسود کارآفرین فومنی

پرورش زالو یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی شمرده شده و برابر با ارزش اقتصادی بشکه‌های نفت است.

به گزارش گیلانستان مصرف زالو در جهان خواص متعددی دارد و به دلیل ویژگی‌های درمانی این موجود زنده پرورش آن در جهان رو به افزایش است.

زالو برای درمان انواع بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عفونی، سردرد، سینوزیت، میگرن، بیماری‌های چشمی و انواع آرتروز مفید است، از زالو در مراحل مدرن جهت چسباندن مجدد اجزای بدن در جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک و برای درمان آرتروز استفاده می‌شد.

در حال حاضر تقریباً ۷۰۰ گونه از زالوها شناخته شده‌اند، که ۱۰۰ گونه دریایی، ۹۰ گونه زمینی و بقیهٔ آن‌ها از آرایهٔ آب‌های شیرین است.

پرورش و تولید زالو یکی از ظرفیت‌های عظیم گیلان شمرده شده که برخی از جوانان جویایی کار با ابتکاری، پرورش زالو را در استان آغاز کردند. در این راستا گفتگوی ویژه ای با علیرضا تندور کارآفرین نمونه و تولیدکننده زالو در گیلان انجام شده است، که باهم می‌خوانیم:

*قاچاق، تولید زالو در گیلان را با رکود مواجه کرد

«علیرضا تندرو»، اظهار کرد: زالو یکی از حیوانات آبزی است که در طب سنتی کاربرد ویژه‌ای دارد.

این کارآفرین نمونه گیلان با بیان اینکه از سال ۹۱ این طرح را در شهرستان فومن آغاز کردم گفت: در سال ۹۴ پرورش زالو را گسترش داده و توانستم ۱۷ نفر را جذب کار کنم.

وی در ادامه به پیشرفت کارش اشاره و خاطرنشان کرد: در این سال‌ها به طور میانگین یکصد هزار قطعه زالو تولید می‌کردم و درآمد خوبی در این حرفه داشتم.

تندور به مشکلات و معضلات پیش روی این طرح اشاره و اذعان کرد: قاچاق، تولید زالو را در گیلان کاهش داده و با رکود جدی مواجه کرده است.

این کارآفرین نمونه با اشاره به عدم همکاری مسئولان در صدور مجوز صادرات تصریح کرد: در سال‌های اخیر متاسفانه مسئولان صدور مجوز صادرات و تاییدیه مبدا به مقصد را با مشکلاتی مواجه کردند که این معضل سد راهی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با سخت‌گیری‌های اخیر متاسفانه ۱۷ کارگری که با این ایده مشغول فعالیت بودند، بیکار شدند.

تندور با تاکید بر اینکه سه سال به‌عنوان کار آفرین نمونه کشوری معرفی شدم افزود: عراق، سوئد، انگلیس و افغانستان از جمله مهمترین کشورهایی بود که تولیداتم را بدانجا صادر می‌کردم.

*درمان بیماری پدر انگیزه‌ایی برای اشتغال‌زایی با زالو

این کارآفرین نمونه به بیکاری جوانان اشاره و تصریح کرد: توجه به این طرح اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم خواهد کرد.

تندور با اشاره به اینکه هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت ۱۱ دلار به فروش میرسد افزود: در شرایط فعلی، ارزش هر چهار زالوی بالغ از ارزش یک بشکه نفت بیشتر است.

این کارآفرین نمونه به مزایای زالودرمانی اشاره و تصریح کرد: زالو درمانی و قرار دادن زالو بر اعضای بدن از خوردن انواع داروهای شیمیایی بهتر بوده و هزینه کمتری جهت درمان برای بیمار ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با مطالعه  و تحقیقات گسترده وارد این حوزه شده ام خاطر نشان کرد: درمان بیماری پدر با سه زالو یکی از مهمترین اتفاقی بود که باعث شد با جدیت  این شغل را ادامه بدهم.

تندور به بیماری پدرش اشاره و زالو درمانی را عامل بهبود او اعلام کرد و واضافه کرد: پدرم بر اثر بیماری عروق در رنج بود و تمام بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده بودیم اما هیچ نتیجه نداشت با راهنمایی یکی از دوستان پدر را با زالو درمان کردم.

وی خواستار توجه مسئولان به تولید شد و اظهار کرد: اگر مسئولان ذی‌ربط نمی‌توانند حمایت کنند خواهشمندم حداقل سد راه تولید نباشند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار