کد خبر : 68040
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1400- 31: 17

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از واحدهای تولیدی گیلان پرداخت شد

بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از واحدهای تولیدی گیلان پرداخت شد

دلق‌پوش پشتیبانی از بخش تولید و صنعت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی گیلان و از ناحیه بانک‌های عامل استان در سامانه بهین یاب پرداختی داشتیم.

به گزارش گیلانستان، «فرهاد دلق‌پوش» شامگاه جمعه (۱۰ تیر) در گفتگوی خبری موانعی که در مسیر تولید قرار دارند را برشمرد و اظهار داشت: معمولا در هر زمینه‌ای باید بسترها و سیاست‌های لازم و حمایتی در دستور کار قرار گیرد و به طور کلی کارکردهای یک حوزه و بخش بستگی به این عوامل دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عرصه صنعت و تولید را از مهم‌ترین عرصه‌های تامین منابع اقتصادی، تحرک و رشد اقتصادی دانست و بیان داشت: ایجاد اشتغال و کارآفرینی و طبیعتا تامین همه بخش‌های مرتبط با حوزه اقتصاد از مرحله تولید تا عرضه، فروش، کسب و کار و بازار زنجیره‌ای به هم پیوسته را تشکیل می‌دهند.

وی صنعت را به عنوان عامل محرک اقتصاد نیازمند عوامل زیرساختی و سیاست‌های حمایتی برای رشد و توسعه و ادامه حرکت دانست و تصریح کرد: در حوزه صنعت مهم‌ترین سیاست‌هایی که می‌تواند کمک کند و اگر پیش نرود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، بحث سیاست‌های پولی و مالی است.

دلق‌پوش توجه مالیات، نحوه اخذ آن، مالیات بر ارزش افزوده و موارد متعدد دیگر را برای حمایت از تولید ضروری خواند و گفت: عدم برخورداری از بخشودگی حق بیمه کارفرما و رسیدگی به دفاتر مالیاتی واحدهای تولیدی، سهم بالای کارفرما در پرداخت حق بیمه از جمله مواردی هستند که اگر دقت لازم روی آن‌ها نشود می‌تواند جلوی رشد و توسعه واحدهای تولیدی را بگیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور را لازم و ضروری اعلام کرد و یادآور شد: منابع بانکها باید در مسیر حمایت از تولید داخلی و ایجاد رونق قرار گیرند و برای رونق اقتصادی تسهیلات بانکی لازم است به شکل سودهای تک رقمی پرداخت شود.

وی سودهای کلان بانکی را ظلم مضاعف به تولید و صنعت دانست و با بیان اینکه برای بقای بخش تولید باید این مشکلات حل و فصل شوند افزود: بانک محوری از دیگر چالش‌های ما است به این ترتیب که در حال حاضر این بانک است که تشخیص می‌دهد چه باید بشود و در مسائل مربوط به نحوه تامین نقدینگی و بازپرداخت آن به نظر تولیدکننده توجه نمی‌شود.

دلق‌پوش افزایش هزینه تمام شده واحد تولیدی به واسطه جرایم و سودهای کلان بانکی را هم مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: وقتی یک واحد تولیدی از شبکه بانکی تسهیلاتی دریافت می‌کنند، هیج تنفسی برای بازپرداخت به آن داده نمی‌شود، در حالی که بانک باید اجازه دهد واحد تولیدی به یک سوددهی برسد و بعدا در سود آن شریک شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان کوتاه بودن دوره‌های زمانی بازپرداخت تسهیلات نسبت به دوره گردش نقدینگی را هم متذکر شد و اضافه کرد: این معضل می‌تواند در بسیاری از صنایع مانند صنایع الکترونیک، برق، داروسازی و خودروسازی ضربات و آسیب‌های فراوانی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بانک‌های عامل در حقیقت مجری سیاست‌ها و دستورات شبکه بانکی کشور هستند تصریح کرد: باید به این سوی قضیه هم نگاه کنیم که بانک‌های ما تا آنجا که توانستند کمک کرده و زحمت کشیده‌اند از طرفی منابع بانک‌ها دارای دو بخش تکلیفی و منابع مردمی است و باید در حوزه تولید و اشتغال به کار گرفته شود.

دلق‌پوش همکاری خوب بانک‌های خوب استان گیلان در کارگروه رونق و رفع موانع تولید را متذکر شد و ضمن تشکر و قدردانی از آنان اظهار داشت: برای نمونه در سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی گیلان و از ناحیه بانک‌های عامل استان در سامانه بهین یاب پرداختی داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از برنامه‌ریزی این دستگاه در سال ۱۴۰۰ برای پرداخت حداقل هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خبر داد و اذعان کرد: تاکنون از همین منابع سامانه بهین یاب، منابع بانک‌ها و کارگروه رونق و رفع موانع تولید استان گیلان توانستیم هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور امسال که محدوده یکساله کارگروه رونق و رفع موانع تولید است هم قطعا این میزان پرداختی بیشتر هم می‌شود گفت: در کارگروه رونق و رفع موانع تولید جا دارد از تمام دستگاه‌های اجرایی و بانکی که به نوعی به کمک بخش تولیدی و صنعتی استان گیلان می‌آیند تشکر و قدردانی کنم.

دلق‌پوش با تاکید بر اینکه هرگونه مشکلی که در فرآیند تولید و کارکرد آنان باشد در کارگروه رونق و رفع موانع تولید استان گیلان مطرح شده و مورد پیگیری قرار می‌گیرد اذعان کرد: کلینیک‌های تخصصی، کارگروه‌های فرعی و کارشناسی از دیگر بخش‌های این کارگروه هستند و طبق آخرین آمار ۴۳۶ مورد پرونده واحدهای تولیدی در آن مطرح شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در پایان با اشاره به اینکه  اقتصاد می‌تواند عامل مؤثر تامین زندگی مناسب برای مردم باشد و این اقتصاد متاثر از عوامل متعددی است خاطرنشان کرد: تولید نیرو محرکه اقتصاد محسوب می‌شود و در تولید و فضای کسب و کار هم متغیرهایی مانند نرخ تورم، ارز، تسهیلات اثرگذار هستند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار