کد خبر : 42976
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398- 07: 11

بیکاری مهمترین چالش اجتماعی گیلان/ جوانان جویای کار را دریابید

بیکاری مهمترین چالش اجتماعی گیلان/ جوانان جویای کار را دریابید

هرگوشه و کناری از این استان را که بنگیریم جوانان تحصیل‌کرده و جویای کاری را مشاهده می‌کنیم که روز خود را به امید یافتن کاری به شب می‌رسانند.

به گزارش گیلانستان بیکاری یکی از معضلاتی است که گریبان‌گر جوانان این مرز و بوم به‌ویژه در گیلان شده است، هرگوشه و کناری از این شهر را که بنگیریم جوانان تحصیل‌کرده و جویای کاری را مشاهده می‌کنیم که روز خود را به امید یافتن کاری به شب می‌رسانند.

بیکاری هر اجتماعی را با آسیب‌های جدی مواجه می‌کند و بی‌توجهی به این معضل عظیم گرایش به بسیاری از ناهنجاری‌ها را برای جوانان مهیا می‌کند.

کار به عنوان عنصر حیاتی منشاء ثروت هر ملتی شمرده می‌شود، اشتغال و بیکاری با سایر عوامل اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد، بیکاری منشاء پیدایش فقر، محرومیت، ناهنجاری‌ها و تنش‌های اجتماعی است.

در پارک دانشجوی رشت هم‌صحبت شدیم با یک مادر دارای دو فرزند بیکار و همچنین با یک جوان ۳۵ ساله با تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت دولتی که با هم می‌خوانیم:

*فرزندم بخاطر بیکاری معتاد شد

م. س مادر دو فرزند پسر اظهار کرد: جوان ۳۱ ساله من به‌دلیل نداشتن شغل مناسب به دام اعتیاد گرفتار شد.

وی با بیان اینکه دو پسرم بارها به دنبال شغل مناسب به ادارات و شرکت‌ها مراجعه کرده اما با در بسته مواجه شدند گفت: جوان ۳۱ ساله‌ام با داشتن یک فرزند اکنون بیکار است و خرجی زندگیش را ما متحمل می‌شویم.

این مادر با چشمانی اشک آلود افزود: جوان دیگرم که برای کسب شغل به تهران مهاجرت کرده بود به اعتیاد صنعتی مبتلا شده و دو ماهی است به دلیل نداشتن شغل مناسب سه فرزند و همسرش را ترک کرده و خبری از او نداریم.

م.س با تاکید بر اینکه چرا مسئولان برای تامین معیشت جوانان کاری انجام نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: فرزندانم هر کاری باشد انجام می‌دادند اما نتوانستند مشغول شوند.

این مادر با حالت اندوه اظهار داشت: مسئولان به داد جوانان بیکار برسند، کاری تاثیر گذار انجام دهند تا جوانان و نوجوانان توانمند این مرز و بوم به انواع مواد مخدر گرایش نداشته و نیروی جوانی‌شان را در راه خدمت به کشور صرف کنند.

وی اضافه کرد: گرایش به انواع آسیب‌های اجتماعی چون قاچاق، اعتیاد به انواع مواد مخدر، بزهکاری از جمله معضلات ناشی از بیکاری است که گریبانگیر جوانان می‌شود.

این مادر رشتی با اشاره به اینکه هر پدر و مادری با سختی‌های بسیار فرزندانش را بزرگ کرده و تحویل جامعه داده است گفت: متاسفانه جوانان امروز بر اثر بیکاری و حضور در جمع دوستان ناباب به هزاران راه نرفته کشیده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه جوانان نیاز به کمک دارند افزود: از همه مسئولان خواهشمندم با تدوین برنامه‌های نوین زمینه اشتغال جوانان را بیش از پیش مهیا کنند.

*ازدواج دیرهنگام و افزایش طلاق از معضلات بیکاری است

ج.ف کارشناس ارشد مدیریت دولتی اظهار کرد: مدتی است دنبال شغلی مناسب با رشته‌ام هستم اما متاسفانه کاری پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از بازنشستگان در حالی که خدمتشان به اتمام رسیده باز در ادارات مشغول هستند گفت: بازنشسته شدن افراد زمینه جذب جوانان پویا و آماده فعالیت را فراهم می‌کند نه اینکه دوباره بعد از اتمام خدمت در پست خود باقی بمانند.

این جوان گیلانی با تاکید بر اینکه مسئولان اعلام می کنند که گیلان پیرترین استان کشور است افزود: جوانان این استان به امید یافتن شغلی راهی استان‌های دیگر می‌شوند تا نیرویی که می‌توانست در راه توسعه استان خود صرف شود در استان‌های دیگر به خدمت گرفته شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت در این راستا تدابیری نوین اندیشده و با بهره‌گیری از جوانان توانمند در بخش تولید و کارآفرینی زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کند.

این جوان جویای کار افزود: بسیاری از طرح‌ها و ایده‌های نوین توسط جوانان این مرز و بوم اختراع و در پارک و علم و فناوری به ثبت رسیده است که با مدیریت و ایجاد واحدهای تولیدی می‌توان رونق اقتصادی جامعه را فراهم و بسیاری از جوانان تحصیل کرده و جویای کار را مشغول فعالیت کرد.

وی به کاهش ازدواج و آمار بالای طلاق در جامعه اشاره و تصریح کرد: نداشتن شغل مناسب زمینه ازدواج را در جامعه کاهش می‌دهند و وقتی ازدواج کاهش یابد به‌تدریج جامعه به پیری گرایش داشته و در آینده   نزدیک آمار جوان در کشور کاهش می‌یابد.

این پسر گیلانی خاطرنشان کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی، گرایش به انواع مواد مخدر و قاچاق و خودکشی از اهم معضلاتی است که یک جوان بیکاری در جامعه به مرور زمان بدان مبتلا خواهد شد.

هستند جوانانی که از فرصت‌های بیکاری نهایت استفاده را کرده و با تولید انواع تجهیزات مدرن در راستای اشتغال جامعه فعالند، این جوانان با ثبت ایده‌هایشان در پارک علم و فناوری چشم‌انتظار دستان پر مهر مدیران هستند تا زمینه تولید طرح‌ها را فراهم کنند، با حمایت از این جوانان می‌توان زمینه اشتغال و صادرات محصولات تولیدی را فراهم کرده و از خروج بی رویه دانشمندان جوان کشور جلوگیری کرد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار