کد خبر : 63717
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399- 58: 10

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

توزیع ۳۴ هزار تن کود شیمیایی کشاورزی در گیلان؛ کمبودی در این زمینه نداریم

توزیع ۳۴ هزار تن کود شیمیایی کشاورزی در گیلان؛ کمبودی در این زمینه نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع ۳۴ هزار تن کود شیمیایی امسال بین کشاورزان گیلانی خبر داد و گفت: در حال حاضر کمبودی در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش گیلانستان، مسعود الماسی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال در ۳۵ درصد از اراضی شالیزاری گیلان شخم زمستانه انجام شد اما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز فصل زراعی جدید اقداماتی از ابتدای زمستان آغار شده همچنین برای تأمین کودهای شیمیایی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی عنوان داشت: اکنون ۲۴ هزار تن کود شیمیایی از طریق شرکت خدمات حمایتی و ۱۰ هزار تن از طریق سازمان تعاون روستایی تأمین و وارد گیلان شده و توزیع آن در سطح استان نیز انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه نیاز استان ۶۵ هزار تن کود در سال است خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۵۰ درصد مقدار مورد نیاز تأمین شده و تا ۱۵ خردادماه که آخرین نشاء است امکان توزیع کود وجود دارد.

الماسی با اشاره به اینکه امسال در تأمین کود با افزایش قیمت آن مواجه شدیم و در حال حاضر کمبودی در این حوزه وجود ندارد گفت: توصیه ما به کشاورزان استفاده متوازن از کودهای اوره، فسفاته و پتاسه است.

وی با بیان اینکه امسال رغبت کشاورزان به تأمین کود اوره به دلیل ارزان بودن آن بیشتر شده ابراز داشت: ضرورت دارد که برای کمک به زراعت سال آینده توزیع متوازنی در کودها داشته باشیم و باید کودهای فسفاته و پتاسه نیز توسط کشاورزان تأمین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه کودهای فسفاته و پتاسه مکمل خوبی برای بقیه کودها است تصریح کرد: کشاورزان باید براساس دستورالعمل‌های فنی کودها را تقسیم کنند تا در سال آینده به زراعت مطلوبی برسیم.

الماسی افزود: کشاورزن باید به مراکز فروش شامل تعاونی‌های کشاورزان روستایی و کارگزاران مراجعه کنند و با استفاده از سامانه پهنه‌بندی سهمیه خود را متناسب با عرصه خود که در سامانه مذکور ثبت شده دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اکنون اولویت توزیع کود با چایکاران و صیفی‌کاران و سپس شالیکاران است گفت: موسسات فروش کود شناسایی شده و کد فعالیت و رسمیت دارند و کشاورزان باید صرفاً به این واحدها مراجعه کرده و با قیمت رسمی کود را تهیه کنند.

الماسی بیان کرد: حدود ۸۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تحت پوشش اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی قرار گرفته و امسال با توجه به محدودیت‌های اعتباری هزار هکتار برای اجرای این طرح در دستور کار جهاد کشاورزی گیلان قرار گرفت.

وی عنوان داشت: در راستای اجرای این طرح، یکپارچه‌سازی اراضی که به صورات پراکنده قرار گرفته‌اند، تصحیح اراضی، ایجاد زهکش، راه دسترسی به اراضی و ایجاد کانال‌های انتقال آب انجام می‌شود و همچنین امکان توسعه فعالیت‌های مکانیزاسیون نیز صورت می‌گیرد.

الماسی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد کلیه فعالیت‌های گیلان در شالیزاری به شکل مکانیزاسیون انجام می‌شود گفت: در سایه اجرای این طرح زمینه اقتصادی شدن کشاورزی ایجاد می‌شود و می‌توانیم محصول و تولید بیشتر با سودآوری بیشتری داشته باشیم؛ نیمی از اراضی گیلان قابلیت پوشش در این طرح را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: در استان گیلان به ارکان مختلف تولید مرغ اجداد، مرغ مادر و بخش‌های دیگر که زنجیره تولید مرغ را کامل می‌کند مجهز هستیم و گیلان از استان‌های توانمند در تولید مرغ است.

الماسی تصریح کرد: استان گیلان در بخش مرغ اجداد استان نخست در کشور، در تولید مرغ مادر گوشتی رتبه دوم و در تولید گوشت مرغ رتبه پنجم کشور را دارد و بیش‌از ۱۵ هزار نفر در این عرصه ایجاد اشتغال شده است که نشانگر سرمایه‌گذاری بزرگ در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه در چند ماه گذشته بین ۱۹۰ تا ۳۲۰ تن مرغ در استان گیلان تولید شده است عنوان داشت: تولید و توزیع مرغ در سراسر کشور مانند زنجیری به هم متصل است و تنش‌های استان‌های دیگر گیلان را نیز درگیر می‌کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی بر اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار تأکید داشته و در این مسیر با دستگاه‌های نظارتی همراه است؛ تلاش می‌کنیم تا مرغ با همان قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ ارائه شود اما قیمت مرغ در استان‌های مجاور زمینه خروج ناخواسته آن از استان را فراهم کرده و این خود کمبودی را به‌وجود می‌آورد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار