کد خبر : 76285
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400- 05: 11

حمایت از کارآفرینی بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی/ رونق اقتصادی گیلان با تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه

حمایت از کارآفرینی بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی/ رونق اقتصادی گیلان با تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه

کارشناسان اقتصادی معتقدند با حمایت از جوانان مستعد و کارآفرینی بسترهای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم می‌شود و تنها با تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه، رونق اقتصادی به استانی مانند گیلان باز خواهد گشت.

به گزارش گیلانستان، با هدف تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ و با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا در ۲۴ بند ابلاغ شد. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رویکردهای مختلفی را دنبال می‌کند، بسیاری از آن‌ها دغدغه‌های اصلی گیلان است اما آیا به راهکارهای ارائه شده در سیاست‌های کلی توجه لازم صورت گرفته و نیاز استان گیلان و دغدغه‌های مردم استان توسط‌ مدیران در نظر گرفته شده است.

کارآفرینان گیلانی معتقدند؛ اقتصاد مقاومتی یکی از روش‌هایی است که می‌توان توسط آن بحران‌زدایی کرد و تنش اقتصادی را کاهش داد، این راهبرد مکانیزمی بود که توسط مقام معظم رهبری در رابطه با جبران خسارت‌ها و بحران‌های ایجاد شده از جمله جنگ اقتصادی دشمن طرح‌ریزی و ابلاغ شد اما متاسفانه در دولت گذشته به راهکار اقتصاد مقاومتی توجهی نشد و عملا مغفول ماند. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند عاملی برای رونق اقتصاد در استان گیلان باشند، جوانانی که در حوزه صنعت استان گیلان فعالیت می‌کنند باور دارند می‌توان فعالیت‌هایی که در استان در حال انجام است را می‌توان به سمتی هدایت کرد که نیاز گیلان را برطرف کرد.

گیلان استانی است که اقتصادش بر پایه صنعت و کشاورزی استوار است که اگر این شاخصه‌های مهم با دانش نوآورانه همراه باشد عامل شکوفایی اقتصاد استان فراهم می‌گرد به بیان دیگر در صورت تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های دانش بنیان رونق اقتصادی به گیلان برخواهد گشت. به عقیده کارافرینان گیلانی، یکی از بسترهای لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از جوانان کارآفرینی است که با استفاده از سرمایه و ایده‌های خود در مسیر تولید قدم برداشته‌اند از طرفی عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه و جلوگیری نکردن از واردات محصولاتی که مشابه آن‌ها در کشور ساخته می‌شود به اهداف بلند اقتصاد مقاومتی آسیب شدیدی وارد می‌کند.

* حفاظت از اقتصاد داخلی در برابر انواع تکانه‌ها و تهدیدهای بیرونی

«غلامرضا مرحبا» نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری در واقع پاسخی به یک نیاز اساسی کشور در زمان تحریم‌های شدید ظالمانه بود افزود: استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی کشور و مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد از جمله اهداف این سند راهبردی محسوب می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حفاظت از اقتصاد داخلی در برابر انواع تکانه‌ها و تهدیدهای بیرونی را از آثار قابل توجه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، وظیفه و رسالت کارگزاران قانونگذار و مجری در این حوزه بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

* با خلق پول اعتباری نمی‌توان تولید ایجاد کرد

«سید رضا میرعسگری» نیز در همین باره اظهار داشت: در مرحله‌ای که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دولت و همه مجریان ابلاغ شد انتظار بود آئین نامه‌های آن تهیه و تدوین شود و در سطح کلان رویکرد اقتصاد مقاومتی و جهادی تبدیل به یک گفتمان بشود اما متاسفانه در حوزه گفتمان‌سازی حرکت مناسبی انجام نشد و مدیران مسأله را جدی نگرفتند.

 

مدیر گروه اقتصاد و استاد دانشگاه گیلان افزایش دو برابری صادرات در بخش کالا و رسیدن فروش نفت به یک میلیون بشکه در روز را تحولات مثبتی که در دولت سیزدهم رقم خورده است ذکر کرد و یادآور شد: اگر مدیران ما نگاه اقتصاد مقاومتی و جهادی را قبول و در راستای تحقق آن قدم بر می‌داشتند، طبیعتا دستاورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش پیدا می‌کرد.

وی رشد علمی کشورمان در ۳۰ سال گذشته را ۱۱ برابر متوسط جهانی اعلام کرد و بیان داشت: ایران ۲ درصد تولید علم جهان را در دست دارد اما تولید علمش به تولید کالا و ارزش افزوده ختم نمی‌‌شود و آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی تجاری سازی نمی‌شوند.

میرعسگری با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و پایداری اقتصادی در حوزه تولید برای رسیدن به افق‌های راهبرد اقتصاد مقاومتی ضروری هستند اضافه کرد: در سال‌‌های ابتدایی دولت یازدهم و دوازدهم نرخ تورم به ۹ درصد کاهش پیدا کرد اما نرخ بهره بانکی بدون هیچ همخوانی با نرخ بهره اسمی به بالای ۱۸ درصد رسید.

وی با بیان اینکه به علت موارد مطرح شده رکود افزایش یافت و افراد نتوانستند نسبت به بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود اقدام نمایند اذعان کرد: اگر ما درصدد ایجاد ثبات هستیم باید بخش پولی و بانکی و سیاست‌های مالی را تنظیم کنیم از طرفی با توجه به تجربیات به دست آمده همیشه باید به خاطر داشته باشیم که بدون عوامل مهم و دخیل و تنها با خلق پول اعتباری نمی‌توان تولید ایجاد کرد.

* مشکل اصلی اقتصاد کشورمان، سوء مدیریت داخلی است

«سیاوش آقاجانی» نیز با بیان اینکه ادبیات عجز و ما نمی‌توانیم برخلاف آرمان‌های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: مشکل اصلی اقتصاد کشورمان، سوء مدیریت داخلی است زیرا ظرفیت‌های بسیار بالایی در کشور وجود دارد و قادریم انواع محصولات استراتژیک را در داخل تولید کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان کلید واژه دشمن را از جمله مسائلی که توسط برخی برای توجیه عدم دستیابی به اهداف اقتصادی و توسعه‌ای مطرح می‌شود دانست و با تاکید بر اینکه دشمن اصلی اقتصاد مدیران ناکارآمد هستند  ابراز داشت: مشکل اصلی اقتصاد کشورمان سوء مدیریت داخلی است در حالیکه کشور دارای پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل بالایی برای تولید انواع محصولات راهبردی می‌باشد.

لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود بنگاه‌های اقتصادی خود مقاوم است به طوریکه باور به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید در بخش خصوصی، بدنه دولت، حاکمیت کشور و تمامی ارگان‌های قدرتمند نظام شکل گیرد و با تشکیل چنین بنگاه‌های اقتصادی خود مقاوم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امکان پذیر شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سرباز آتش باختیار شنبه , ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

باسلام
خیلی عالی است پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی و پای کار آوردن افراد صاحب نظر و سرمایه گذار
ولی سوال اساسی این است فرمانده اقتصاد مقاومتی در استان گیلان چه کسی است دبیرخانه اش کجاست چندتا کار گروه دارد مسئول هر کارگروه چه کسی است کدام یک از گروه ها توانسته است در راستای منشور اقتصاد مقاومتی حرکت کند
آقای استاندار چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی در استان دارد
کدام بخش ها هدف گذاری شده اند و چراهای بسیار زیاد که متاسفانه کسی پاسخگو نیست
فقط ذکر یک نکته را مجددا ضروری میدانم
همانگونه که امام خامنه‌ای فرمودند راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی می‌باشد که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است

رفتن به نوار ابزار