کد خبر : 75461
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1400- 33: 7

روایتی از ۹ ماه بلاتکلیفی/ توپی که سرانجام به زمین «خِرشکی ها» انداخته شد

روایتی از ۹ ماه بلاتکلیفی/ توپی که سرانجام به زمین «خِرشکی ها» انداخته شد

حادثه رانش زمین و آسیب دیدن خانه اهالی روستای «خرِشک» در حالی وارد نهمین ماه خود می شود که هنوز مسئولان در پی تعرفه زمین برای جابه جایی ساکنان این روستا هستند.

به گزارش گیلانستان، بهرام قربانپور: نوشتن از یک درد تکراری، از خود آن درد هم دردناک‌تر است. شاید این چهارمین یا پنجمین گزارشی باشد که از درد و رنج‌های روستای خِرشک روایت می‌کنیم، درد و رنج‌هایی که درمانی برایش یافت نشد.

بی تفاوت گذشتن از یک فاجعه انسانی، منجر به فاجعه اجتماعی دیگر می‌شود، مثل اینکه عادی انگاری از بحران‌ها، دادن وعده‌های سر خرمن و پاس کاری پاسخ‌ها یک نوع استراتژی برای مدیریت است که برخی از مسئولان آن را روی مردم پیاده می‌کنند.

۹ ماه بلاتکلیفی و زمستانی که سخت می تازد

کم کم حادثه تلخ روستای خرشک رودبار وارد ۹ ماهگی می‌شود، اما گویا مسئولان هنوز در خواب زمستانه به سر می‌برند. در حالی که یک ماه از سرما جانسوز زمستان می‌گذرد و وارد دومین ماه فصل سرد سال می‌شویم آن چیزی که از اوضاع و احوال روستاییان حادثه دیده خرشک به چشم می‌خورد تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای ساماندهی این عزیزان صورت نگرفته و مسئولان فقط به بازدیدهای نمایشی، وعده‌های توخالی و آمار و ارقام واهی بسنده کردند.

وارد روستا که می‌شوید با وجود اینکه ۹ ماه از آن حادثه تلخ می‌گذرد اما هنوز مردم روستا نگران و ناراحت هستند و دلهره و اضطراب را می‌توان از نگاه نگرانشان دید و فهمید. برایتان از نگاه نگران پدری می‌نویسم که از سر ناچار و از روی اجبار در آن کلبه روستایی زیر هیاهوی آوار کوه مانده و روزگار می‌گذارند؛ یا نگاه معصوم کودک روستایی را متصور می‌شوم که با دلی لرزان در میان کوچه پس کوچه‌های روستا دنبال هم بازی‌هایش، این طرف و آن طرف می‌دود او نمی‌داند پشت پرده این حادثه چه می‌گذرد اما نگران است.

اهالی روستایی که ذهنشان پر از خاطرات ترک خورده و تلخ و شیرین روستاست و با ترس و لرز بسیار، چراغ روستا را روشن نگه داشتند و چشمشان به اقدامات مؤثر مسئولان است.

روایت ۹ ماه بلاتکلیفی اهالی روستای «خِرشک»

ودیعه‌ای که چاره کار نشد

«امین عزیزی» عضو شورای اسلامی روستای خرشک که از بی تفاوتی برخی مسئولان نسبت به این روستا گلایه مند است، گفت: در حالی که وارد نهمین ماه از این حادثه در روستای خرشک می‌شویم هنوز مردم روستا بلاتکلیف هستند و اقدام مؤثری برای ساماندهی آنها صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ودیعه ۱۵ میلیون تومانی به روستاییان خرشک، افزود: این مبلغ کفاف هزینه‌های اجاره را نمی‌دهد و مردم روستا اکثر از قشر ضعیف هستند و توان اجاره با قیمت بالا در شهر را ندارند و به ناچار در روستا ساکن هستند.

مردم روستا همانند دوران گذشته، دنبال نفت و هیزم هستند

عضو شورای اسلامی خرشک با اشاره به فصل سرما و یخبندان و قطعی گاز در روستا، بیان کرد: مردم روستا همانند دوران گذشته، دنبال نفت و هیزم هستند تا اسباب پخت و پز و گرمای منزل را فراهم کنندمردم روستا همانند دوران گذشته، دنبال نفت و هیزم هستند تا اسباب پخت و پز و گرمای منزل را فراهم کنند.

عزیزی با اشاره به شرایط اسف بار روستاییان خرشک، تصریح کرد: شرایط روستاییان حادثه دیده خرشک بسیار ناراحت کننده است و در این شرایط سرد و یخبندان به سختی روزگار می‌گذرانند.

وی با اشاره به بازدیدهای گاه بی گاه مسئولان به روستای خرشک، افزود: تاکنون اقدامات مسئولان به همین بازدیدها ختم شده و نسبت به رفع مشکلات روستاییان خرشک ترتیب اثر داده نشده است.

تأمین سوخت مهم‌ترین دغدغه روستاییان خرشک است

این عضو شورای اسلامی روستای خرشک با اشاره به تعرفه زمین و اقدامات اولیه برای ساخت و ساز در مجاورت روستا، گفت: متولیان امر در این راستا اقدامات اولیه انجام دادند اما بنابر دلایل نامعلوم به نتیجه ختم نشد.

عزیزی با بیان اینکه تأمین سوخت مهم‌ترین دغدغه روستاییان خرشک است، اظهار کرد: اهالی خرشک برای گذراندن زمستان سرد و سخت نیاز به سوخت دارند و برای تهیه سوخت با مشکل جدی مواجه هستند.

وی از مسئولان شهرستانی و استانی خواست تا فکر اساسی برای ساماندهی روستاییان حادثه دیده خرشک کنند و آنها را از این وضعیت اسفناک نجات دهند.

روایت ۹ ماه بلاتکلیفی اهالی روستای «خِرشک»

۱۵ سال پیش هشدار داده بودند

فرماندار رودبار با اشاره به وقوع رانش در اوایل خردادماه سال جاری در بالادست روستای خرشک این شهرستان، اظهار کرد: این رانش مشکلات جدی برای اهالی اعم از تخریب کامل ۳ واحد مسکونی در دو مرحله و تخلیه حدود ۳۵ خانوار در محدوده مذکور ایجاد کرد و در همین راستا به جهت رفع مشکل چندین جلسه شورای تأمین و مدیریت بحران برگزار شد و اقدامات و پیگیری‌های مختلفی برای خارج کردن اهالی از محدوده خطر صورت گرفت.

هوشنگ عباسقلی زاده با بیان اینکه وام بلاعوض معیشتی به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال برای اسکان موقت به اهالی پرداخت شد، به دلایل بروز این رانش در روستای خرشک اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بروز رانش بر اساس سوابق مکاتبات و بررسی‌ها، عدم توجه مسئولین دستگاه‌های متولی وقت در حدود ۱۵ سال قبل به هشدارهای کارشناسان مربوطه نسبت به عواقب رانشی بودن منطقه‌عدم توجه مسئولین دستگاه‌های متولی وقت در حدود ۱۵ سال قبل به هشدارهای کارشناسان مربوطه نسبت به عواقب رانشی بودن منطقه و همچنین نزدیکی خط لوله نفت سراسری در مجاورت معدن مذکور و صدور مجوز بهره برداری از معدن شن و ماسه بوده است، که پرونده قضائی برای برخی افراد مرتبط در مراجع محترم قضائی شهرستان تشکیل شده و در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه ساماندهی و اسکان دائم اهالی خرشک دغدغه جدی مسئولین استان و شهرستان است، افزود: با اصرار مسئولین وقت بنیاد مسکن استان و با وجود مخالفت اهالی، زمینی موسوم به «بِره کش» در فاصله حدود ۵ کیلومتری روستا با وجود محرز بودن وجود حریم گاز سراسری ۴۰ اینچ و همچنین موانع زیست محیطی و …، تعرفه شد که پس از چند ماه، تعلل و اتلاف وقت باعث پیچیده‌تر شدن حل مشکل شد.

سکونت در منطقه رانشی برای اهالی امن نیست

فرماندار رودبار با بیان اینکه تعرفه منطقه «دشت زمین» هم اثربخش نبود و توپ را به زمین اهالی انداخت و گفت: برای پیگیری مجدد به منظور رفع مشکل، اهالی خسارت دیده با اجماع، زمینی موسوم به «دشت زمین» روبروی محدوده خسارت دیده و با کاربری کشاورزی در حدود ۵.۳ هکتار که زمین کشاورزی تعدادی از اهالی بوده با هدف دسترسی سریع به مزارع و امکانات موجود در روستا و همچنین اراضی کشاورزی و دام‌ها و همچنین امکان استفاده مجدد از عرصه و امکانات، پس از تثبیت و بی خطرسازی محدوده رانشی تعرفه شد.

وی ادامه داد: با وجود تأمین اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد ریالی از محل ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز با بروز دودستگی بین اهالی در مورد نحوه تخصیص زمین و جاده و محدودیت عرصه مورد نظر به دلیل قرار گرفتن بخش زیادی از عرصه تعرفه شده در حریم خط لوله گاز سراسری و شخم زدن بخشی از عرصه تعرفه شده که طرح هادی آن نیز تصویب شده، مجدداً نتیجه لازم به دست نیامده و تعدادی از اهالی خواستار استقرار در محل فعلی محدوده رانشی شدند.

عباسقلی زاده با اشاره به اعلام نظر کارشناسان مبنی بر خطرپذیری و عدم ایمنی محدوده محل ساختمان‌های واقع در محل رانش، اضافه کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و طغیان روزهای اخیر رودخانه بزرگ خرشک و انسداد راه‌های دسترسی وضعیت تعدادی از اهالی که به دلیل مشکلات مالی همچنان در منطقه رانشی ساکن بوده نامناسب و از نظر دسترسی به گاز و امکانات در مضیقه هستند.

وی همچین یادآور شد: تا کنون چندین جلسه در استان و شهرستان برای حل مشکل برگزار و طی روزهای اخیر نیز برای شناسایی و جانمایی و تحویل زمین جایگزین در نقطه مناسب دیگر بررسی‌های مختلفی با حضور میدانی سرپرست بخشداری و مدیران و کارشناسان بنیاد مسکن و منابع طبیعی انجام و در صورت تأیید نهایی سریعاً کار تسطیح و آماده سازی زمین و ایجاد زیرساخت‌ها و نهایتاً احداث واحدها انجام می‌شود.

روایت ۹ ماه بلاتکلیفی اهالی روستای «خِرشک»

پاس کاری وعده‌ها در وضعیت قرمز

در حالی مسئله خرشک وارد ۹ ماهگی می‌شود که مسئولان هنوز در گیر و دار تعرفه زمین برای احداث بنا برای ساکنین این روستا هستند و توپ وعده‌ها را به یکدیگر پاس می‌دهند و در این میان تنها اهالی روستای خرشک هستند که همچنان با ترس، دلهره و اضطراب، صبح را به شب و شب را به صبح می‌سپارند.

گویا در این ورطه اگر برف بیاید یا جایی را آب ببرد عده‌ای را خواب برده است و این خواب به قدری سنگین است که صدای ضجه ها و دست و پا زدن‌های یک روستا را نمی‌شوند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار