کد خبر : 74350
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400- 59: 7

سردار قاسم سلیمانی مصداقی از رهبری خدمتگزار و اثر بخش در جامعه

سردار قاسم سلیمانی مصداقی از رهبری خدمتگزار و اثر بخش در جامعه

.

به گزارش گیلانستان، مبحث رهبری از دیرباز مورد مطالعه بوده،دانشمندان علوم رفتاری کوشیده اند تا بدانند براساس چه ویژگی، توانایی و رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه هایی از موقعیت، توان رهبر در تأثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی سازمان و حتی جامعه را نیز می توان تعیین کرد. با تحولاتی که در دنیا و بخصوص در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شکل گرفته جوانان دیروز که بیش از چهل بهار از این انقلاب مبارک را سپری کرده و چه جوانان امروز که به جوانان گام دوم انقلاب به گفته رهبر معظم انقلاب حفظه ا… مشهور گشته اند نیازمند الگویی تاثیرگزار بوده تا نیاز های همه جانبه جامعه را برطرف کنند به همین دلیل دیگر الگوی سنتی رهبری جوابگوی این نیازها نیست، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺷﻜﺎﻝ و سبک های ﺭﻫﺒﺮی جدید رهبری خدمتگزار و رهبری اثربخش استﻛﻪ رهبری خدمتگزار ﺑﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻗﻠﺒﻲ ﺑﻴﻦ ﺭﻫﺒﺮ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭی ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ و جامعه، ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻲﺩﺍﻧﺪ.رهبری اثربخش که رهبر باید با جدیدترین‌ اطلاعات‌ و دانش‌ مربوط‌ به‌ انگیزش در سازمان و جامعه‌ آشنا باشد.سردار شهید قاسم سلیمانی ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺼﺪﺍﻗﻲ ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮی ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭ و رهبری اثربخش در جامعه بوده که چه در زمان حیات ایشان ﻣﻮﻓﻘﻴﺖﻫﺎی ﺷﮕﺮﻑ در دنیا و چه بعد از شهادت به برکت خون پرتلاطم آن شهید موفقیت های چشمگیر در همه زمینه های علمی،فرهنگی،دفاعی و سیاسی در جامعه هویدا گردید. اﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺳﺒﻚ های ﺭﻫﺒﺮی خدمتگزار و اثربخشی  ﺍﻳﻦ شهید والامقام از طریق بررسی کتابخانه ای می پردازد.

قاسم سلیمانی نمونه ای از رهبر خدمتگزار

ﺑﺎ ﻇﻬﻮر اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ارزﺷﻬﺎی دﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻞ وارد ﺷﺪ و از آن زﻣﺎن ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی ﻳﮕﺎﻧﻪای در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﻮ و ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮدنِ ﻣﺎﻫﻴﺖ و ارزﺷﻬﺎی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ، آﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﻧﻮ و ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮدﻧﺪ. ﺷﻴﻮه ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻋﺎﻟﻲ در دوران دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﻧﻮع ﺟﺪﻳﺪی از ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از اﻋﺘﻘﺎد و ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﺑﺮاﺑﺮ اﻟﮕﻮی رﻫﺒﺮی اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ(ره)، رﻫﺒﺮی ﺧﺪﻣﺘﮕﺰار ﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻟﮕﻮ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ و ﺳﺎزﻧﺪهای در ﭘﻴﺮوزی ﻫﺸﺖ ﺳﺎل دﻓﺎع ﻣﻘﺪس داﺷﺖ.

بعد از امام راحل (ره) رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی پرچم دار رهبری خدمتگزار اسلامی در جهان قرار گرفت و انصار و یارانی همچون حاج قاسم سلیمانی طلایه دار خدمتگزاری لقب گرفتند.

رهبری اثربخش حاج قاسم سلیمانی

با نگاهی به برخی از عوامل مهم و تاثرگذار در سبک رهبری اثر بخش و تطبیق آن با سبک خاص رهبری سردار حاج قاسم سلیمانی به این نتیجه میرسیم که این رفتار و الگوی سبک رهبری اثربخش اسلامی را کاملا میتوان به این سردار دل ها نسبت داد، نگاهی به برخی از عوامل مهم رهبری اثربخش می اندازیم:

مهارت تشخیص، که تشخیص به موقع و شناخت موقعیت استراتژیک را گویند که بارها در موقعیت های سیاسی و دیپلماسی کشور بارها شاهد آن بودیم موقعیت شناسی و اقتدار سردار دل ها باعث پیشرفت و سربلندی مردان سیاسی کشور ما شد و تن به خاری و ذلت نداد به همین علت است که بعد از شهادت این سردار عظیم الشان به این نتیجه رسیدیم که هزاران دیپلماسی فدای یک مرد میدان….

مهارت تطبیق، آمادگی و مواجهه به رویدادهای پیش بینی نشده و غیر مترقبه را گویند که بارها شاهد بودیم در حوادث و بلاهای طبیعی این فرمانده سپاه قدس همچون سربازی پایور در همه جا حضور پرثمر داشته و چگونه حربه های پر نیرنگ دشمنان دین و قرآن در همه کشورهای مسلمان خصوصا شیعیان در کشور عزیزمان ایران، سوریه و عراق را نقش برآب نمود.

مهارت ارتباط، ارتباط باید به گونه ای باشد که قابل فهم و درک برای همه اقشار و رده ها در همه سطوح باشد، بارها شاهد رفتار کودکانه سردار سلیمانی با کودکان خصوصا کودکان شهدای مدافع حرم بودیم و یا ارتباط پدرانه با جوانان این مرز و بوم ، بارها جوانان و فرزندان شهدا بیان میکنند که شهید سلیمانی به عنوان پدر معنوی و ریش سپید از جانب رهبر معظم انقلاب (دامه برکاته) در مراسم های مختلف خانواده ها خصوصا ازدواج فرزندان شهدا حضور داشته اند.

نگاهی دیگر به عوامل اکتسابی و مهم رهبری اثربخش در شخصیت سردار قاسم سلیمانی

مکررا ناظر ارتباط قوی و خالصانه سردار دل ها با مردمان کشور های مسلمان از جمله سنی و شیعیه بوده ایم و نفوذ کلام این شهید والامقام و سیدالشهدای مدافعان حرم باعث گردید جوانان انقلابی و متدینی برای مبارزه با گروهک های تکفیری و داعش، از کشور های ایران ، عراق ، سوریه ، افغانستان و لبنان به پا خیزند.

هوش معنوی که به رفتار توام با ارامش و طمأنینه را گویند که یکی از ویژگی های خاص و بارز حاج قاسم عزیز بود که حتی با نگاه به تصویر آن شهید میتوان به آن آرامش و نگاه پرنفوذ این شهید بزرگوار اشاره نمود

صداقت در گفتار، رفتار و بحث مردمی بودن شهید سلیمانی از دیگر مؤلفه‌های قدرت نرم ایشان بود، وی رفتاری بی‌تکلف با مردم داشت و این رفتار را به عنوان الگو نشان داد، مردم تمنای یک فرمانده تراز انقلاب اسلامی مانند حاج قاسم را در سر می‌پروراندند، او به مردم نزدیک بود. همچنین عنصر دیگر در فضای معرفتی سردار، صداقت بود. او در رفتار با دیگران علاوه بر محبت و مردمی بودن، صداقت هم داشت.  قدرت سخنوری ایشان و صراحت همراه با صداقت ایشان بسیار بالا بود و قدرت اقناعی زیادی برای مردم داشت و سخنانش بر دل مردم می‌نشست. امام خمینی(ره) فرمودند که روزی برسد که مسلسل‌ها تبدیل به قلم شود و ما قدرت معنوی خود را نشان دهیم. در این صورت اهمیت این الگوها بسیار بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری

ﺑﻪﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﺷﻬﻴﺪ ﻗﺎﺳﻢ ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺷﻴﻮه ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺧﻮد، ﻧﻘﺸﻲ ارزﻧﺪه در ﺟﺬب، ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی، اﻧﮕﻴﺰش و ارﺗﻘﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘﻪای و ﻓﺮاﺗﺮ از ﻛﺸﻮر داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻟﮕﻮﺑﻮدن و ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ او ﺑﺮای اﻧﮕﻴﺰش ﻧﻴﺮوﻫﺎ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻫﺪاﻓﻲ ﻣﻬﻢ ﻛﻪ از ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮدش ﻧﺸﺄت ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺴﻴﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﺖ. اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ از اﻓﺮاد، درک اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻋﻮاﻃﻒ، ﺑﺮﺧﻮرد اﺧﻼﻗﻲ و ﺻﻤﻴﻤﻲ و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﺗﻮﺟﻴﻪ و آﻣﻮزش، ﺗﺸﻮﻳﻖ، ﻛﻤﻚ ﺑﻪ رﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت ﺷﺨﺼﻲ ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ آﻧﻬﺎ، صداقت در گفتار و رفتار ،اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻜﺮ و اﺑﺘﻜﺎر اﻓﺮاد و… از ﻣﻮارد ﻣﻮرد ﻋﻨﺎﻳﺖ سبک های رهبری خدمتگزار و رهبری اثربخش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حدیثه غمگسار سه شنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۵:۲۷

متنی ک در مورد حاج قاسم سلیمانی نوشته شد از طرف آقای سید سجاد محتشم بسیار زیبا و آموزنده .

سيد محمد چهارشنبه , ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۸:۳۰

بسیار عالی
ارزوی سلامتی برای استاد سید سجاد محتشم عزیز

امام پناهي پنجشنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

مثل همیشه عالی و شیوا

رفتن به نوار ابزار