کد خبر : 59193
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1399- 01: 11

مدرس سواد فضای مجازی:

سواد فضای مجازی، بهترین روش، در بهره بردن از این فضاست

سواد فضای مجازی، بهترین روش، در بهره بردن از این فضاست

استاد دانشگاه و مدرس سواد فضای مجازی با تاکید بر وظایف صداو سیما، رسانه ها، آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی و آموزشی برای ترویج و بسط سواد رسانه ای درجامعه گفت: همه ی اعضای جامعه، بدون سواد فضای مجازی، از این فضا آسیب می بینند و استفاده از فضای مجازی برای رشد، با داشتن سواد رسانه میسر است.

به گزارش گیلانستان، فاطمه سعیدی درنشستِ تبیینِ آسیب های آموزش مجازی که با حضورِ بانوان اصحاب رسانه و توسط انجمن بانوانِ خبرنگار و روزنامه نگار گیلان برگزار شد، با بیان اینکه نخستین راه پیشگیری از آسیب های آموزش مجازی، حضور اولیا و نظارت آنها برفعالیت دانش آموزان است، اظهارکرد: والدین باید بوسیله ی سواد رسانه خود و فرزندانشان را در برابر آسیب های فضای مجازی بیمه کنند.
وی افزود: پدران و مادران نیاز دارند اطلاعاتِ کافی و بیشتر از اطلاعات فرزندان خود در زمینه فضای مجازی داشته باشند تا بچه ها به آنان اعتماد کرده و سوالات و مسائل خود را با آنان درمیان بگذارند.
این مدرس سواد فضای مجازی گفت: اگر والدین دانش آموزان را برای آموزش مجازی با گوشی، تنها بگذارند، زمینه آسیب های مختلف را برای آنان فراهم می کنند.
سعیدی سواد رسانه ای والدین، حضور و نظارت فیزیکی درکنار کودکان، نظارت بر فعالیت آنان در فضای مجازی، ارتباط گرم و عاطفی با آنان و آگاهی بخشی به کودکان درباره ی فضای مجازی مبتنی بر سواد رسانه را از راه های پیشگیری آسیب های این فضا برشمرد و تصریح کرد: لزومی ندارد که بچه ها مالک گوشی باشند و می توانند برای آموزش مجازی از گوشی والدین استفاده کنند و زمان حضور بچه ها، دراین فضا باید توسط والدین، مدیریت شود و بچه ها نباید زمان زیادی را درآن بگذرانند.
وی افزود: برخی از فرزندانِ مادران شاغل، با گوشی خود در ساعاتِ آموزش مجازی تنها هستند و مادران می توانند بواسطه ی برنامه ها و نرم افزارهای نظارتی، مثل آی نت بر فعالیت فرزندانِ درفضای مجازی نظارت داشته باشند و یا با استفاده از سیم کارت های مخصوص کودکان که محدودیت های دسترسی برای آنان قرار می دهد، فعالیت هایشان را مدیریت کنند.
مسئول آموزش سواد فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه صلاح و رشد و همچنین آسیب های مختلف روانی را می توان بواسطه ی استفاده از فضای مجازی شاهد بود، گفت: استفاده از فضای مجازی در جهت صلاح و رشد با داشتن سواد رسانه میسر می شود.
سعیدی با اشاره به ضرورت راه اندازی نهضت سواد رسانه ای در سطح گسترده و در بین همه ی اقشار جامعه، خاطر نشان کرد: ما در دهه ۶۰ و ۷۰ نهضت سواد آموزی درکشور داشتیم و هم اکنون در دهه ۹۰، نیاز داریم، نهضتی در زمینه سواد رسانه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امروزه تعریف شخص باسواد تغییریافته است، افزود: باسواد به کسی گفته می شود که سواد رسانه داشته باشد.
این استاد دانشگاه به گستردگی و جذابیت فضای مجازی اشاره کرد وگفت: همه ی اعضای جامعه، بدون داشتن سواد فضای مجازی، در معرض آسیب های آن قرار دارند.
سعیدی با اعلام اینکه فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری، بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: ایشان اهمیت فضای مجازی را به اندازه ی اهمیت انقلاب اسلامی دانستند و در سخنان چند سال گذشته ی خود فرمودند اگر رهبر نبودم، مسئولیت فضای مجازی را برعهده می گرفتم.
وی افزود: رهبر انقلاب در اوایل مهرماه امسال، برضرورت پیشگیری از آسیب های آموزش مجازی تاکید کردند.
این مدرس سواد رسانه یکی از علت های مجذوب شدنِ پدرها، مادرها و فرزندان به فضای مجازی را خلاعاطفی در فضای خانواده عنوان کرد و گفت: همسران و پدران و مادران باید بدانند چگونه ارتباطِ عاطفی با یکدیگر و فرزندان برقرار کنند و رابطه ی پدرها و مادرها با فرزندان باید به گونه ای باشد که هر اتفاق و سوالی برایشان پیش آمد، به راحتی با والدین درمیان بگذارند.
سعیدی عنوان کرد: متاسفانه بچه های ما دچار رهاشدگی هستند و والدین ازگوشی برای ساکت کردن بهانه ها و شیطنت های کودکان استفاده می کنند.
وی افزود: والدین باید بدانند فرزندان با چه کسانی در فضای مجازی ارتباط می گیرند و درکدام فضاها می روند؟ انیمیشن مورد علاقه ی فرزندانشان چیست و نیز چه بازی را دوست دارند؟
این روانشناس با ابراز تاسف ازاینکه پدران و مادران، راحت ترین راه را برای کنترل و مدیریت فرزندان برمی گزینند، گفت: آنان به راحتی گوشی خود را دراختیار فرزندان قرار می دهند که آسیب زا ترین راه است.
سعیدی با اشاره به اینکه درگذشته، والدین نگران بودندکه بچه ها چه ساعاتی را بیرون از منزل هستند و به کجا می روند و چه ساعتی به منزل باز می گردند، بیان کرد: متاسفانه، امروزه فرزندان با اینکه حضور فیزیکی درمنزل دارند، می توانند با گوشی به همه جا بروند و به مراتب این دسترسیِ بدون مدیریت، به فضای مجازی از بیرون بودنِ فرزندان، نگران کننده تراست و می تواند خطرناکتر باشد اما بسیاری از والدین از این خطرات آگاهی ندارند.
وی به محدودیت دسترسی برای کودکان درفضای مجازی در دیگر کشورها، اشاره کرد و افزود: آقای اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مورد فرزند پانزده ساله ی خود گفته بود با یکسری محدویدت ها باید از فضای مجازی استفاده کند و فرزندِ ۹ ساله اش، اصلا نباید به فضای مجازی دسترسی داشته باشد.
این استاد دانشگاه گفت: اما کشورهای غربی، مدیریت این فضا و ایجاد محدودیت برای کودکان را، برای جامعه ی ما توصیه نمی کنند و مایلند جامعه ی ما آسیب ببیند.
وی با بیان اینکه صداو سیما، رسانه ها، آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی و آموزشی برای آموزش، ترویج و بسط سواد رسانه وظایف مهمی برعهده دارند، افزود: خانواده مهم ترین نهاد در پیشگیری ازآسیب های مجازی است و ضروری است ارتباط دختران با پدر و پسران با مادر خانواده، تقویت و یکسری از راهکارهای مدیریتی درخانواده ها اجرا شود که دستگاه های ذکر شده، برای آموزش این موضوعات، باید وظایف خود را انجام دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار