کد خبر : 95385
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402- 46: 14

شالیکاران گیلان مراقب بیماری بِلاست باشند

شالیکاران گیلان مراقب بیماری بِلاست باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران استان خواست تا در شرایط فعلی آب و هوایی مراقب بیماری بِلاست باشند.

به گزارش گیلانستان، صالح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارندگی‌ها شرایط را برای بیماری قارچی بلاست فراهم می‌کنند؛ از این‌رو ضروریست تا کشاورزان با سرکشی و پایش مزارع، در صورت مشاهده نخستسن علائم بیماری نسبت به مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب و توصیه شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: شالیکاران با بیماری بلاست آشنا هستند بنابراین برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری می‌توانند به کلینک‌های گیاه‌پزشکی مراکز خدمات جهاد کشاورزی گیلان اعم از دولتی و خصوصی مراجعه کرده و نکات فنی را دریافت نمایند.

 

محمدی اضافه کرد: سموم مناسب برای کنترل بیماری بلاست در داروخانه‌های گیاه‌پزشکی استان گیلان موجود است که با استفاده از آن در زمان مناسب می‌توان از خسارت بیماری جلوگیری کرد؛ همچنین کشاورزان از مخلوط کردن کودهای مایع و سموم دیگر در هنگام سمپاشی برای کنترل این بیماری خودداری کنند.

 

بیماری بلاست از بیماری‌های قارچی در مزارع برنج است که علائم آن با توجه به شدت، از لکه‌های بیضی یا دوکی کوچک بر روی برگ، تا سوختگی کامل برگ دیده می‌شود؛ دمای هوای بیش از ۲۷ درجه سلسیوس و رطوبت بالای ۹۰ درصد در کنار مصرف بیش از حد کودهای ازته از جمله عوامل موثر در گسترش این بیماری در مزارع برنج است، البته حساسیت ارقام مختلف نسبت به بیماری بلاست هم متفاوت است و وجود روزهای ابری با شرایط دمایی یاد شده، باعث افزایش آلودگی می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۲۰۲ هزار هکتار از شالیزارهای استان وارد مرحله خوشه‌دهی شده‌اند و در مرحله رسیدگی قرار دارند، اضافه کرد: در زمان حاضر، کار برداشت برنج در تمام شهرستان‌های استان جز رودبار آغاز شده‌است اما به حدی نیست که آمار میزان برداشت ارائه شود.

 

وی با اشاره به اهمیت برداشت مکانیزه برنج و تشریح مزایای آن اعم از سرعت عملیات برداشت و کاهش هزینه تولید خاطر نشان کرد: برآورد می‌شود که در سال زراعی جاری ۱۹۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان معادل ۸۲ درصد به روش مکانیزه برداشت شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پنج هزار دستگاه کمباین برای برداشت محصول برنج در استان فعال است، اظهار کرد: طرح معاینه فنی دستگاه‌های کمباین برنج از سوی این سازمان با همکاری تعاونی کمباین‌داران استان اجرایی شده که برای کمباین‌های با عمر بیش از هفت سال در گیلان اجباری است.

 

بیشتر بخوانید:

 

۸۰ درصد شالیزارهای گیلان با کمباین برداشت می‌شوند

 

محمدی در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد: در زمان حاضر نمی‌توان در مورد میزان برداشت شلتوک و تولید محصول برنج سال زارعی جدید آماری ارائه داد اما در چند روزی که برداشت‌های موردی انجام شده، اغلب کشاورزان اعلام می‌کنند که برداشتشان به نسبت گذشته بیشتر شده است لذا افزایش محصول دور از انتظار نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب همانند سال گذشته، به کارگیری تمام ظرفیت‌ها در تامین منابع آب کشاورزی و همکاری شالیکاران در رعایت تقویم زراعی با مدیریت شرایط توانستیم کشت و کار برنج را به خوبی پیش ببریم ضمن اینکه بارش‌های الهی نیز بسیار یاریگر بوده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از شالیکاران خواست تا به اطلاعات هواشناسی توجه کنند و زمان برداشت برنج را با آن هماهنگ نمایند تا در سال جاری زراعت خوبی را به پایان برسانیم.

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را دارد.

 

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار