کد خبر : 36273
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398- 43: 16

شمیم رمضان از راه رسید/ غبارها از مساجد گیلان رخت بربست

شمیم رمضان از راه رسید/ غبارها از مساجد گیلان رخت بربست

رمضان، ماه میهمانی خدا در راه است و باید دل‌ها را همراه با خانه‌های خدا غبارروبی کرده و با دلی سرشار از معنویت به پیشواز رمضان رفت.

به گزارش گیلانستان رمضان از راه رسید، ماه میهمانی خدا، ماه زمزمه‌های مناجات با خالق هستی در خلوت شب و زمزمه‌های دعای سحر. ماه تمرین کلاس زندگی، ماه مفروش کردن قدوم شب قدر با اشک‌های شوق برای درک «زیباترین لحظه حیات انسانی».

رمضان، ماه میهمانی خدا در راه است و باید دل‌ها را همراه با خانه‌های خدا غبارروبی کرده و با دلی سرشار از معنویت به پیشواز رمضان رفت چراکه قرآن می‌فرماید، غبارروبی از مساجد تنها غبارزدایی و عطرافشانی مساجد نیست، بلکه در این سنت سعی می‌شود دل‌های مسلمانان از کینه و کدورت پاک شده و برای میهمانی نزد خداوند آماده شوند.

ضمن اینکه یکی از مأموریت‌های مهم حضرت ابراهیم و اسماعیل این بود که همیشه مساجد را پاک و مطهّر نگاه دارند: «… وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعَاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ»[٢٧] «… و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید

 

با نزدیک شدن این ماه مبارک، جنب و جوش خاصی در مساجد شهر و روستای سراسر استان آغاز شده و همه مردم محل، پیر وجوان، زن و مرد دست در دست هم داده تا مساجد محلشان را غبارروبی کنند چراکه مسجد، خانه امن خدا پذیرای مهمانان خدا و پویندگان راه تعالی و تهذیب نفس است و شایسته است که فضای مقدس مسجد، از هر نوع آلودگی مادی و معنوی پاکیزه باشد.

برگزاری آیین غبارروبی از مساجد، سنت حسنه‌ای است که هر ساله در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان و به منظور ارتقای وضعیت بهداشتی مساجد انجام می‌شود که امسال با شعار «مسجد؛ پیشتاز در زمینه‌سازی گام دوم انقلاب» آغاز شده است.

 

هر یک از دستگاه‌های متولی در این ایام، برگزار کننده مراسم‌های مختلف برای اجرای این سنت حسنه هستند. سازمان تبلیغات اسلامی گیلان در آستانه ماه مبارک رمضان با تشکیل ستادهای ویژه در هماهنگی با سیار دستگاه‌ها در طراوت بخشیدن به فضای مساجد مشارکت می‌کند.

بیش از دو هزار و ۸۰۰ مسجد استان با حضور مبلغان، روحانیون، هیئت امنای مساجد و عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان غبارروبی و برای میهمانی رمضان و میزبانی از روزه‌داران مهیا می‌شوند.

 

تدابیر و تمهیدات لازم برای استقبال از ماه ضیافت الهی اندیشیده شده و مساجد سراسر استان در انتظار میزبانی از بهترین مخلوقات خداوند و راز و نیایش با خالق هستی هستند.

 

برپایی نشست‌های مشترک و گردهمایی برای تقویت ارتباط و تعامل با ائمه جماعات، مبلغان و وعاظ برای فضاسازی فرهنگی در مساجد باتوجه به نقش مؤثر این گرو‌ه‌ها در تبلیغ اسلامی نیز از جمله اقدام‌های سازمان تبلیغات است.

 

*آماده سازی ۸۵ درصد مساجد رشت در ماه مبارک رمضان
حجت الاسلام «محمد دوستار» با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان به پاکیزگی مساجد اشاره کرد و گفت: پاکیزه بودن مساجد نقش ارزنده‌ای در جذب عموم و به خصوص جوانان و نوجوانان به این مکان مقدس دارد.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان رشت اضافه کرد: به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ۶۵۰ مسجد شهرستان رشت غبارروبی و عطرافشانی می‌شود.

 

وی افزود: ۸۵ درصد از مساجد شهرستان رشت برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده‌ شدند.

 

اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان نیز در این آیین، فضای داخلی مسجد را از هر گونه گرد و غباری پاک کرده و مسجد را عطرافشانی می‌کنند تا حضور گرم روزه‌داران در این ماه را شاهد باشند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان نیز با بهره‌گیری از نیروهای جوانش در این سنت حسنه سهیم بوده و و در تلاش است با جذب جوانان و توسعه و تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری مؤثر و جذاب، میزان حضور جوانان را در این ایام افزایش دهد.

 

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» با بیان اینکه عطرافشانی و آماده‌سازی مساجد جهت پذیرایی از روزه‌داران به‌عنوان یک دستور شرعی مطرح است گفت: خداوند متعال در آیات قرآن به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل برای تطهیر خانه خدا دستور می‌دهد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه ۹۱۷ کانون فرهنگی و هنری برگزارکننده این سنت حسنه هستند افزود: بهداشت و عطرافشانی مساجد باید به‌نحوی باشد که همه مردم حتی کسانی که سالانه و موسمی به این مکان مقدس تردد می‌کنند، جذب این مکان الهی شوند.

 

ماه رمضان بهار برنامه‌های مسجدی است و این بستر زیبا با عطرافشانی مساجد و آماده‌سازی خانه‌های امن الهی برای پذیرایی و استقبال ار مردم مومن و روزه‌دار فراهم می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار