کد خبر : 45808
تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398- 20: 11

فرماندار رشت:

عدم ساماندهی رودخانه‌های آلوده رشت تبعات خطرناکی به‌دنبال دارد

عدم ساماندهی رودخانه‌های آلوده رشت تبعات خطرناکی به‌دنبال دارد

فرماندار رشت با بیان اینکه آموزش‌ به مردم تلفات و خسارت‌‌های ناشی از وقوع بحران را کاهش می‌دهد گفت: عدم ساماندهی رودخانه‌های رشت تبعات خطرناکی را برای این منطقه به‌دنبال دارد.

به گزارش گیلانستان میرشمس مومنی‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان رشت دارای رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های فراوان و متعددی است که در صورت بروز بحران‌های احتمالی نظیر سیلاب عدم ساماندهی این حوزه‌ها خسارت‌ها و تبعات بسیار خطرناکی را برای این منطقه به‌دنبال دارد.

فرماندار رشت مباحث مربوط به مدیریت بحران را یکی از موضوعاتی که در حوزه خدمات عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اعلام کرد و بیان داشت: دستگاه‌های مختلف اجرایی باید نسبت به این موضوع توجه بسیار زیادی داشته باشند زیرا هر گونه غفلت در انجام مأموریت‌ها خسارات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

مؤمنی‌زاده با بیان اینکه طبق اطلاعات و آمارهای موجود تقریباً یک چهارم مردم جهان در معرض خطرات محیطی و سایر تهدیدات هستند عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که برای کنترل انجام می‌شود تا به سبب انجام آن تلفات انسانی ناشی از حوادث غیرمترقبه به حداقل ممکن رسیده و خسارات کاهش یابد را مدیریت بحران می‌گویند.

فرماندار رشت توقف وقوع بلایا و بحران‌های طبیعی را امری غیرممکن خواند و با تأکید بر اینکه باید سطح بروز تلفات و خسارات را در چنین مواقعی کاهش دهیم تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳ نوع بلایای طبیعی در سطح جهان شناسایی شده است که از میان این‌ها ۳۳ مورد آن در کشور ما وجود دارد.

وی کشته شدن ۲۰۰ هزار نفر در ۹۰ سال گذشته در ایران به‌علت بلایای طبیعی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ۷۶ درصد از این تلفات بیان شده مربوط به وقوع زلزله، ۱۲ درصد سیلاب و ۱۱ درصد دیگر به‌علت وقوع سایر بلایای طبیعی بوده است بنابراین باید برای کاهش این آمارهای نگران‌کننده کاری کرد.

فرماندار رشت رودخانه‌های موجود در این شهرستان، سیلابی شدن آن‌ها در مواقع بروز بحران و جلوگیری از خسارات ناشی از طغیان آن‌ها را مؤلفه‌هایی مهم برای ستاد مدیریت بحران دانست و گفت: با ساماندهی و تثبیت این رودخانه‌ها و با حفظ آمادگی دستگاه‌‌های مختلف اجرایی قصد داریم خسارات ناشی از سیلاب را کاهش دهیم.

مؤمنی‌زاده بارش برف شدید در شهرستان رشت که ارتفاع آن برخی اوقات حتی به یک متر و نیم هم رسیده است را یکی از بحران‌هایی که باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی شود تلقی کرد و گفت: برنامه ساماندهی رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های شهرستان رشت که هم‌اینک در حال اجرا است در کاهش آسیب‌ها کمک بزرگی می‌کند.

فرماندار رشت از تهیه دو بانک جامع اطلاعاتی شامل نیروی انسانی و تعداد ماشین‌آلات برای مقابله با مواقع بحرانی و خدمات‌دهی به مردم خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین اعم از دولتی و خصوصی برای استفاده در مواقع بحران در این بانک اطلاعاتی جامع موجود است.

وی آموزش، مقاوم‌سازی ساختمان‌های مسکونی و اعطای تسهیلات را از جمله خدماتی که باید به مردم برای کاهش هر چه بیشتر میزان خسارت‌های بحران ارائه شود دانست و عنوان کرد: فرمانداری رشت در همین راستا به کمک دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های بسیار خوبی را در حوزه‌های یاد شده انجام داده و در دست اجرا دارد.

فرماندار رشت حفظ آمادگی‌های لازم برای مواجهه با بلایای طبیعی را برای دستگاه‌ها ضروری خواند و اظهار داشت: جهت کاهش خسارات ناشی از وقوع بحران‌، فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح آموزش‌های همگانی در قالب یک اکیپ متشکل از کارشناسان خبره دستگاه‌های مختلف اجرایی به مردم شهرستان رشت ارائه می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار