کد خبر : 56353
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1399- 33: 12

مساجدی که جایگزین مدارس شدند/ تربیت نسلی انقلابی در «ادبستان یاران»

مساجدی که جایگزین مدارس شدند/ تربیت نسلی انقلابی در «ادبستان یاران»

مدارس مسجدمحور راهی جدید برای تربیت علمی نسلی انقلابی است تا تحولی در سیستم آموزشی کشور شود.

به گزارش گیلانستان، نوشین کریمی، زنگ آغاز سال تحصیلی جدید  ۱۵ روز جلوتر از ماه مهر، در نیمه شهریور ۹۹، در مدارس سراسر کشور با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی به‌خاطر شیوع بیماری کرونا و بیم و اضطراب والدین، دانش آموزان و اولیای مدرسه نواخته شد.

 

تعلیم و تربیت و نظام آموزشی در هر کشوری با اهدافى خاص و متفاوت، انجام مى‏ گیرد. چند سالی است در ایران، در کنار مدارس عادی، مدارس دیگری نیز روی کار آمده اند تا خلاها و نیازهای بخشی از آموزش که در سایر مدارس به آنها کمتر پرداخته می شود را پر کنند.

 

مدارس مسجدمحور بیش از ۱۵ سال است که در شهرهای مختلف شروع به‌کار کرده است مثل مشهد مقدس، قم، تهران، اصفهان و گیلان…
نقطه مشترک این مدارس استفاده از محیط انسان‌ساز مسجد، طبیعت و محیط واقعی زندگی است و آموزش در این مدارس با تفریح، تجربه و اکتشاف همراه است. در این مدارس با به‌کارگیری مربیان دلسوز، مؤمن تلاش می شود اقدام عملی در جهت تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور شکل بگیرد.

به بهانه آغاز سال تحصیلی به سراغ یکی از این مدارس رفتم؛ ادبستان یاران که در مسجد جامع سنگر فعالیت می‌کند.

«علی‌‌اکبر نژادصفری» از افتتاح اولین مدرسه مسجد محور (ادبستان یاران) در مسجد جامع سنگر خبر داد و اظهار کرد: این مدرسه مسجدمحور که در مقطع پیش دبستان، ابتدایی و راهنمایی دانش آموز جذب کرده است، تلاش دارد تا در کنار تدریس کتب آموزش و پرورش به دانش آموزان معارف اسلامی، قرآن، نهج البلاغه و… را در محیطی گرم و صمیمی آموزش دهد.

 

مدیر و موسس ادبستان یاران گیلان با اشاره به اینکه اولین مدرسه مسجد محور استان گیلان سه سال پیش در مسجد امام حسین(ع) شهرداری رشت(زیر کوچه) آغاز به کار کرده است گفت: این دومین مدرسه مسجد محور استان گیلان است که در بخش سنگر شروع به کار کرده است.
وی ظرفیت کلاس ها را هشت نفر عنوان کرد و گفت: این مدرسه که برای دانش آموزان دختر و پسر برنامه دارد به تفکیک در سه فضای مجزا به ارایه فعالیت های خود می پردازد.

 

نژادصفری با اشاره به اینکه تمامی دروس در این مدرسه طبق برنامه آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می شود گفت: فعالیت های این مدرسه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا فقط روزهای فرد برگزار می شود و روزهای دیگر آموزش‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود.

 

وی هدف از تأسیس این ادبستان را تربیت علمی نسل انقلابی و مقابله با توطئه های آموزشی و فرهنگی دشمنان نسبت به تربیت نسل جوان جامعه عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت مدرسه مسجدمحور یاران جهادی و تربیت محور بوده و در لبیک به فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری انجام می شود.

 

این مبلغ گیلانی با اشاره به اینکه در این ادبستان مثل قدیم الایام که پدرها و پدربزرگ های ما به مکتب خانه می رفتند، دانش آموزان مانند حلقه های صالحین دور هم می نشینند و درس می خوانند تصریح کرد: ارتباط متقابل دانش آموزان با مربیان به قدری قوی و نزدیک است که این فضای آموزشی را دلنشین و جذاب می کند.

 

نژادصفری یکی از ابزارهایی که جاذبه زیادی برای این نوع آموزش ایجاد می کند را وجود خـود مربیان دانست و افزود: این مربیان از نظر اخلاقی به قدری بر روی دانش آموزان اثر می‌گذارند که دانش آموزان، این مدرسه را بهترین مدرسه برای خود می‌دانند.

 

وی با اشاره به اینکه مربیان ما مانند سایر معلم ها زنگ تفریح را برای خودشان وقت نمی گذارند، اظهار کرد: این مربیان این وقت را هم با دانش‌آموزان سپری می‌کنند و بازی هایی که حاوی پیام هایی است را در جمع آنان انجام می دهند تا تهدیدهایی که در بازی ها ممکن است برای دانش آموزان رخ دهد به فرصت تبدیل کنند و آنها را مورد راهنمایی قرار دهند.

 

نژادصفری اضافه کرد: مربیان ما روحانیون، طلبه ها و دانشجویانی هستند که از ۱۳ سال پیش در برنامه‌های ما آموزش دیده اند و دوره های آموزشی و سبک ارائه دروس را هم برای آنان برگزار کرده ایم تا با سبک های جدید آموزشی آشنا شوند.

 

حجت الاسلام«رضا اسماعیل پور» نیز به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: آغاز سال تحصیلی ایام پر جنب و جوشی برای اولیای  دانش آموزان و مدرسه است چرا که ۱۴ میلیون دانش آموز وارد فضای آموزشی می شود که آینده کشور را می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

 

امام جمعه موقت سنگر با بیان اینکه ۹سال از ابلاغ سند تحول به آموزش و پرورش می گذرد اما برنامه ریزی ها طوری نبوده که کامل باشد، گفت: ما در زمان غیبت باید حرف ولی فقیه زمان خود را بشنویم و آن سخنان را تجزیه و تحلیل کنیم و این مهم وظیفه مسئولان است.

 

وی اذعان کرد: اگر مبانی فکری اسلامی درست به بچه‌ها تزریق نشود خروجی‌اش  آنطور که باید باشد، نخواهد بود.

 

حجت الاسلام اسماعیل پور طبق اظهارات مقام معظم رهبری، تربیت انسان های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی را در آموزش و پروش ضروری دانست و گفت: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و اجرای برنامه‌ جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

 

وی با اشاره به اینکه بعضی ها در گوشه و کنار به دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ هستند و خیلی‌ از والدین و یا مجموعه های فرهنگی از این موضوع غفلت می‌کنند افزود: مقام معظم رهبری نیز به اصرار غربی‌ها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه‌ تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه اشاره کردند که حساسیت روی این موضوع را نشان می‌دهد.

 

حجت الاسلام اسماعیل‌پور تصریح کرد: در نظام ولایی باید ببینیم رهبر جامعه چه چیزی را از مجموعه ها مطالبه می‌کند، آن وقت هر کس نقش خود را بپذیرد و وظیفه خود را درست انجام دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه در دوره آخرالزمان آنان که می توانند تغییراتی انجام دهند باید نگاه تمدن‌ساز داشته باشند، گفت: قیام عاشورا زمینه سازی برای حکومت جهانی بود و آن چیزی که باعث شد واقعه عاشورا اتفاق بیفتد بحث عدم معرفت به امام بود.

 

حجت الاسلام اسماعیل پور اظهارکرد: در طی این عدم معرفت عدم اطاعت اتفاق افتاد، یعنی امام خود را نشناختیم و از او اطاعت نکردیم و چنین امری خود به خود واقعه ای مثل عاشورا را رقم زد.

 

وی در خصوص ضرورت تربیت دینی و اسلامی دانش آموزان و آشنایی آنان با معارف الهی گفت: نیروی انسانی زمانی به درد می‌خورد که کارآمد باشد و مبانی فکری و تفکراتش با دستورات دینی خدا و اهل بیت نوشته شده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار